Orijen Puppy?
Hej!
Någon som skulle berätta för mig om orijen puppy foder? Är det något ni skulle rekomendera?
7 kg säck kostar 499 kr och det är ju helt okej enligt mig, sen så räcker det ju i ca 3-4 månader för min storlek av hund.
Sen ska jag ha färskfoder också, så jag undrar tror ni det kan vara en bra kombinitation?
Innehållsförteckning.
Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, potatis, färskfångad vit djuphavsfisk, kycklingfett(naturligt konserverat med vitamin E och citronsyra), sötpotatis, hela ägg, kalkonkött, laxmjöl,olja från lax- och ansjovisolja, färsk stillhavslax, solrosolja, alfalfa (blålucern), atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor, tomater, äpplelfiber, psylliumfrö, chondrus crispus, cikoria, lakritsrot, bockhornsklöver, fänkälsfrö, glukosamin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, I-carnitin, majssilke, pepparmynta, kamomillblommor, maskrosrot, sammarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitin, nypon.
Omsättbar energi (kcal/kg)
4550.0000
Råprotein (%)
42.0000
Råfett (%)
20.0000
Växttråd (%)
2.5000
Vatten (%)
10.0000
Aska (%)
7.0000
Kalcium (%)
1.6000
Fosfor (%)
1.4000
Vitamin A (IE/kg)
32000.0000
Vitamin D (IE/kg)
2000.0000
Vitamin E (mg/kg)
235.0000
Koppar (mg/kg)
24.0000
Selen (mg/kg)
0.3600
Tack för svar ! :)
Oj så mycket tid och tanke du lägger ner på din framtida hunds foder. Imponerande! Vet inte så mycket om foder, men Orijen ska ju vara bra. Tänk på att du måste fasa in den nya maten på valpen och inte kan byta direkt. Jag körde faktiskt på samma foder som uppfödaren tills det va dags att byta till vuxen foder, men du kanske inte vill vänta så länge.
nee precis jag kommer nog inte byta förens jag har haft valpen iaf i minst 1 månad först, annars blir det så mycket förändringar kan jag tänka mig 
Men gillar inte innehållet i RC direkt så jag vill gärna byta :) Men vi får se sen hur det blir i slutet ! Vill ge det bästa jag kan ge min framtida tik!
Min äldsta (otroligt matkinkiga!) tös fick orijen puppy, iofs large breed, och färskfode i kombinaion fram tills att hon blev ett år och det fungerade bra för henne. Jag själv är lite halvkluven eftersom de har ganska mycket växter och örter i som jag inte förstår behovet av men sett till hur hon mådde i hull och avföring så fungerade den kombinationen väldigt bra. Pälsen var väl inte sådär jätterolig, men det är den nog inte på många unghundar annars så var det inga problem med kombinationen.
Vi fick byta ganska omgående eftersom hon åt så otroligt dåligt men det var bara till det posiiva eftersom hon då faktiskt började äta och fick oftast i sig så mycket som hon behövde, tack vare att vi kompletterade med färskfoder. Så jag tror nog att kombinationen kan fungera, vilket färskfoder är det du har funderat på? Vi gav Klass som åts med god aptit men att byta bort det till VOH eller Bravo är det bästa vi har gjort i foderväg. Idag äter både hon och nuvarande valpen Standardt och färskfoder och det fungerar väldigt bra för dem båda.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell