Tempen? Förlossning?!?
Jag har en fråga angående det här med tempen vid valpning..
åker den bergodalbana mellan 36-37.5 ett par dagar innan?
Kan man lita på det här med att tempen först går ner å sedan går den upp precis innan det är dags?
När den väl är där uppe går den sedan ner vid förlossnings arbetet eller ligger den på normal temp?
Hur är det med förvärkar på hundar, hur långt innan kan dom ha det?
Tacksam för svar.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hejsan, japp tempen skjuter i höjden ett tag innan förlossningen, ca 12 timmar brukar jag räkna. Men det är från tik till till, vissa tikar får aldrig temp höjning. När det är dax så sjuker tempen igen, men kan fortfranade vara något förhöjt.
En hund kan ha förvärkar väldigt länge, men dom ska inte ha krystvärkar för länge utan att det händer något.
Ska du ha valpar ?? Lyssna på din tik, hon kommer att berätta hur hon mår. Jag är sån som hellre åker in en gång för ofta än för sällan.
Jag brukar ge mina tikar druvsocker i vetten under förlossningen, dom älskar det då, men dricker det aldrig annars.
Lycla till

Våran tiks feber gick ner till 36,9 några timmar innan hon fick sina valpar. Hon fick dom också 6 dar för tidigt..ringde vet. när hon hade varit så dålig hela natten och nästa dag..frossade och flämtade (det gjorde hon inte förra kullen hon hade) men hon sa att det inte fanns nåt att göra men att valparna nog inte skulle klara sig..men hon fick 6 st hanar fast en dog efter tre dar.Men nu mår de andra så bra har börjat få ögon och är så söta

Jag har alltid gett mina tikar välling då de håller på och får valparna. Då får de i sig vätska och näring i samma.
Det där med tempen kan vara lite olika som sat var. Så det är i regel så, men ingen regel utan undantag.
Kolla på di tik som sagt var, du märker på henne om något är fel. Känner man sin hund väl märker man om det är knas.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack för era svar, för det där med tempen verkar ju helt knasigt ibland..först ner sedan upp sedan ner upp..ner igen..hm..
Så fort man ringer vet..så ska det tempas hit å dit..
Jag går på hur hon mår..fin fint..det kommer när det kommer..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#4 helt rätt inställning, du ser ju bäst hur din hund mår och skulle du ha fler frågor så är vi många här som gärna hjälpertill
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#4: Tänk på att de flesta djur väljer att föda på natten. Så du har lite koll. Sedan brukar man kunna se några timmar innan hur de börjar idiot bädda. Då är det nära. Då bör man inte släppa ut hunden lös. Kan bli vissa problem då om hon får för sig att föda ute. (har hänt mig)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars