Avla en blandis.
Hej. har en fråga rent av syfte för att veta hur ni tänker.
Satt och prata med en polare härom dan som har en väldigt fin Bullmastiff blandis tik. Han vill ta en kull på henne för han tycker hon är vacker och funderar på att behålla en, han har många köpare som vill ha en valp. Men han vill även vara på säkra sidan när han föder upp en kull.
Först HD/ED röntga henne,
Skicka DNA analys som han nyss läst lite om, se om det funkar.
Då hon är såld som Renrasig utan stamtavla vad nu det ska betyda. .
Hälsoundersökning såklart ska vi göra.
Se till att hon är bra att avla på. Hon är 3 år gammal och mycket tillgiven, bra brukshund med super intresse för att träna.
Spara ihop massa pengar för mat och veterinär och allt nödvändigt för att ha en kull. Och om någon valp blir kvar tar han hand om denna såklart.
Sen försöket med att hitta en renrasig Bullmastiff hane åt henne att para henne med? Kan han lägga ut en annons på blocket och söka en hane lr?
bra idé? lr ska han avblåsa. Jag tycker han ska göra det för han är duktig och ansvarligt och helt klart redo till att föda upp en valp kull.
För det första- Hur vet ni att hon är en bra brukshund?. Oreggade får inte delta. Nej jag tycker inte att ni ska para henne, just pga den enkla anledningen att ni inte vet hälsan på släktingarna, det är inte bara föräldrarna som ska vara friska för att kunna para. Bara för att en hund är fin ska man inte avla på den. Jag tror inte att någon vettig hanhundsägare till en renrasig hane skulle para med den hunden. Vill ni avla så föreslår jag er att gå på kurser, föreläsningar, skaffa senare en bra tik efter en intressant kombo och meritera henne. Jag skulle absolut INTE avlat på henne…
Medarbetare på brukshundraser.
ifall ni inte har möjlighet att kolla upp bakgrundsföräldrarna och mor+far föräldarnas hälsa kan jag bara hålla med ovanstående. detta för både tikens och valparnas skull så att det inte finns sjukdommar i familjen.
ni måste också tänka på temperamentet. det är inte bara att avla utan tanke :) både far och mor bör ha ett bra temperament, sociala, orädda och snälla.
många tycker inte om tanken att avla blandraser. men personligen förstår jag inte var problemet sitter.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Är hon såpass bra som ägaren menar så har hon ju något att bidra till sin egna ras där bla. hälsan är ganska sviktande.
(såg nu i efterhand att hunden tydligen var oreggad, my mistake)
I vilket fall då, vad vet han om sin hunds bakgrund? den är minst lika viktig som hunden själv, rasen är bland dom dyraste att försäkra vilket också antyder hur hälsoläget ser ut och många sjukdomar är sådant man inte kan testa för som cancer och immunologiska sjukdomar.
Sen bör han fundera på varför han vill sätta en kull till livet, för sin egna skull eller för ett gott avelssyfte? (att det skulle vara en bra brukshund är BS, en lättlärd och förig hund är en annan sak)
Vill han så gärna ha en kull att han är villig att ex. riskera sin tiks liv vid ev. komplikationer? (något jag tycker alla med avelsplaner bör fundera över)
Överlag så är det jättebra att man hälsotestar och redan har valpköpare, men även att man inte sänker standarden på hanhunden bara för att få tag i någon eller för att den är fin, samt är beredd på att många av dessa som "vill ha valp" kan backa ur när det väl gäller.
≧◔◡◔≦
Tack för trevliga och välskrivna svar.
Ska framföra era rekommendationer.