Ont
Jag sökte precis på symtomen för atros men där står ordet HALT och det är hon inte men jag ska förklara i allafall. Min lilla vovve är 7 år och är alltid glad och snäll mot alla. Men jag har märkt på senare tid att hon gärna inte hoppar upp i soffan alla gånger och nu i kväll när mamma skulle skjutsa hem mig med bilen så satte jag mig och sedan väntade jag att hon skulle hoppa ut som hon brukar göra men hon satte framtassarna på mitt ben och sedan var det som om hon skulle hoppa upp men hon inte orkade…tidigare i kväll har hon lekt med mammas hund en springer valp på 6 månader som är oerhört busig och min hund tycker att han är jobbig men vi har kastat boll till henne och då har hon sprungit och hoppat utan minsta problem men det är när hon inte hoppar upp där hon brukar…även om hon inte haltar kan det vara atros i allafall? någon som känner igen?
vet inte om det gör ont för hon varken tjuter, går undan eller haltar
Javisst kan det göra ont även om hon inte tjuter, går undan, eller haltar. Just de här tecknen att hon inte gärna vill hoppa tex, kan mycket väl betyda att hon har ont. Kontakta vet. för undersökning
ja men i kväll har hon sprungit efter bollar flera gånger och då har det inte varit några problem
#3 Det kan bero på att jaktinstinkten sätter in när man kastar bollar tex.
Ja, som Maja2 säger kan hunden 'ignorera' smärtan i vissa situationer. Och sen rör sig hunden olika när den hoppas och springer.
Men om ni vet misstänker att hunden har ont skulle jag inte låta den springa runt så mycket, och speciellt inte hoppa upp i soffa/bil..
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Man behöver inte halta hela tiden för att ha artros och det beror på hur pass det sitter. är t ex alla fyra benen drabbade, så avlastar dom inte genom hälta eftersom det gör ont i alla benen.
Min sista shar-pei fick det senare år och hon visade bara lite hälta på ena frambenet när hon sovit. Hon visade sig dock ha grav artros i båda armbågarna och båda knäna, så ont hade hon. Gick långsamt och slutade hoppade upp i sängen.