Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5858 ggr
[mammamian]
0

Zylkene

Någon som provat detta? Vår veterinär säger att det verkar milt lugnande, men att det inte fungerar på alla hundar. Har läst nånstans att man behöver använda det under en längre tid för effekt?

Min GD är rädd för att klippa klorna och det har blivit allt värre med åren. Nu kan vi, med stort besvär, klippa klorna på baktassarna, men framtill är stört omöjligt. Det hjälper inte heller om någon annan klipper utan hon tycker att det är hemskt obehagligt och stressar upp sig.
Det hade inte krävts så mycket för att vi skulle kunna klippa själva. Hunden är inte hysterisk utan hon tycker det är obehagligt och har insett att hon är stor och stark nog att komma undan.

Kan Zylkene fungera eller behövs något starkare med kortare effekt?

Hultan
0

Jag tror inte att zylkene kommer ha någon effekt alls tyvärr. Zylkene fungerar bäst mot milda stressymtom. Det enda som finns att göra är att träna, träna, träna. Hur ofta klipper ni klorna?

Med sunt förnuft kommer man långt!

oskartoller
0

Zylkene funkar fint på våran hund. Hade värsta separationsångesten men nu funkar det riktigt bra.

[mammamian]
0

#1 - Vi har tränat, men det blir som sagt värre och värre. Hundne är nu 6 år.
Vår förra hund var hysterisk med kloklippningen och var sån sen vi köpte henne som valp. Vi tränade så att det gick att klippa klorna, men hon skrek och tjöt ändå. Så när vi köpte GDn såg vi till att inte klippa dem samtidigt osv. för att inte valpen skulle ta efter den vuxna hundens beteende. Det funkade nästan ett år, sen började hon också bli orolig och sen trappades det upp. Den gamla hunden är död sedan flera år, men nåt har hänt som gör att det nu inte funkar alls. I vanliga fall klipper vi klorna varannan eller var tredje vecka. Men framklorna är inte klippta på alldeles för länge.

Men jag tror att "milda stressymptom" kan funka. För hon är inte hysterisk, men hon har väl förstått att hon kan slippa undan. Och så stressar hon upp sig när det är dags att klippa. Ju mer hon rycker i tassarna eller försöker backa undan, desto mer stirrig blir hon. Kan hon bara slappna av lite så skulle det gå bra.

En klinik vi pratat med vill söva för att klippa, men det vill inte vi. Känns både onödigt, riskabelt och kortsiktigt att söva en hund som är för stirrig för att hålla sig lugn vid kloklippning. Andra kliniken föreslår att vi ska prova Zylkene och om det inte fungerar kan de tänka sig att skriva ut Nozepan (??) om vi först kommer dit för hälsoundersökning och provar att ge henne det första gången på kliniken så att vi ser att allt går som det ska.

Vi vill alltså få henne att slappna av lite. Stressar hon inte upp sig så löser sig klippandet.

russin
0

Har ni provat att gå till en djuraffär där dom klipper klorna eller en hundfrisörsalong ?

Ofta är det en mycket bättre metod än att gå till veterinärer. I djuraffärer med denna service och hundfrisörsalonger än det mycket vana människor som ofta klipper även stökiga/nervösa hundar snabbt och enkelt.

Hultan
0

Ts mitt bästa tips till dig är att intensivträna. Dvs klippa mkt lite på alla klor VARJE DAG i flera veckor till dess att hon förstår att det inte lönar sig att bråka. Så hade jag gjort.

Med sunt förnuft kommer man långt!