Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4342 ggr
dermot
0

Välja hund? Vad kan passa oss?

Hejsan!

Vi funderar på att skaffa en ny hund. Det är inte tillfälle just nu och på ett tag framöver - men jag vill gärna checka lite redan nu.

Det är så att vår Rottweilertik verkar ha fått tumörer som vi ska kolla upp snarast möjligt (tror mamma fick tid nästa vecka) och enligt veterinären i telefonen kunde det vara cancer med tanke på hennes ålder (8 år 5 månader) - men det skulle som sagt kollas!

Men om det är så att det är cancer och vi väljer att plocka bort henne (beror som sagt på resultatet) så känner jag en gnagande oro över att det.

Caifa är vår trygghet och hon har vaktat oss och gården i sina åtta år och det känns riktigt otryggt för mig att inte ha henne vid vår sida.

Vi har en hund till - min egen - en labbeblandis som älskar allt och alla och hon är verkligen ingen vakthund… Vilket skrämmer mig! Hon skulle säkert välkomna tjuvar och banditer med öppna armar och en massa pussar! Så det känns inte särskilt tryggt..

Vi har i alla fall förberett oss på "det värsta" och gått i hundköpartankar. Dock är vi väldigt oense om vilken ras. Min syster vill ha en japansk spets, min mamma en cocker spaniel…

Men är de verkligen vakthundar? Jag känner att vi borde ha en rättså "markant" hund. Liksom lite det som är meningen med det hela - kan jag tycka. Om ni förstår vad jag menar?

Så därför tänkte jag att ni som är lite mer experter på detta kanske kunde vägleda oss lite? :)

Skriver upp lite om oss!

*Vi bor på landet med stooooooooooor plats att röra sig på (!).

*Vi har många olika djur - kaniner, höns/fåglar, katter och såvidare…

*Vi är 5 stycken i familjen.

*Minst hälften av oss är aktiva och är mycket utomhus.

*Mamma är förtidspensionerad och är hemma i princip hela dagarna - så valpen lär aldrig bli ensam.

*Vi letar efter en hund som kan vakta, som gillar att gå promenader och leka men kanske inte är lika överaktiv som min egen vovve (haha), och som helst inte jagar. Och den ska gärna vara lättlärd.

Förstår givetvis om inte allt kan finnas i samma hund, men det är i alla fall de önskemål vi har just nu.

Någon som kan nämna någon ras? Kanske lite fakta och så om ni har rasen själv - annars är Google min vän! Hoppas jag…

De raser vi i familjen haft innan är:

Cheesapeak Bay Retriever

Japansk spets

Rottweiler (Hon vi har nu)

Labrador/jaktlabbe/tysk jaktterrier/lancashire heeler (min egen)

Och de som pappa har haft i hans familj:

Schäfer

Boxer

Västgötaspets

Så det är de raser i är vana vid.

Det är allt jag kan komma på nu, men annars skriver jag bara här :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Besan]
0

Dansk svensk gårdshund kom jag att tänka på, de är väldigt bra på att vakta men kräver ändå inte så jättemkt av en… fast de faller väl på jaktinstinkten isf. ..

Sophie&Segra
2

Jag skulle säga en Rottis eller Schäfertik, helt klart! Dom kommer göra allt det du beskriver.. Med bravur och glädje! Skrattande

Både en Rottis och en Schäfer hade storälskar erat liv!

Och varför jag tycker tik är för att Rottishanar inte alltid är så jädra roliga.. Haha Tungan ute

Och en Schäferhane har större tendenser att stressa upp sig än tikarna (fråga mig inte varför, men vet ingen, och känner ingen som sagt motsatsen).

Schäfertik eller Rottistik tycker jag (som haft en Rottishane, och nu är inne på min andra Schäfertik) Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Lilllens
2

En till rottis? Glad

Pudelbus
0

Rottis skulle jag säga :)

[Quickeman]
0

Jag känner en som har en Broholmer (dock en mycket ovanlig ras) & en Leonberger som just vakthundar. Vilket de sköter mycket bra.

Jag själv har en Leonberger, och vaktar det gör hon absolut!

Annars är ju en Rottis inte fel :)

Om du inte redan vet om denna sida kan du ju titta där, för att få lite tips;

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt på gång med eran hund!

dermot
0

Tack så mycket för era svar!

Dansk svensk gårdshund kommer aldrig hit enligt mamma Flört

Tja… en Rottis till hade inte varit fel, men då vi gärna vill prova något annat så kanske en schäfer skulle passa då? Det är ju som sagt ett tag till innan det ens är aktuellt - har vi tur kanske det till och med ett par år. Men visst kan en Rottis till vara i tanke…

Jag själv har varit jätteinne på schäfer men då mamma är lite petig så får den inte vara vit, svart eller väldigt mörkt "schäferfärgad". Utan den ska i så fall vara "korrekt" schäferfärgad… ja, jag vet inte men hon tycker det haha.. Obestämd

Hur fungerar golden retriever? Det är en jättekär hund - mammas kompis har en och har haft en innan vi passat - men jag undrar om den vaktar? Zaki som vi hade här var närmre 8 år gammal och var lugnet själv och rörde inte en min när det kom folk…

Och Lagotto? Min pappa tyckte de var coola xD

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

mariatingsund
0

rottis, dobberman, ridgeback eller schäfer. Om ni vill ha vakthundar. Om ni även vill jobba med hunden, schäfer eller rottis. Som jakthund tror jag inte småhundar är lika avskräckande än stora hundar, de ger respekt utan att öppna munnen ;-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Besan]
0

#6 Nja golden har jag hört ska vara en dålig vakthund… men om ni vill prova något nytt så ja varför inte schäfer då då Glad Det är ett säkert kort

Lilllens
0

Säger som 8, tvivlar på att en golden skulle funka som vakthund, samma med lagotton.

Vill ni bara ha en hund som avskräcker(typ en stor hund) eller en hund som är avlad för att vakta?

dermot
0

Okej, ingen golden då Flört

Schäfer är väl det som ligger högst nu… Vi vill ju att de ska kunna vakta "på riktigt" eftersom vi har rättså stor gård och jag som sagt är lite nojjig av mig.

// Anka

Lilllens
0

Ja men schäfer låter väl bra då Glad

dermot
0

Verkar som mamma också är inne på schäfer! Skrattande

Pratade med en kompis igår vars mamma och mormor födde upp chokladbruna labradorer (älskar! Kyss) och tänkte höra hur pass bra labradorer vaktar? Vet att vissa jagar men tror inte dessa gjorde det. (Alltså var avlade till det)

// Anka

Frida B
3

#12 labradorer välkommnar inbrottstjuvar med massa pussar istället för skalll…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Millahh
0

#12 En labbe kanske inte är den ultimata vakthunden, den hade nog snarare välkomnat eventuella tjuvar med öppna armar (tassar), hehe Tungan ute

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 / #14 Så det är där min egen vovve fått sitt ifrån… xD (blandis)

Crap! Jag som tyckte att en chokladlabbe kunde bo här:(

// Anka

Frida B
0

#15 haha söt vovve! men håller oxå på schäfer :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dermot
0

#16 Hon är underbar!

Ja, schäfer låter mest relevant - för mig i alla fall. Men det betyder ju inte att resten är så pigga på det. Gäller ju att alla är nöjda också. :)

Här är Caifa.

// Anka

Frida B
0

eller dobermann kanske?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dermot
0

#18 Mamma tycker inte om dobbisar :( Hon är så petig!

// Anka

Lööv
0

Jag skulle kunna rekomendera bordercollin med varm hand. Den vaktar bra och är väldigt lättlärd och aktiv. Den kan möjligen vill hålla reda på familjen och djuren genom vallning. Men är man bar tydlig och kärleksfull i sin uppfostran av valpen så vet den vad du ni vill.

Den är väldigt lätt att läsa. Och den vaktar sitt område väldigt bra. Har haft dem sedan 1998 och kan inte sluta med rasen.

Köp bara samma kön som din tidigare  vovve. De  kostar cirka 5-7000.

Blandning av golden bordercollie  är kanon. Om man vill ha blandras.

De kräver ju cirka  1 mils promenad och 2 timmar aktiverng per dag delat på 3 gånger. Eller lek med annan hund.

En jack Razzel är ochså ett bra altenativ. Men själv vill jag ha min hund i knä höjd inte vid fotknölen för att känna mig trygg.

Lycka till och  fråga vad du vill Blossas matte

Maja2
0

#20 Antar att du menar Jack Russel, men är den så lämplig? Rätt mycket jakt i den hunden.

[Besan]
0

#17 Säger som övriga, en labbe är nog inte att rekommendera som vakthundGlad

Jag tycker iaf främst antingen en rottis eller schäfer nu när jag läst mer om era behov, men en aussie också kanske hade funkat?

dermot
0

#20 Jag kan säga redan nu - utan att fråga mamma - att en border collie nog är det sista hon någonsin skulle vilja ha. Dock grundar vi det på de collies vi träffat, dvs väldigt stressade och skäller en massa vilket vi blir lätt "störda" på. Min mamma behöver lugn och ro då hon annars har en stressig vardag och det räcker med att Ella (min vovve) skäller med jämna mellanrum (när hon vill kasta pinne och så). Så en Bcollie blir det nog inte:(

Och jack russel känner jag precis som dig! Vill gärna ha en större hund:)

En fråga bara, varför måste det vara av samma kön? Spelar väl ingen roll om man tänkt kastrera? :) Har inte alls tänkt på kön eller så, men jag trodde det var bättre att ha en kastrerad hane och en tik.

Åh! Golden/Bcoliie hade kan funkat! Om man fått de egenskaperna från båda - dvs vakt och lätta att lära från collien och lugna harmoniska psyket från goldisen.

För oss spelar det nog inte så stor roll om de tär en blandis eller en renras. Men tror vi tänkt oss en renrasig denna gången.

// Anka

dermot
0

#21 Är Jack russel en "råtthund"? Min kompis har en sån och den jagar råttor.. lite OT men xD

#22 Okej, ska prata med familjen! :) Men först och främst så ska Caifa till veterinären och kollas, kanske inte alls är vad vi tror!

// Anka

Frida B
0

varför inte en lh eller kh collie? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dermot
0

#25 Vaktar dem? Trodde inte det var lönt att ens nämna collie xD har alltid trott de var såna där keliga som inte rör en fluga för när…

// Anka

Qepta
0

En bruksavlad aussie kanske?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dermot
0

#27 Jag tror jag får googla aussie… minns inte riktigt. Eller det är ett smeknamn för Australian Sheperd? (Stavning?) :)

// Anka

Qepta
0

#28 Exakt det är ett smeknamn för rasen. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dermot
0

#29 Okej men då vet jag vilken du menar! Vaktar dem? :) I så fall har vi nog ytterligare ett alternativ jämte schäfer.

// Anka

[Driva]
0

Jag ahr aldrig upplevt BC som skälliga. Möjligbvis när det kommer främmande in på gården, men det är ju en vaktegenskap så att säga. De skäller för att varna, sen slutar de när de ägaren har sagt hej och sagt att personen är okej.

Inga som står och tokskäller på allt i timmar… men nu har jag främst mött mentalt välmående och rätt stimulerade bc också.

dermot
0

#31 Är som sagt bara vad vi upplevt. Men jag vet heller inte om de som vi träffat varit rätt stimulerade.. Men bör inte en BC ha en "flock" (typ får eller nåt) att valla? Vi har ju inga får längre och känns som att vi inte kommer kunna stimulera och aktivera en BC ordentligt.

// Anka

Anibaz
0

#30 Aussies vaktar, ja. Det är från början gårdshundar som användes till allt möjligt arbete bland annat vakt och vallning. Trogna, krävande följeslagare som är helt underbara om man ger dom vad som behövs.

dermot
0

#33 Jag ska läsa lite om dem! Tack! :)

// Anka

Frida B
0

#26 har för mig att collie är en väldigt bra vakthund, då dom varnar för främlingar och är reserverade

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ahlbergaren
0

Ni som säger att golden retriever inte vaktar har aldrig försökt komma oinbjudna till vår gård Flört Hon vaktar! (Och vet precis vilka som är välkomna eller inte…)

ahlbergaren
0

Med tanke på vad ni erbjuder hunden för aktivitet (och att den inte ska vara mer aktiv än en labbeblandis) så rekommenderar jag verkligen inte BC eller en bruksavlad australian shepherd som jag ser att du fått tips om.

Rottweiler låter faktiskt som rasen för er  Glad

dermot
0

#35 Okej, min bror har en vän som har en collie. Kan ju fråga honom lite:)

#36 Okej, så en golden kanske har en chans? ;)

// Anka

ahlbergaren
0

#38 Absolut, alla goldens är inte översociala betongsuggor Tungan ute Det är nog väldigt individuellt men nog tror jag att en golden skulle klara av att skrämma iväg inkräktare, (om inte annat så lär ni ju höra på skallet att det kommer nån..)

Min shetland sheepdog "varnings-skäller" också när nån kör/går innanför gårdgsgränsen, han är riktigt öronbedövande men kanske inte så skräckinjagande…. hehe.

[Ronon-m]
0

jag fick direkt en bra ras i huvudet som skulle passa er perfekt: Bullmastiff! En schäfer kräver mer än att bara gå ute och vakta en gård, och den behöver inte vara direkt vaktig, det är en myt! jag har själv en schäfer, hon är en vass sådan när det gäller, typ under skyddsträningen, men kommer någon in på vår tomt så blir dom endat ihjälpussade! hon ÄLSKAR alla människor :)

dermot
0

#39 Okej, då är en goldis uppsatt på listan igen Skrattande

Är det han på din Avatar? Så sööt!

#40 Bullmastiff… Får nog googla det med;)

// Anka

dermot
0

#40 Nämen ÅÅHH!! Den är ju perfekt!

Enda minus är väl att några av familjemedlemmarna kommer säga "vad ful" Obestämd men JAG tycker de är helt bedårande! Jag älskar den engelska mastiffen och har redan nu bestämt att det ska vara min nästa egna hund Flört - så en som har sånt i sig och inte jagar, och den vaktar, och den är biffig…. Alltså… kan det blir bättre?!

// Anka

[Ronon-m]
0

Ja visst är den perfekt! och den är grymt snygg, du får övertala dom i din familj som inte tycker det! visa valpbilder, då smälter dom :)

dermot
1

#43 Får göra det! Haha blev helt kär Skrattande

// Anka

[Ronon-m]
0

ja det verkar vara en Undebar ras! har länge själv velat ha en, fast jag ville syssla med bruks så det fick bli en schäfer :))

vallhund
0

# 20

Med tanke på din flagranta okunskap om hundar o avel så vore det tacknämligt om du slutade med att ge förslag på raser, eller blandraser för den delen, en bc passar inte in på TS önskemål för fem öre, förutom att de ofta vaktar, men det finns det många raser som gör. Och varför man skall välja samma kön som tidigare hund är för mig totalt obegripligt.

man kan ju fråga sig hur du lyckats få tag på renrasiga bcs till din blandrasavel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

dermot
0

#45 Visa mamma infon jag hittade på wiki, och sa att den var perfekt! Hon bara: Hm… Nu ska vi inte förhasta oss, Caifa kanske är frisk. 
Jag: Sant, men vi kan väl ha en ändå? OskyldigSkrattande

Fick ett tvärt NEJ och sedan gick hon xD jaja.. hon var väl trött, får försöka vis bilder imorgon eller nått ^^

#46 Vad menas? Förvånad

// Anka

Frida B
2

#46 helt onödig komentar… om personen tycker att BC passar så tycker h*n väl det, men det behöver inte betyda att du eller andra gör det. det står väl i reglerna att man inte får hoppa på någon som du gör?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lööv
0

20. eftersom du inte känner mig personligen och vet  mer än det jag berättat på andra sajter tycker jag inte du kan veta varken det ena eller andra om mina kunskaper om hundar.

Och vad jag vet får jag utrycka mig om raser som jag  har erfarenhet av.

Varför jag skrev att det är bra att hundarna har samma kön är för att jag inte tänkte på att dermot ska  sterilisera eller kastera sin kommande hund.

Men om man har två av olika kön och inbillar sig att man kommer genom löpet för en tik med tikskydd så kan man få problem.

Det har jag erfarenhet av. Min första bordercollie / golden blev jag fodervärd åt i 8 år Och jag  hadde inte enenda valp på henne.  Hon vaktade mig bra och familjen och var i sättet och utsendet som en stor golden.

Den andra eftrfarenheten valde jag inte själv för min Whels tjuvparade sig med en bordercollie på 80 talet.jag tog hand om och gav de fyra avkommor som blev bra hem. En av valparna en tik blev personlig assistent till en 8 årig rullstolsburen flicka. De utbildade  hunden och den bar väskan kassen hämtade nycklar öppnade dörren och följde rullstolen och flickan i 16.5 år Sista året var hon blind döv. Bordercollin  blir ofa blind det är deras svaghet.

Det beror väl på vad man har för kompis till sin blivande hund. Schäfer eller labbe eller  dobberman eller rottis eller vad det än blir så måste man ju ge dem  cirka 5 km till en mils promenad. Man kan få lite hjälp med buset då man har en alert vovve till.

Jag önskar dermot all lycka till med en ny vovvsing.

Blossas Matte

Frida B
3

jag tycker det är väldigt synd att man måste förklara sig när man bara ger sin åsikt till någon som frågat om den

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dermot
0

Tyckte också det var onödigt att kommentera så. Jag vet ingenting om er här inne - då jag håller mig till kaninsajterna annars - så jag kan inget säga om hur pass bra koll ni har på hundar. Men nog ska man väl kunna få prata "för sin" ras om man tycker det passar in på den beskrivning av hur vår vardag och hur jag förklarat hur det ser ut hos oss. - Vilket Lööv gjorde.

Alla kanske inte håller med om att en golden eller en BC passar in, medan andra gör det.

Jag tackar så hemsk mycket för era förslag! Tror det är på torsdag eller möjligtvis fredag som vi har tid hos veterinären. Hoppas på det bästa i alla fall för vår lilla flicka!

// Anka

Lilllens
0

Pratar för "min" ras och säger Rottweiler igen(har också en rottis).
Men hoppas att ni hittar någon passande hund!

Lycka till Glad

Och hoppas att det går bra för eran vovve!

Lööv
0

dermot. Jag hoppas innerligt att det går bra med din nuvarande vovve att den får några år till. Man älskar dem verkligen.  Min första golden /bordercollie blev 14 år  döv och nästan blind. Jag kämpade så för henne de sista åren eftersom jag var bara fodervärd fick jag inte avliva henne. Men hon mådde ite så väl sista året så  det var sorg  men skönt för henne att somna in. Jag trodde att jag skulle dö själv men jag överlevde. Och har kunnat gå vidare i livet.

nu är gammel vovven Bonnie 10 år och halt och blind på ett öga. Hon har dispans i sommar sedan får vi se. När de inte klarar gå ut och kissa så blir det tyvärr dags.

Jag hoppas ha råd med en king charle kavaljer Ursäkta stavningen. Men jag vill ha en mindre vovve. Ja något sällskap till  Blossa ska det väl bli.

Min dotter säger att det är viktigt att vänta tills man sörjt färdigt.

Vi får se vad det blir.       Doberman är väl ochså en vaktande ras. Men en mer enman hund.            Lycka till.    Jag önskar inte trampa någon på tårna. Och renras  som blandras är  bra för olika syften.   Blossas Matte

Frida B
0

hälsa vovven lycka till hos veterinären ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dermot
0

Usch vad det går trögt med veterinären… :( De hade tydligen inte möjlighet att ta emot oss varken i torsdags eller i fredags.. Så mamma ska ringa igen på måndag (för nu har de stängt) och förhoppningsvis får vi tid samma dag. För jag vill veta vad de tär för fel på vårt lilla hjärta Rynkar på näsan

// Anka

[cindrus_89]
0

Jag har en aussie, fast en utställningsavlad. Hon har inget behov av att valla, och många av dom aussies jag känner båda utställning och bruksavlade klarar sig fint utan att valla.  Känner väldigt många aussies. Vissa av dom e mer vaktiga än andra.
Jag har en väldigt vaktig variant men de passar oss toppen då vi bor i hus. Fast hon hade nog blivit jätte glad om inbrottstjuvarna pratade ltie fjantigt med henne..
Jag tycker iaf en aussie låter som något ni skulle kunna ha, ger man den en bra grund  så får man en toppen hund, som är trogen, lojal, följsam och hur mysig familjemedlem som helst.

Jag säger bara att jag har hittat rätt.. En gång aussie, alltid aussie! så har de blivit för oss här hemma iaf=)

sunnys
0

Kanske en hovawart? har en granne på mitt land som har en sådan:)

dermot
0

#56 Så himla söt! Kyss

Men just nu står det nog mest mellan Schäfer eller ingen alls.. Rynkar på näsan

Vi fick tid imorgon klockan 13.00 för Caifa, så får vi förhoppningsvis utrett vad det är som är pågång!

// Anka