Forshaga!
januari 2013 kommer jag söka in till Forshaga med inriktning Hund.
jag är såhääääär förväntansfull redan nu och vill bara spola fram tiden till hösten 2013!
Det enda jag tänkt på är lite funderingar över hund, jag kommer skaffa hund, jag har alltså ingen hund just nu men jag vet att det är så jag vill ha det, jag vill skaffa hund och det är inte mycket som kan hindra mig.
min mamma och pappa är lite tveksamma över hund, men de är ganska övertalade om att jag ändå bara kommer vara hemma varannan helg så det blir inget stort problem i deras vardag och liv.
Men, jag är ute och cyklar när det gäller för typ av hund! Jag är rätt säker på att jag vill ha en renrasig, medel eller stor hund, jag vill börja från start liksom, från att hämta en 8 veckors valp liksom. Men vad för ras skulle ni rekommendera mig? jag kommer antagligen vara med den alla lediga tillfällen under skoltid i hundstallet och sen bor jag ju där i samma lägenhet och rum som vovven. jag kan ju beskriva lite hur jag lever så det blir en lite överblick vilken som blir rätt!
Jag är ute, nästintill hela tiden. det är inte ofta jag sitter inne och för ingenting. jag går därimot inte så mycket, men det är väl antagligen p.g.a ensamheten, att jag inte har nån att gå med när jag inte är med vänner. annars när jag passar en väns hund ibland brukar jag gå ganska långt och länge då jag älskar att komma bort från allting, människor och prat och så. iof br jag på landet men här hemma kommer den inte vara så mycket. Jag älskar det här med rallylydnad,agility, vallning, freestyle och kommer aktivt hålla på med allt sånt där! men somtidigt är jag en liten latmask och när det blir kväll ligger jag gärna inne i soffan med familjen och pratar och tittar på TV, har en lugn stund liksom. det vill jag att hunden ska kunna ha, en ''on'' och ''off'' knapp typ ;)
nu kanske denna text var förvirrande men jag hoppas någon orkar svara och har läst och är kunnig!
ja juste, de med btw jag är inte oerfaren, :)
En golden kanske skulle passa dig…dom är rätt så på när det gäller träning, promenader, agility, lydnad osv..men gillar samtidigt att bara chilla hemma. Är dessutom en väääldigt fin ras och den hade nog älskat att hänga runt på hundstallet =) Lättlärd och hängiven…tror även att mamma och pappa hade älskat den ;-)
~mikkan
Mellan- eller storpudel! De hänger med på allt och brukar ha en väldigt bra av- och påknapp. Dessutom rullar de ofta ihop sig och tar nästan ingen plats alls inne 
#1 Golden, hm..jag ska läsa på mer om dom, har bara sett lilla odresserade tjockisen i grannskapet här så den är inte så mycket inspiration! men jag ska definetift läsa på och se till att träffa några! :)
#2 Åh pudlar :') så himla fina! tyvärr inte alls populära här hemma.. även om det kommer bli min hund kommer nog mamma säga skarpt nej till att passa pudel! fråga mig inte varför, hon vet nog inte själv! men jag ska kolla runt uppfödare m.m och så kanske man kan hälsa på för att se hur de är! :)
Behöver du bra argument så kom in till oss på pudel.ifokus, så ska vi hjälpa dig
Pudlar är lättsamma, sociala, glada, lättlärda, kvicktänkta och ofta väldigt enkla att ha och göra med.
Om det är någon större utställning i närheten så kan du gå dit för att kolla in pudlarna (och andra raser också förstås). Då har du chans att se många av samma ras 
#4 ska genast klicka mig in!
Jag undrar om någon vet hur det skulle bli med en Border Collie? skulle den klättra på väggarna om den var i hundstallet och inte fick tillgång till att valla förutom de gånger man kan boka in tid för att göra det hos någon bonde eller så för att hjälpa till.. ? BC är nämligen en av mina favoritraser men de kräver ju väldigt mycket och skulle den verkligen få ut all sin energi av att bo i hundstall under skoltid och sedan i en lägenhet som man delar med 1-2 andra? :)
Det beror ju på hur pass mycket tid du kan spendera med den och hur mycket tid du kommer spendera med den när du slutat skolan helt =)
Det är en väldigt krävande ras som behöver mkt aktivering för att inte bli deppig. Långa promenader och massa lek behövs och om du klarar av att ge den det så kanske det är något för dig! =)
~mikkan
Sheltie skulle nog passa :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#7 Jo, jag har velat fram och tillbaka bland massa raser i snart ett år, först var det sheltie som var en självklarthet men sen har jag mer gått över och gillat, tollare, flattar, och settrar m.m ^^
#8 Jag tycker bara de har så mycket päls! ;)
#6 Jag går på FOrshagaakademin nu, och det är ganska många på skolan som har BC och det går superbra. Den bor ju inte i stallet, utan den är där ca 5 timmar om dagen och resten av tiden i lägenheten.
En BC är ju som du säger väldigt krävande och behöver träna mycket. Är du beredd på att träna och aktivera den några timmar på kvällen varje dag så ska det nog fungera bra.
Men om det är din första hund skulle jag nog inte köra på en BC iallafall.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#10 ok. nej jag känner också att det kan vara lite för mycket att skaffa BC som första vovve. men faktiskt har jag tänkt mer, en golden skulle inte vara dumt alls! söta och verkar vara lagom aktiva och hänger med men ändå lugna och så när det inte tränas! :)
#9 Hehe okej
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
6 jag anser man skaffar ras efter vad man ska andvända dom till ska du inte valla skaffa dig inte BC ska du inte jaga så skaffar du dig inte en jakthundras. Kolla lite mer på rasgrupp 9 även sällskapsraserna kan akterveras o lättare att ha off-dag :)
Har själv en sheltie och pälsvården är inget som stör =) Borstar min schäfer som fäller extremt mycket oftare än sheltien…
~mikkan