Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1055 ggr
joheck
3

Magiska charmen hos BCn?

Hejhej!

Nyfiken i en strutOskyldig.

Jag har tänkt på det här med Border Collie, det verkar vara en extremt populär ras. När jag läser här inne verkar det liksom som att nästan alla vill ha en bc (överdriver något jag vet). Men det är ju en ras som kräver väldigt mycket och som passar relativt få. Så jag kan verkligen inte förstå varför den är så populär!?! Vad är det med rasen som gör att så många vill ha en? Jag har inte så mycket egna erfarenhet av rasen, (blev biten av en som liten däremotTyst). Men vad är det som charmar så mycket i den här rasen? Jag menar, den ser ju inte jätte speciell ut för världen (inget illa menat), utan det ser ju ut som en hund. Vill man ha en hund som är lätt att arbeta med finns det ju många andra raser att välja.

Hoppas ingen tar illa upp nu. Men jag kan verkligen inte förstå den här "magiska" charmen med bcn. Det finns kanske någon här inne som kan förklara det för mig?Glad

Mvh Johanna

AnneN
0

Jag gillar bc:n just för deras arbetsglädje, lättlärda, gillar utseendet, mm.

Men jag vill inte ha en för jag anser inte att jag har den tid och energi som de kräver + att jag inte är ett dugg intresserad av att valla.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Frida B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

förmodligen för att det är den smartaste rasen ;) lärde en bc ett trick på en timma en gång… ett väldigt lätt trick men ändå

fast måste erkänna dom är lite läskiga… (se bilden…)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

oj vad stor bilden blev nu…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
3

Tycker överlag att det är spännande med raser som fortfarande avlas och används till sin ursprungsuppgift.

Men annars är rasen i sig fullkomligt ointressant för min del.

≧◔◡◔≦

joheck
0

Jo vet att det är väldigt smarta och arbetsvilliga hundar. Men dom egenskaperna finns ju i många hundar. Tycker det är så mystiskt att den ska vara så populärFörvånad.

#4 Jo det är sant! Men man tycker ju att den borde vara mindre populär eftersom den har en sådan specifik nish liksom…

Loveradio
1

Det är som sagt den smartaste rasen och finns väl en del filmer med BC i. Det gör ju också att många vill skaffa den.

Tycker det är lite synd att den är så populär eftersom den iochmed det lätt hamnar i fel händer.

Samma sak med Siberian Husky. Det är ju också en ganska hypad ras.

Själv tycker jag som #4. Däremot ville jag ha en som liten.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

EmelieKelly
0

Jag älskar BC för att den är otroligt smart och arbetsvillig. Dessutom är den i lagom storlek för mig. Sedan tror jag att det kan påverka att det är bland de första raserna man kan som liten. På filmer och tävlingar är det alltid BC med. Folket (inte alla kanske men många) vill ha en lättlärd hund som kan vara snäll och lydig och gå lös. Det kan en BC ofta, men vissa tänker inte på att man måste träna och lära även en border collie innan den kan allt. Jag kan inte skaffa en BC nu pga tiden, men det är min dröm ras! :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

DeniceP
3

#2 ursäkta mig nu, men, tog det en timme att lära hunden ett lätt trick? Tyst

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Emaljoh4
0

#2 Vad var det för tricks?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Quickeman]
4

#2 Min Leonberger lärde sig "vacker tass" på ungefär tio min så en timme tycker jag inte är särskilt imponerande för ett lätt trick. Flört

Frida B
1

haha lätt och lätt vet jag inte om det var men jag shejpade in att han skulle gå slalom mellan benen… sen kanske jag överdrev med tiden xd har inte så jättebra koll

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
0

#2 Våran yngsta jämthund lär sig nya trick på 10-15 minuter :)

joheck
1

#6 Håller med om att det nog förstör för många hundar och ägare att den är så populärObestämd.

Tycker fortfarande att det är underligt. Jag får liksom känslan av att folk börjar valla för att dom vill ha en bc. Inte att dom skaffar en bc för att dom vill valla…

Changrila
3

Många gånger får man ju ha tur om folk ens vill valla. Många som vill ha BC har ju inget som helst intresse av vallning och inte heller några planer på att börja valla.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

joheck
0
htt
0

Min syster och hennes sambo köpte en BC för 3 år sedan, de hade aldrig ägt hund förr och hade inga planer för något direkt aktivering… Snacka om att jag blev galen :o

Dock separerade de när hunden var 1 år och han fick behålla henne, undra hur det går för dem idag…

[Empisen]
0

Alla har väl sina raser man fastnar vid, sen tror jag många skaffar bc bara för att det är en bc. Dens popularitet får människor att "Åh, den här rasen har ju så många, så den måste vara bra."
Tyvärr.

Själv tilltalar dem mig inte alls, varken utseendemässigt eller deras psyke.
Men dem är bra på det dem är framavlade för, alltså vallning, och jag tycker det är något dem måste få göra för att må bra.
Jag har träffat alldeles för många knäppa exemplar, och ingen av dem har vallat.

joheck
0

#17 Fast om man ser till till exempel Golden Retriever så är det ju tvärtom. Folk vill inte ha golden för att "alla har en".

[Empisen]
0

#18 Ja så kan det också vara, men tydligen så lutar det mer åt det andra hållet eftersom raserna fortfarande är så populära Skrattande

joheck
0

#19 Jo det är sant!Glad

Magrat
4

När jag fortfarande va intresserad av hundar mer åt brukshållet brukade vi då och då träffa en man som hade en helt underbar BC-tik, Nessie vill jag minnas att hon hette.
Han vallade med henne och jag var rätt kär i rasen efter att ha sett henne arbeta för samarbetet mellan hund och förare under vallning är ju lika imponerande att se som det under brukset. Skillnaden tror jag där bestod i att det dessutom var "flera" inblandade i och med att hon faktiskt vallade. Det blir som ett extra plus när man ser en riktigt duktig vallhund ihop med fåren också.

Usch vad svårt det blev att förklara…

Poängen är väl att rasen är välkänd, har en enorm arbetsvilja och ett riktigt huvud ihop med viljan att arbeta tillsammans med föraren. Sen tror jag, tyvärr, att BC:n är lite för söt för sitt eget bästa.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell