Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8492 ggr
undulat_
4

Fick lite vitlök i sig, farligt?

Nu var jag för nån timme sedan så pantad så jag gav min hund en bit av vitlökssalami på en marknad. Jag kom på mig själv direkt när han fått den att jag läst eller hört nånstans att man inte får ge vitlök till hundar.

Bör jag oroa mig?? Eller det gör jag ju, tills jag får några svar. :(

Maja2
4

Det blir så liten mängd, så du behöver inte oroa dig det minsta :)

Swadika
1

Hur beter han sig? Håll koll på hur han är och om han verkar dålig åk direkt till vet. Min hund har fått i sig lök, vitlök och en gång fick han i sig en hel chokladkaka med vit choklad, men det har inte hänt något med honom.

Håll lite koll så att hunden dricker, äter och beter sig som han ska. Om han spyr, oroa dig inte kan vara så att han spyr för att få ur sig vitlöken.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Maja2
2

Tillägg: Många ger hundarna vitlök för att hålla fästingar borta. För att förgiftas, krävs en större mängd

undulat_
0

Tack så mycket för era snabba svar. Ska hålla koll på honom för säkerhets skull.

Swadika
0

Jag läste lite fel, jag förstod det som om att han fått mycket vitlök. Ibland läser man för snabbt :) du behöver inte oroa dig (:

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

russin
0

#2  vit choklad är inte farlig då det inte innehåller det giftiga ämnet teobromin (tror det stavas så).

Swadika
0

#3 jag hade för mig att det innehöll litegrann, men jag kanske är helt ute och cyklar ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Changrila
1

Det giftiga i chokladen finns i själva verket i kakao, och i vit choklad finns ingen kakao öht. Det är också därför som mörk choklad är värre än ljus choklad för hundar. Inte ens mjölkchoklad behöver vara farlig för hundar eftersom den oftast innehåller så otroligt lite kakao.

Lite mer till alla:
Det dumma med lök är ju att det inte märks på en gång om hunden fått i sig för mycket. Visst, har den fått i sig väldigt mycket så kan man försöka få den att spy, men som påpekats här i tråden så ger vissa vitlök för att de inte ska få fästingar och köttbullar som brukar vara populärt belöningsgodis innehåller också lök väldigt ofta.

Den som vill läsa mer om lök kan kolla tex här på agrias hemsida:
http://www.agria.se/hund/veterinar/q/b0b457af429e85c7c12578e400385490

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm