Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 2047 ggr
Cassii
0

Hjälp med gungan

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag skulle behöva hjälp med nya tips, tankar och ideér av er ang. gungan. Hindret som Lexie är otroligt rädd för, jag kommer snart att ge upp för jag tycker inte om att se henne så rädd och speciellt inte när vi inte kommer någonstans. Men samtidigt så vill jag att hon och jag ska övervinna hennes rädsla tillsammans. Jag tror att det skulle stärka hennes självförtroende enormt, samt vår relation. Idag spelade vi in lite klipp så ni får se vilka "metoder" vi har kört detta år. Vi har då tränat cirka 1-2 gånger/veckan, vi har haft pauser men det hjälper inte, idag testade vi även om det var bättre ifall någon annan fick agera handler (självklart som hon litar på och tycker om), men hon betedde sig på exakt samma vis som när hon kör med mig. Snälla hjälp oss!

Letfors
5

Min tik började viasat att hon var osäker på gunngan, kom några månader efter hon hade lärt sig den :) då fick jag pappa att bygga en gunnga att ha i trägården, så jag kunde träna flera pass om dagen på den. Min gunnga är mycket liten och enkle en bredare planka och ett betong rör under, idag har vi även en matta på för att det inte ska blir för halt! Jag tränade så att hon ska springa till toppen, sätter innan uppfarten ställer mig vid den ändan så är i luften, ger henne fri signal, när hon kommer till toppen som jag håller i, bär hon kommer dit får hon äta godis ur min hand, medans jag säker ner gunngan till marken, hela tiden måste hon vara sysselsatt med att äta, eftersom min gunnga var liten han hon inte reagera på att den rörde sig! Min hund hade inte alls lika starka räddslor för gunngan jag gjorde det bara för att förebygga, mitt råd till dig att börja ännu mer från början, vänta med gunngan och lär henne att stå på saker som rör sig, det kan vas en stapel med bildäck, balnasbräda(för meniskor) eller träskiva med något under! Så art hon blir trygg med att det rör sig under tassarna, släpp gunngan under den tiden så att ni får en nystart! Hoppat att det hjälper dig!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[Driva]
4

Jag gjorde så att jag stod hela tiden brevid min hund och gav henne godis när hon gick på gungan samtidigt  höll jag i gungan och när hon kommit en bit ut på den så började jag sänka gungan själv super super super super långsamt. Och medans jag sänkte gungan gjorde jag som 1# gav henne massa godis och berömde så hon skulle tänka på annat.

De här gjorde jag i kanske 3 månader eller mer, under tiden kunde jag börja sänka lite fortare (alltså nu pratar vi inga fria fall, utan fortfarande jättelångsamt) och ge henne mindre godis. Sen var de bara att utöka farten, Sen började jag släppa den sista decimetern, så hon fick lära sig dunset, och sen ökade vi när jag släppte. Samtidigt lärde jag henne att lägga sig på ett sepciellt kommando på gungan.

Vid minsta tecken på att hon började tycka det var obehagligt backade vi i träningen.

I början tyckte hon den var väldigt obehaglig men nu älskar hon gungan. jag tror a och o är att inte gå för fort fram utan stanna en stund på en nivå hunden tycker e ok och när man byggt upp förtroendet på den nivån gå vidare till nästa.

sofiek90
0

MVH

Sofie

Jenna_Nord
0

Vad använder du för godis när ni tränar just vippen? :)

Mvh Jenna

Cassii
0

Oj, jag trodde aldrig att vi skulle få så här mycket respons och hjälp! Men nu vet jag inte vilken av alla era idéer som jag ska börja med att testa.. Hm, svårt! Jag har även en idé om att använda plankan mellan två bord väldigt länge till hon kan springa, gå osv på den, för att sen ta ner hela plankan så ena änden är på bord och den andra på marken? Så det blir som en uppfart/nerfart och att då börja med att hon ska springa uppåt till bordet när hon känner sig säker med det, välja att hon ska springa neråt. När hon känner sig säker med det, byta ut plankan mot gungan fast med två bord på sidorna? (ska försöka hitta ett largebord på ena sidan) och smallbord på andra, när hon känner sig säker på det, byta ut largebordet till att använda två smallbord, när hon känner sig säker på det, ta bort ena bordet och sen när hon är säker på det ta bort sista bordet? Vad tror ni om det? :)

#4 Jag använder mig att torkat kött.. och vid annan agility kör vi leksak eller "torrt" godis :)

Beckibus
1

Du har redan fått bra svar. :) Men om du har inställningen att du snart ger upp kommer hunden inte heller ge allt, de fick vi lära oss på en kurs. Gå inte för snabbt fram!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/