Får hem min valp i helgen! Tips?
Jag har i flera år velat ha en Fransk bulldog, och nu ska drömmen äntligen bli sann! I helgen ska jag fara ner till stockholm med min mamma och möta uppfödaren för att köpa en valp :) Dom bor i göteborg så uppfödaren skulle köra upp till sthlm för att möta oss,, Så nu på Fredag få jag ta med mig min lilla flicka hem! Hon ska få heta Chikita tror jag(: Hon är 10 veckor då jag hämtar henne. Vi har även en Kungspudel på 2år som är super snäll och go med andra hundar!
Har ni några tips för hur man ska få en valp att riktigt trivas i början? Ska man låta henne va och gå till vem hon vill, eller ska jag bära på henne mycket så hon vänjer sig vid att det är mig hon ska ty sig efter?
I början ( i alla fall de första veckorna) så tycker jag man bör fokusera mycket på relationen och kontakten mellan sig själv och valpen. Sen kan den stegvis träffa nytt folk och andra hundar mm. Men det ska ske i lugn takt och hunden ska känna sig trygg i sitt nya hem först och närmiljön där. Det tar dock olika tid hos olika individer men du märker det oftast själv när din valp är redo..
Du behöver nödvändigtvis inte bära på henne, jag föredrar att ha dem lösa så mycket som möjligt i början, då lär sig hunden att hålla sig nära dig och hålla koll på dig. Emellanåt kan du ju bära henne lite, men eftersom hon inte ska gå promenader som valp så är ju inte det direkt nödvändigt. Låt henne vara hund helt enkelt! Lycka till med valpen!!
Tillägg: Efter 1-2 veckor brukar de flesta valpar känna sig trygga och redo att utforska ännu mer folk o andra hundar o djur!
men som sagt du kommer att märka när hon är redo!
Varför skulle valpen förstå att de är du som är tryggheten om du går och bär på den och inte låter den utforska och upptäcka sitt nya hem?! :O Nej låt den vara och upptäcka saker på egen hand!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#1 Tack för informationen!:) det tog jag nytta av :))
#3 haha lugn, jag frågade bara, för jag har hört endel som gör så! :P