Noskvalster
Någon som vet hur och vad det kostar att behandla hunden mot noskvalster. Utan att söva hunden.
Ska boka tid för behandling imorgon.
mammas hund fick noskvalster och har för mig att hon fick tabletter eller nått som hon skulle ta i en vecka eller två eller va d nu va.. kommer inte ihåg va d kostade men så farligt dyrt va d nog inte o hon behövdes iaf inte sövas…

Nä, de söver ju nog mkt sällan hundar. Det är ju enda sättet att garanterat veta om det är noskvalster eller inte. Så det är jag inte intresserad av. Det är ju ingen fara att behandla dem även om det visar sig att de inte skulle vara noskvalster.
Tack för svar. Vi får väl se vad summan slutar på.
Du får 3 tabletter som ska ges med 1v mellanrum (t.ex. Interceptor) och priset beror på hur stor din hund är men där jag jobbade kostade tabletterna 150kr (för alla 3)
Men ska veterinären dessutom kolla din hund innan lär det ju tillkomma endel avgifter dock.. en allmänundersökning kostar ju t.ex. oftast kring 300-400kr
Det är absolut ingen fara att behandla mot noskvalster även om det sedan skulle visa sig att det inte var det. :)

Frågan är om man verkligen måste in och undersöka hunden. Det vet ju lika väl som jag att inåt nysningar och snorklingar allra troligast är noskvalser. Inte så kul att betala 500:- för att få det reda på sånt man redan vet. 

Tror inte dom skriverut medicin utan att först ha uteslutat andra orsaker
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vi har då alltid sålt noskvalstermedicin utan att kolla på hunden (om den verkar frisk i övrigt) just för att utesluta att det är noskvalster som är problemet

Oki, kan ju vara olika från veterinär till veterinär
_**/Mvh Anne
jäpp :)

Ja, då tar jag och ringer runt och frågar om de skriver ut. Har snart anlagsprov, så det är inte så kul att köra på grund av det.

Nr 8. Ska naturligtvis prata med vet. men brukar det normalt vara att de ska ha 1 tablett i veckan i 3 v. tid? Har 2 schäfrar och tänker behandla båda två.
Då borde de bli fina i näsan inom 1 mån. 
man brukar se skillnad efter den andra tabletten.. så efter typ 2v är dom i princip fria från noskvalster, men tredje tabletten ska ändå ges :) (Tredje tabletten ges ju för övrigt efter 2v så om en månad är dom garanterat fria :)

För att kolla om det är noskvalster så söver dom inte hunden. Utan dom tar en tops och kör in i näsan, skickar in till något labb och får svar.
Men när Jack hade noskvalster så gjorde dom inte något sådant, utan fick tre tabletter jag skulle ge med en veckas mellanrum.
Har aldrig hört att man ska söva hunden för noskvalster.

#12 De vet. jag pratat med så säger de att man måste söva hunden för att til 100% veta att det är noskvalster. Men det är säkert 1-2 år sedan jag pratade med en vet. om det.

#13 Okey, jasså. Men vet i Kiruna är inte speciellt "brydd" om man säger så. Utan jag fick paketet med tabletter medans hon sa; - "Prova och se om det blir bra, annars vet jag inte."

Hade en labbe som vetten trodde hade fått noskvalster men då medicinen inte hjälpte alls så börja dom ta lite tester och det visade sig att min hund då var pollenallergiker.
_**/Mvh Anne