"hundlicens", Blandrasavel?
Det är ju väldig mycket prat om att många människor ska bara inte ha hund. Men endå har dom rätten att bara gå och köpa sig en hund.
Sen är det ju väldigt mycket blandraser som jag förstått inte allt är så populärt.
Men varför inte göra något drastiskt åt detta?
Införa hundlicens ? Ska man inte vara tvugen till kurs för att han hund? Som man tar körtkort för hund?
Varför inte förbjuda blandrasavel? Man får helt enkelt inte blanda raser utan speciella tillstånd om man ska få fram som tex: Labradoodle..
Utan man måste ansöka om kennel, och då måste det vara renrasiga.
Vad tycker ni??
En värd diskussion tycker jag.
Tycker det skulle vara en bra idè är så trött att se alla dessa hundannonser som innehåller 10 olika raser och säljs för en billig peng. allt för att tjäna sig en slant och fullkomligt struntar i hundarnas välmående.
Sen att folk inte bojkottar blandrasaveln är för mig helt oförståeligt, men det är väl för att de är så billiga. Men det kan lika gärna hända att hunden har massa hälsofel och då står man där med en fet veterinärräkning.
Nu säger jag inte att alla renrasiga hundar är friska och att alla uppfödare är seriösa MEN det är bättre att köpa en renrasig hund då föräldrarna är hälsotestade samt att de flesta seriösa avlar för att få friska och sunda valpar.
kan förstå om det lixom är svårt att få slut på all blandrasavel, men varför inte försöka?
Men jag tycker som hundägare att kan ska ha "Hundlicens" att man ska gå kurser och visa att man är kapabel till att ha hund.
Ungdommar under 18år ska gå kurs med målsman. Varför inte?
Kan ge inblick hur mycket arbete det är att hund, skrämmer säker bort en del hundköpsugna. OM man inte orkar gå till en kurs för att ha hund, hur ska man då orka ta hand om den?
2# håller med dig till fullo! Finns så många yngre idag som skaffar hund bara för att, men inser inte att det kostar och det tar upp en stor del av sin tid. den ska rastas, aktiveras, försäkringar osv.
Jag tycker att folk ska försöka som du säger, slutar folk köpa blandrashundar så skulle det nog bli mycket bättre. Vi har bra uppfödare i sverige och vi har tillräckligt med hundar som behöver fina hem nöj er med det!
Jag tycker även man ska ha nån slags husdjursmyndighet.
Jag menar såhär: Det ska finnas en husdjursmyndighet som håller koll på vilka som har djur och hur många etc. Så varje person som föder upp djur, alltså även råttor och andra djur inte bara hundar har skyldighet att registrera individerna till djursmyndigheten. Sen om man har åkt dit för djurplågeri eller liknande så hamnar man i ett register på husdjursmynigheten så alla uppfödare eller alla som ska sälja sina djur måste enligt lag kolla upp alla köpare i det registret och får inte sälja djuret till en sådan person som har gjort sig skyldig till något sånt.
Har hört många som "föder upp" blandraser, dom säger att dom föder upp blandraser för att dom i regel är mycket friskare ?
Såg en blandning till salu för ett tag sen, och att mixa jack Russel med bernersennen låter inte så friskt :S
Bra idé med någon slags myndighet som håller koll på alla djurägare mera en vad som görs.
Men blir rädd att det kan även bli en moteffekt med mera smuggelhundar och oregistrerade hundar.
Hur skulle man igentligen kunna göra?
Om det fanns resurser till att övervaka avel överhuvudtaget, skulle nog inte ens renrasaveln vara så dålig som den är. VAD är det som är dåligt i sig, är frågan? ALLA renrashundar är blandningar från början, så det seriösa är väl inte frågan om blandras, utan AVEL i sig?!
Så länge det går att tjäna pengar på hundar, Så länge kommer det att finnas, både seriös och oseriös avel på hundar, precis som i alla andra områden. Frågan är om det är DÄR bekymren sitter? Sitter inte problemen i att många skaffar hund, som INTE skulle ha hund?
Många blandraser uppfattar jag offtast för att vara friskare. Kolla tex på folk som föder upp renrasiga boxrar, mops, pekinese, fransk bulldog mm. Speciellt pekinese, mops, fransk bulldog, engelsk bulldog och fler sådana raser tycker jag skulle förbjudas att föda upp om man inte kan göra raserna friskare o få dom till att föda naturligt..
Man börjar inte med att förbjuda avel av ej i SKK stambokförda hundar, man börjar med att förbjuda de som far illa av aveln. Det vill säga plattnosade hundar, eller andra gravt missbildade raser.
7# Hur kan en hund med med t.ex 10 olika raser i sig vara friskare än en renrasig?. renrasiga valpar har föräldrar som är hälsoundersökta och fått sina sprutor. En blandrashund vet du ju aldrig vad den kan ha för genetiska fel eller hälsobekymmer. folk som avlar på blandrashundar skiter oftast i vem hunden paras med huvudsaken att "den är fin" och struntar i att undersöka djuren innan parning.
Vilken jävla person som har lite vett i huvet avlar runt på 10 raser i samma hund ? Dom måste tyvärr enligt min åsikt vara totalt pantade.. Hur kan folk avla på "labradoodel" o säga att det är en renras då ?
#10 men tänk på språket!
det finns ju folk som har en hund som det t-ex är Chihuahua, nakenhund, tibbe, shihtzu & gnutta Tax som sedan paras med en hund om det är griffon, mops osv i tillslut så sitter man där med valpar som har hela registret i sitt DNA. en bekant köpte en valp med 6 olika raser i sig, jag bara skakade på huvudet. 2 av dessa valpar är död idag pga av genetiska fel
Egentligen så ställer du ju flera frågor Ts. Både frågan om att alla inte borde skaffa hund, samt frågan om blandrasavel Ska man ha licens för att skaffa hund, och förbud mot blandrasavel.
Det behövs inte ens licens för att skaffa barn, så att få igenom licens för att skaffa hund känns långt borta. Förbud mot blandrasavel…. ALLA raser är i grunden blandraser, så att FÖRBJUDA blandrasavel känns lite märligt …
men att jämnföra barn med hundar? man säljer ju inte sina barn och tjänar pengar på dom eller hur? sen så föder vi människor inte 8 barn utan oftast 1 :P
Ett förbud mot blandrasavel hade jag gärna sett.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#14 JAsså¨, föder vi människor oftast bara 1 barn?
#15 Vad skulle vinnas på ett förbud mot blandrasavel?
Median-antalet barn per kvinna är väl två?
#17 Vad skulle förloras? Det är så fruktansvärt onödigt att blanda när det finns 400+ raser.
¤19, ja, men vad skulle VINNAS på ett förbud på blandrasavel?
jaja 1 eller 2 sak samma men vi föder inte ut 8 ungar och säljer dom sen. 17# jag antar sjölv att du har blandrashundar eftersom du skriver som du gör? säger som 19# det är onödigt då vi har över 400 raser sen som sagt har vi så mycket valpar som aldrig får sig ett hem..varför sätta fler valpar till världen då?
det som skulle vinnas är att fler människor får friskare hundar och att de som avlar seriöst inte kommer skymdundan bland alla "blandrasavlare".
Och blandrasaveln är nästan enbart oseriös. Man vill ta en kull på sin hund för skojs skull eller för att tjäna pengar. Och då korsar man raser hejvilt utan att tänka sig för alls.
Egentligen tycker jag bara att registrerade kennlar ska få föda upp hundar.
#22 Så sant.
23# instämmer. Dom har ett SYFTE med aveln det har inte dom som avlar hejvilt utan att gå igenom allt man behöver veta för att avla.
#21 Man kan omöjligt jämföra människor med djur. Man kan även tycka mindre illa om blandrasavel samtidigt som man har renrasiga hundar, är det ett helt nytt tankesätt för dig?
¤21 Men snälla…. så omoget och ovuxet…. krävs inte mer kommentarer än så.
#22 Jasså, friskare hundar. Var får du den faktan?
26# det var inte jag som drog upp hund & barn frågan utan det var någon annan :P.
27# jag vet kolla lite på internet och prata med kunniga veterinärer så får du höra. de veterinärer jag varit hos har ALLA sagt hur illa det har blivit med blandrasaveln och att de får in hundar i alla storlekar med olika fel. en stor ökning.
#21 jag har oxå 2 st blandrashundar.. Vi har haft 6 st hundar under min uppväxt, 3 st av dom är/har varit blandraser. Det är inte ett skit fel på dom precis lika bra hundar om man sköter dom rätt. Men folk utnyttjar det med att dom är lätta att komma åt och små hundar speciellt nakna och med Chihuahua i säljs ännu bättre och folk betalar mkt för små hundar..
Hur kommer det då sig att veterinärer till och med säger att blandrashundar är sjukare än renrasiga? det måste ju ligga någon sanning bakom det hela. nu är ju inte ALLA blandrashundar sjuka men det är till största del dom som får åka till veterinärern det är fakta jag har fått.
#29 Jo, jag har kontakt med kunniga veterinärer, mycket pga att EN av mina tre hundar är renrasig, och DEN hunden har allergier. Min vet. sa att det är vanligare med allergier hos renrasiga hundar. Nu förespråkar jag varken det ena eller det andra, jag ser mest till individ, men nu har det happat sig så.
Det beror ju mkt på vad det är för raser man blandar.
Kan tipsa om den här artikeln. Kloka ord av Kurt Nilsson. http://amstaff.ifokus.se/articles/4f57694bd4ebea7f48001ee6-hunddomare-varnar-for-kop-av-blandrashundar
mycket bra artikel
#31 Det där tror jag inte ett dugg på.
36# du får jättegärna prata med dom på härnösands samt sundsvalls djurklinik och höra själv. inse jag tror nog veterinärerna vet mer än dig.
Det stämmer att blandrashundar ur första generationen är friskare än renraser, och det har att göra med en effekt som kallas heterosis-effekten.
#37 Det är inget påhopp på dig personligen, men eftersom min veterinär säger nåt helt annat, samt inget jag läst någonsin påstått det du säger, så väljer jag att inte tro på det.
Och om man parar hundar med olika rasbundna sjukdomar. Parar man en golden och en labbe blir avkommorna inte friskare än genomsnittet.
39# ja du ser vi alla tror på olika jag tror på mina veterinärer och du tror på dina längre än så kommer vi inte.
¤40 självklart inte :) Det här tycker jag är jätteintressant…. och man kan ju undra det här med … ursäkta att jag hamnar OT, om vi säger raser som har uttalade problem med… säg hud. Sharpei tex. Hur försvaras DEn aveln? Eller andra renrasiga hundar med uttalade problem. ?
Nu har jag inte läst så mycket som skrivits här i tråden.
MEN jag tror att många problem, nästan alla, med osunda hundar, otrevliga hundar, fel köpare till fel hund osv, skulle gå att få bort relativt enkelt.
Sättet för det? Inför obligatorisk uppfödarutbildning för samtliga som vill föda upp hundar, oavsett om det är renras eller blandras. SKK har en uppfödarutbildning. Om man går den så får man så mycket kunskap att man troligtvis kommer undvika att göra konstiga kombinationer, och om man lägger till ett litet intresse för vad man faktiskt har för hund som man säljer så blir det nog lättare att hitta rätt köpare till rätt hund.
Lägger man sedan till en satsning på att anordna "köpa hund-kurser" kan det nog bli hur bra som helst! Det har funnits en del sådana kurser. Många som gick kurserna bytte ras helt och hållet (till något mer passande) och vissa bestämde sig helt för att inte ens köpa hund, eftersom de insåg att de inte var lämpliga hundägare. Hade inte mer sådant varit bra?
Jag tror alltså inte så mycket på förbud, jag tror att man vinner mer på att faktiskt utbilda människor.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Dina veterinärer har i så fall helt fel och är verkligen inte kunniga i sin sak, hade min veterinär sagt så till mig hade jag inte litat ett dugg på den. Samtidigt som en veterinär inte behöver någon speciell utbildning i genetik, men något borde den i alla fall veta. Googla lite på heterosis-effekt så ska du se. Det är inget jag har hittat på.
och du är veterinär hör jag? spelar ingen roll vad ni säger jag komer lita på mina veterinärer då de är MER kunniga än er.
Inte än. Men om några år. Sånt där behöver man inte vara veterinär för att kunna. Det borde alla blandrasägare veta, så de vet vad det betyder när man pratar om hur pass mycket friskare en blandras är. Undrar vem som är mest kunnig på det här ämnet. Om det är jag, eller om det är din veterinär.
Typiskt blandrasägarsnack! spelar ingen roll hur mycket fakta eller bevis man försöker visa så kommer man ändå alltid ha fel så det är lika bra att ge upp denna tråd för ni är så trångsynta. inse sanningen bara. och jo man behöver vara en utbildad, kunnig veterinär för att kunna veta såna saker.
att läsa till sig saker på internet som vilken människa som helst kan skriva ihop det är ju bara dumt.
#47 Men vad säger du nu? Vilka fakta och bevis har du presenterat?
Snacka om trångsynthet ja! Du kan ju inte ens ta till dig och acceptera att varken du eller dina veterinärer har något belägg för det ni säger. DET är trångsynthet på högsta nivå. Det är fortfarande inget hittepå, det är ren och skär fakta. Jag tycker om att diskutera, anledningen till att jag skriver det här nu. Men jag drar mig för att diskutera om den jag talar med inte ens kan inse saker och ting, när det pekar rakt framför näsan på en. När man drar och visar alla möjliga exempel, visar vartenda faktum som kan göra ett belägg för det jag säger. När man då får till svar "Jag tror inte på dig i alla fall, för min veterinär säger något annat", när det inte finns något som pekar mot veterinärens uttal med flera tusen länkar på nätet, sidor i böcker och uttalanden från andra veterinärer, ja, då är det inte lönt att svara. Sandlåde-diskussioner bespar jag mig, tack.
För det första tror jag inte ett dugg på att införa hundlicens.
Det man kan göra är att sluta köpa blandisar, för så länge det finns köpare så finns det säljare.
Ett förslag är att man inte får regga valpkullen om man inte har papper på uppfödarutbildning till exempel. Då trillar förhoppningsvis några bort. För enligt lag ska alla reggas, även blandisar.
Kul att disskutionen kom igång, intressant att läsa allas åsikter.
MEN snälla håll er till en god ton! :)
Alla har sina åsikter om saker och ting, och ingen har fel enligt sig själv. Så om alla accepterar varndras åsikter kan vi komma till en bra disskution.
Det jag menar är att jag vill få fram ett bra sätt att begränsa antalet hundar. Då antalet ökar och ökar men kanske inte på bästa sätt?
Om man tajtar åt lite på reglerna om hundar även andra sällskapsdjur/boskapsdjur. Men denna tråd handlar just om hund.
För man ser dagligen oseriösa hundägare som inte borde ha hund.
Blandrasaveln är kanske inte vårt största bekymmer just nu,
Det här med att blandraser skulle vara sjukare hit och dit vet jag inte om det är värt disskution då det är ju väldigt individ till individ.
Har förstått att renraser har sina dokumenterade sjukdommar som man då är medveten om när man köper raser.
Men vid köp av blandras så har du ingen aning om vad som kan uppstå. Tex: blandning med stor hund och liten kan orsaka små inre organ i en stor kropp.
men enligt mig tycker jag man måste göra nått åt alla hundägare som har hund för statussymbol,accessoar, m,m . Har sätt folk som sparkar sina hundar när dom inte lyder och obehagliga halsband med taggar som dom rycker hårt i. Jag blir ledsen av att se detta.
Finns mera madrömssenarion.
Håll tråden igång med era idéer, hur skulle ni göra om ni skulle få fria händer att ändra detta hur skulle ni göra?
Tja om man tror att alla hundar var blandraser från början så är man inte så kunnig, våra hundraser har utvecklats från diverse hundtyper, utan renraser kan det inte finnas blandraser.
Raser som inte kan valpa själva lär dö ut ganska snabbt eftersom försäkringsbolagen inte täcker kejsarsnitt för svårvalpande raser, voilà, bara självvalpande linjer kvar!
Ett gångbart system vore att man måste ha licens för att föda upp hundar, oavsett om man har registrerad kennel eller Fia på granngården med blandisar. Har man inte licens så tas valparna bort o tiken kastreras på ägarens bekostnad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håller med om båda eftersom jag haft både blandras och renras.
Jag vet att djurskyddet jobbar mycket för att få bort hundar från olämpiga personer. Och att man ofta där avlar på schäfer-rottwalier. Finns de som har inslag av spets eller jackrazzel. Och det finns dom som har 4-6 raser i sin tik och avlar på en golden eller bordercollie för att man tror att man ska kunna sälja dem. Rottis och golden tillex. Varför blanda det som inte hör ihop och har liknande storlek och karaktär.
Alla hundar drabbas ju av sjukdom och till sist död renrasig som blandras. Men man vet väl kanske lite mer om man har golden att det ofta är höfter som är problemet och Bordercollin blir ofta blind liksom Shetland sheepdog.
Whelsen hadde eppelepsi i släkten.
Som tur är får man välja var man vill köpa sin hund och om man vill ha en reggad eller oreggad renras eller blandras. Och man tänker sig för ganska längen innan man köper hund.
Blossas Matte

Nu har jag bara läst ts.
Men jag tycker att man som uppfödare ska vara strängare vid sin försäljning av valparna. Jag VET att vissa är benhårda etc men jag vet oxå att vissa inte är det och där tror jag vi alla måste hjälpas åt.
Jag vet ett par uppfödare tec av rasen dogo argentino som infört hundkörkort (för egen del då) dom säljer endast valpar till dessa som dom anser klarar provet, som dom själva satt upp men iaf..
en bra början.
//Linda
Jo precis, jag kommer vara supernoga vart mina valpar kommer hamna.
Jag kommer skapa en application som man får fylla i som sig själv, sen skicka bilder på boende och familj, även föredetta meriter ska skrivas in. Skulle inte rekomendera min ras som första hund till en ung person.
finns en kategori av hundägare till som borde skärpa sig. De som låter sin hund leva trotts att de vet att de är sjuka.
Har en väninna och en släkting som har renrasiga vovvar den ene en potugisisk vatten hund endast 4 år gammal. Röntkad och det är grovf höft fel D eller E vet inte riktigt men ochså atros på båda frambenen. Hon envisas ständigt med att motionera den stackars hunden som ska gå på dessa haltande sjuka ben. Det är inte kärlek att låta en hund halta runt.
Min släkting vägrade avliva sin 10 åriga golden han fick halta och halta. Vid vetrinär vesök hadde han haft benröta en längre tid. Varför framhärda.
Ge vetrinärvård i tid och ta bort den sjuka hunden.
Det som retar mig i båda fallen är att båda dessa skryter om sina fina hundar.De är ju renrasiga har stamtavlor mm.
Haltar min hund tar jag den till vetrinären oavsett var den kommer ifrån. Ja katten med. De har inte bett att få komma till oss Det är vi som tagit hand om dem.
Vi måste ju se till att de mår bra Blossas Matte
Jag tycker det är riktigt tråkigt att folk ser ner på blandraser så där… Riktigt skrämmande..
Är väl själva avelsarbetet - som någon skrev längre upp - som borde förbjudas, inte för att det är en blandras?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#56 En liten undran bara… vad menar du med "ung person"? Tycker det är lite tråkigt att vi unga ofta får fördomar riktade mot oss, att vi inte skulle kunna ta hand om vissa hundraser mm… Jag tror faktiskt att det finns många unga kan ta hand om vissa hundar till och med bättre än vad vissa vuxna kan…
Med att jag inte tycker detta raser passar en ung människa som vill ha denna hund för status och inte haft hund innan.
Jag är ung, jag är bara 21.
#60 Nej det tycker inte jag heller, om man bara vill ha hunden som statussymbol. Men alla unga är inte så… Känns lite som om du menade det med förra inlägget. Det finns faktiskt de som verkligen engagerar sig och är duktiga!
Som sagt skulle jag be person i fråga att fylla i en formulär om henne inkomst och tillgångar för att hunden ska må bra. Planerat att träna? ställa ut? osvosv och om person är under 18 vill jag ha samtycke från förälder. Annars om en ung person med stort hundintresse och intreserad att träna, så absolut. Men är lika nogrann att ta infromation vuxen som ung. :)
#58: Vem menar du ser ner på blandraser? Jag ser bara folk som har problem med blandrasaveln.
#63 Jag får bara intrycket att några här verkligen inte tycker om blandraser och tycker att renrasiga är de enda som borde finnas. Men jag kanske uppfattar fel.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#64: Jag tror det, tror de flesta är emot vad de uppfattar vara en oseriös avel. Inte att de ser ner på individerna som blir till, även om det såklart finns undantag som gör det med.
Några sympunkter på allt som sägs här:
Det har inte - nägonstans - framlagts några bevis för något på stående här i tråden. Bara en rad åsikter och hänvisningar till icke namngivna veterinärer och experter höljda i en dimma av mystik.
Blandras vs. Renras… Det är samma art oavsett hur hunden ser ut, Hunden är samma art som vargen dessutom.
Det är inte olika, men besläktade arter.
Bevis: De får fertil avkomma - vilket tyder på livsduglighet sundhet - på en naturlig och biologisk nivå.Veterinärer kan ha intresse av att säga att renrasiga hundar är friskare än blandraser, av samma orsaker som läkare säger att friska människor skall vaccinera sig mot influensa eller ta en massa mediciner i förebyggande syfte. Subventioner och anslag kallas orsaken - syftet är pengar i egen ficka.
Angående myndighet för husdjurstillsyn, finns det redan. Kolla efter själva.
Finns det någon här, av de som jämför människor och hundar - som är mot blandraser, men samtidigt förnekar att de är rasister?
Små organ i stora hundar, såg jag i ett inlägg…
Är detta ett faktum, och i så fall skall man då förbjuda människor att få barn, om de har väldigt olika storlek?Så slutligen - den viktigaste och huvudsakligaste frågan i ämnet:
Vilken rätt har man att på allvar försöka få en annan att inse att man själv har rätt, genom att bara hänvisa till andras åsikter?
Nej, snacket om blandraser och renrasiga hundar har pågått allt för länge, tycker jag.
Det är levande varelser vi snackar om, som i de allra flesta fall får en god tillvaro.
De som vill hålla sig till SKK, kan sitta i sin inskränkta smygrasistiska mentalitet och gotta sig i sin inbördes beundran.
Jag har blivit tillfrågad om medlemsskap i SKK, men avböjt - trots att min tik är SKK-reggad.
Jag är en av de få som tillfrågats om jag ville bli medlem i Mensa också, men avböjt, även det…
Elitism och "jag är bättre än du"-mentaliteten har skördat fler dödsoffer än alla religioner tillsammans (mest på grund av att alla elitistföreningar och religioner har en mentalitet, som bygger på att man tillhör världens mest utvalda).
Dessutom bör man, i sammanhanget, inte glömma det underbyggda argumentet att de flesta "renrasiga" hundar är blandade av olika blandraser och hundar "utan" rastillhörighet.
Det finns ju till och med regler för hur man skall få blanda in andra raser och typer - och fortfarande få kalla hunden renrasig.
Så vad är problemet?
Egentligen?
Är din hund en bättre hund än min?
Är du säker på det?
Är du en bättre hundägare än jag?
Är du säker på det?
Är du mer seriös än jag?
Jag är inte säker på det!
MVH
//
#66 Fortfarande handlar det inte in själva individerna, utan om aveln!
Har inte sett att någon påstått att deras hund är bättre än någons annan hund.
Nja… jag ser nog en hel del inlägg i tråden som ligger på en nivå, som högst påtagligt ligger på individnivå, rörande lämplighet och seriöst ägande.
Tråden är en diskussionstråd och åsikter samt frågeställningar var välkomna. Även de argument, tankar och frågor som tas upp av mig, borde vara giltiga.
Liksom de svaren är, som kommer på mina argument.
Det finns en del frågor i mitt inlägg. som jag gärna vill se hur deltagarna i tråden ställer sig till och kan diskutera runt.
Det avslutande i mitt inlägg - rör inte mig personligen… utan är skrivet till alla och envar, som en tankeställare för dem själva, inför andra.
#66 Jag bugar och säger "kunde inte sagt det bättre".
Jag har inte läst hela tråden men…
För övrigt, få bort blandrasaveln helt innebär att de slädhundsförare som inte nöjer sig enbart med de renrasiga polarhundarna utan känner att någon egenskap saknas hos en bra draghund och därmed avlar fram Alaskan Husky, som är en blandrashund korsad med siberian och andra raser beroende på egenskap man vill ha fram, får lägga ner det och nöja sig med renraserna. Finns de som avlar fram Alaskan Huskies som även har något som liknar stamtavla och ett "kennel namn".
Problemet är inte att blandrasaveln finns, problemet är hur blandrasaveln sköts. Att korsa fyra jakthundar med skarpa jaktinstinkter i varandra som man sett en del göra tex är ett exempel på fel tänk i blandrasavel.
Men det finns även fel tänk i renras aveln som att tex korsa hundar med C eller D höfter, avla på sjuka individer mm. Renrasaveln är inte heller den perfekt så varför då klaga på enbart blandrasaveln?!
#66 och #69 Håller verkligen med!
// Anka
# 54
Var har du fått det ifrån att bcs ofta blir blinda?
Övriga: att jämföra hundavel med människors vaö att skaffa barn med rasism är så korkat som det kan bli.
- Det har inte - nägonstans - framlagts några bevis för något på stående här i tråden. Bara en rad åsikter och hänvisningar till icke namngivna veterinärer och experter höljda i en dimma av mystik.
Den enda expert jag sett uttala mig i hundfrågan är Christer Nälser som är veterinär med genetik som specialitet. Annars finns det massor att läsa heterosiseffekten, det mesta som nämns är ju rent grundläggande biologi.
- Blandras vs. Renras… Det är samma art oavsett hur hunden ser ut, Hunden är samma art som vargen dessutom.
Det är inte olika, men besläktade arter.
Bevis: De får fertil avkomma - vilket tyder på livsduglighet sundhet - på en naturlig och biologisk nivå.
Om hunden var en vild varg som kunde föröka sig utan mänsklig påverkan skulle man kunna tala om det naturliga utvalet. Den möjligheten har dock inte dagens hundar och alla hundar som är fertila är inte sunda. Det är vårt ansvar att se till att de valpar som föds får en möjlighet att få ett drägligt liv.
- Veterinärer kan ha intresse av att säga att renrasiga hundar är friskare än blandraser, av samma orsaker som läkare säger att friska människor skall vaccinera sig mot influensa eller ta en massa mediciner i förebyggande syfte. Subventioner och anslag kallas orsaken - syftet är pengar i egen ficka.
Försäkringsbolag borde ju också ha ett rent vinstintresse att placera olika raser/blandraser i rätt premiegrupp. Där hamnar blandraser i mitten, varken friskast eller sjukast om man jämför med diverse renraser.
- Finns det någon här, av de som jämför människor och hundar - som är mot blandraser, men samtidigt förnekar att de är rasister?
Finns det någon som påstår att människor medvetet avlas för olika utseenden och ännu viktigare olika beteenden/egenskaper utifrån sin rastillhörighet? I så fall undrar jag vilka som är rasister.
- Små organ i stora hundar, såg jag i ett inlägg…
Är detta ett faktum, och i så fall skall man då förbjuda människor att få barn, om de har väldigt olika storlek?
Det går inte att jämföra människor och hundar. Människan har förmågan att sätta sig in i situationen och fatta ett genomtänkt beslut (även om alla kanske inte väljer att utnyttja den). Hundar är hundar och har inte samma kognitiva förmåga, vilket gör jämförelsen absurd.
- Så slutligen - den viktigaste och huvudsakligaste frågan i ämnet:
Vilken rätt har man att på allvar försöka få en annan att inse att man själv har rätt, genom att bara hänvisa till andras åsikter?
Om någon får sig en tankeställare och det i sin tur förhindrar att hundar kommer till skada är det värt vad som helst. Jag har dock egna åsikter att luta mig mot.
Jag är mycket medveten om att det är levande individer vi pratar om, vilket är en av den största anledningen till att jag är emot en majoritet av all blandrasavel. För även om en majoritet har ett drägligt liv finns det tusentals hundar som inte har det och av en slump är de flesta hundar som flyttar runt, runt eller hamnar på hundstallet, tada, blandraser.
Jag brukar roa mig med att söka på Blocket då och då. På valfri dag brukar det komma in allt mellan 5-25 Amstaffblandningar som ska säljas eller omplaceras. Jag kan direkt säga att det inte finns lika många vettiga hem till dessa hundar. Det är ingen slump att mer än 1/3 av alla hunar Hundstallet får är Amstaffblandningar. Bara för att ta ett exempel.
För mig handlar det överhuvudtaget inte om elitism, det handlar om de individer som får lida på grund av människans okunnighet. Och det handlar absolut inte bara om blandrasavel, det finns massor som är fel inom renrasaveln också men konstigt nog brukar det debatteras i trådar som handlar om just renrasavel (även om blandrasavelsn ivrare alltid drar upp det i blandrasdiskussioner).
Sen som vallhund sa, utan renrasiga hundar först så fanns per defintion inga blandraser utan bara olika hundtyper I övrigt har de flesta inget problem med seriös genomtänkt blandrasavel som har ett klart syfte, ex. prestationsavel eller andra genomtänkta projekt som utgår från hundens bästa. Så inte heller jag.
Angående dina sista frågor är mina hundar självklart de bästa, finns inga bättre. Vilket inte är samma sak som att jag stödjer aveln bakom dem eller rekommenderrar andra att göra det.
Som hundägare är jag nog bättre än några, sämre än vissa. Det är jag rätt säker på. Människor som stödjer oseriös avel (i vilket form den än kommer) är dock inte automatiskt dåliga djurägare.
Inget av ovanstående har jag dock påstått och/eller någonsin använt som argument. Därför har jag svårt att se hur det skulle ha någon som helst relevans i diskussionen.
66. Mycket bra svar. Tack. Kunde inte sagt det bättre själv.
Har haft både renras och blandras genom livet och har tagit hand om dem så gott jag kunnat och gett dom kärlek och en för rasen blandrasen lämplig uppfotran.
Jag anser inte att min hund blir bättre för att vara inskriven i ssk med en massa hysteriska fanatiska människor som vill syra allt efter det de tror sig veta och änndå är bara antaganden och felaktiga rykten.
Jag har haft flera av mina hundar in reggade och min dotter har utbildats inom ssk i 3 år. Så jag har en hel del erfarenhet av båda.
Jag kan inregga min golden tik och röntka henne men hon är en sällskaps hund trotts att hon har så lite blanbras att hon skulle kunna bli det på de få % som finns kvar av blandras. men jag vill inte att ssk ska blanda sig i mina hundpromenader. Och jag gilar inte era på hopp. varför har jag inte rätt att ha åsikter och dela med mig av erfarenheter.
Vill ni framstå som bättre än andra Eller vad är det. Skulle vi inte prata om blndras och renras skillnader mm Inte gå till person angrepp. Det är både fult och fegt tycker jag. Men jag är tydligen en sämre människa för att jag har en blandras hund. Blosssa Matte
Det känns som att tråden halkat lite ot. Ts funderingar i början var ju kring att många köper hund, som inte borde …. och går det göra ngt åt det, tex genom hundlicens?
Nästa fundering ts har i ursprungsinlägget är om man kanske skulle förbjuda blandrasavel.
ATt införa en hundlicens, typ körkort för att få skaffa hund … vore rent spontant alldeles utmärkt, men vid närmare eftertanke inte särskilt genomförbart kan jag tänka.
Förbjuda blandrasavel, är lika ogenomförbart.
Om man funderar lite kring det här med att många har hund, som inte borde, dvs de sköter inte hunden rätt på olika sätt. Vi ser ju bara i många trådar här på iFokus, där Vi andra hundägare SER hur människor behandlar sina hundar illa på olika sätt, men gör inget åt det … mer än att starta en tråd här på forum. Om fler vågade agera kanske de befintliga resurser som finns, kunde gripa in i många fler fall än de gör idag?
#73: Mig veterligt har Golden Retriver inte en öppen stambok så nej, du kan inte regga din Goldenblandning. Däremot står det såklart fritt fram för varje hundägare att röntga sin hund, det är en bra sak att göra oavsett om man bara har en sällskapshund helst om rasen/raserna brukar ha höftproblem.
Är förövrigt uppvuxen med enbart renrasiga SKK-regristerade hundar och aldrig någonsin har SKK (inte SSK) lagt sig i våra hundpromenader. Varför skulle de göra det? Anser förövrigt inte heller att hundar automatiskt blir bättre för att de har en stamtavla, bara att den aveln till stor del är bättre än mycket (men inte all) blandrasavel.
Sen vet jag inte vem du vänder dig till, vem har kommit med personangrepp och personliga påhopp? Var har någon skrivit att du skulle vara en sämre människa? I så fall bör du ju anmäla detta till sajtvärden.
# 73
På vilka sätt har du utsatts för personpåhopp/angrepp? En renrasig hund kan bara reggas som renrasig av uppfödaren till valpkullen om båda föräldrarna är stambokförda i samma stambok, med ytterst få undantag.
Du lär knappast ha erfarenhet av SKK eftersom du tror att de lägger sig i hur ofta/länge du prommenerar med dina hundar, o hör o häpna, man kan röntka blandisar o få deras röntgenresultat avlästa o reggade av SKKs veterinärer., de enda som har kompetens till det i Sverige.
Är det ett personligt påhopp att ifrågasätta någons kunskaper som producerat 50 blandisvalpar o som påstår att man får avla på blandisar med HD C o att alla dina tikars avkommor är HD fria eftersom HD D syns med blotta ögat enligt din veterinär?
Din dotters ev 3 åriga utbildning inom SKK är inte dina meriter, de är hennes, o mig veterligen har SKK inga så långa utbildningar, men det är klart, uppfödarutbildning, funktionärsutbildning för utställningar o vidare utbildningar för att bli utställningsdomare så kanske man kan skrapa ihop 3 år, men det har isf inte smittat över på dig.
Är det ett personligt påhopp att fråga dig var du har fått fakta ifrån att bcs o schettisar ofta blir blinda o att bc/goldis ofta blir bra hundar, eller att bcs är bra vakthundar som stämmer in på TS övriga önskemål?
Ta du det med sajtens ägare om du känner dig påhoppad.
Jag vill hellre ha en frisk blandras än en sjuk renrasig hund, vilket jag har båda av. Min blandras är helt frisk, inga sjukdomar där inte medan vår renrasiga hund är så sjuk på så många sätt att det är så j*vla synd om honom!
Ska man förbjuda blandrasavel så får man nog tänka sig lite för eftersom precis alla hundraser har blivit blandade längre bak i tiden för att få det vi kallar renraser idag.
Dessutom så tycker jag väldigt synd om många renrasiga hundar för att vissa raser inte är friska för fem öre. Mopsar, fransk bulldog och andra raser med huvudet ihoptryckt kan inte andas ordentligt, vissa raser måste föda valpar med hjälp av kejsarsnitt, och Schäfern framförallt Schäfern tycker jag jättesynd om. Hur sunt är det att ha en hund som inte kan gå normalt för att ryggen är så sne och höfterna är oftast jättedåliga, vissa av de hundarna vinglar ju fram när de går.
Endast pågrund av att vissa människor tycker det är "fint"
# 77
Känslosamhet o fördomar gör sällan nytta när man diskuterar avel.
1 alla hundar har inte varit blandraser från början, var har du fått det ifrån? dock har vissa varit hundtyper.Ta t ex faraohund, Tibetansk mastiff, berger des pyrénées, aidi, chodsky pes, azawakh, m fl vinthundar de olika ovtjarkorna etc.. o massvis av andra raser som existerat i sekler o i vissa fall stambokförts skulle vara blandraser från början, förutom flertalet polarhundar?
2 det finns inga raser som inte kan föda vaginalt, däremot vissa linjer, dessa går knappast i avel numera eftersom antalet kejsarsnitt för drabbade raser inte ersätts av försäkringsbolagen mer än vid första valpningen.
3 hos de allra kortnosade raser finns avelsrekommendationer o RAS för bekämpning av ev andningsproblem pga nosen.
4 vad gäller schäfern så har utställningsvarianten, räkstjärtern eller vad man nu vill kalla dem ett något bättre HD statistik en bruksarna. Så det argumentet faller platt som en pannkaka. O nej, jag gillar inte heller deras utseende, o skulle inte ta i en sådan hund med tång, men fakta är fakta, de har inte sämre höfter än de nästan rakryggade bruksarna.
Vill man nu proppagera för någonting så skall man ha på fötterna o inte basunera ut sina fördomar som fakta.
Ett litet tips i all vänlighet.
Nu har någon satt upp en skyllt där de står blasraser är ej välkomma här bara renarsiga och reggade hundar tilltålt. dom blandraser som kommer hitt ska vi döda, slå era hundar sant er.
För varken Skk eller vi med renrasiga hundar tycker att blandraser ska finnas!!.
DE börjar bli för mycket nu renras som blandras spelar roll de är en bästa vän eller ska jag och många andra bli skrämda hotade eller dödade pga att vi äger fel hundar som inte är renrasiga eller?????????????.
#79 Hoppas du har polisanmält det där.
japp de har jag gjort sant kontaktat komunen där jag bor sant skk.
men denna debatt om just blandraser är ett stort ämne i dagen läge.
men man får inte hota folk som har blandraser eller ta saker i egna händer.
jag är inte i mot bladras aven med jag tycker att van inte ska avla på vad som
hälst eller korsa olämpliga raser med varandra.
sant sammma sak med renrasiga hundar.
Och sant införa körkort eller lices i så fall på alla hundar blandras som renras!!!!!!

#79 men skämtar du? vad är det för ett jäkla pucko??
självklart ska det vara ett "körkort" på alla hundar, men tyvärr så tror jag att det kommer att vara uppfödarna själva som får sätta upp sina krav och där tror jag faktiskt inte att alla blandrasuppfödare är lika noga, även om det finns dom som är noga så tror jag oxå att det finns massor som inte bryr sej.. :-(
Jag är inte emot blandraser, men jag gillar inte aveln bakom då den allt som oftast inte är seriös.
ja självklar finns de både seriösa och oseriösa inom båda delarna,
känner en kvinna som tog en kull på sin blandras tik bara för att hon var söt och
gullig nä sånt gillar inte jag,
sen finns de en gubbe som födder upp renrasiga chivavor men tyvärr med benskör het och ögonproblem men med champion föräldrar.
sånt gillar jag inte häller
sen finns de former av häts avel bland små hudar sant terrier raser ,
just för de är så stor efter fråga på just dom.
finns väligt fina hundar fast med fel uppföddare bakom.
så båda varianderna finns.
Sen köper man hund idag som något man kan slänga runt med gäller både renrasiga och blandrser.
man tänker inte har jag tid, pengar, familj, dagis med mera utan man köper bara kanske fel sorts hund bara för alla andra har en sån eller gud vad söt.
Har sätt många hundar till salu som kanske bara har varit hos familjen, människor i ca 1 vecka sen är till salu igen pga av folk tänker inte igenom vad som händer med hunden sen de skiter dom flästa i.
är just nu avlastnings hem för en jk hane som har hamnat i fel hem.
ett inpulsköp med andra ord
Tycker faktist det är upp till köparna att vara kräsna o mer nogranna på sina valpköp, finns skit avel bland renras med.
#79 gud vad hemsk!
jag skapade denna tråd i syfte för att få veta lite åsikter om vad man kan göra för att stoppa oseriösa personer som gör blandraser helt hejdlöst mycket bara för pengar eller om man bara kan sätta in hundlicens så vissa oseriösa personer helt enkelt kan bli stoppade.
Jag har inget emot blandras hundar överhuvud taget, men ibland undrar jag vad som är bäst. Därför jag skriver mina tankar här för att hör hur andra även tänker.
Har själv en underbar blandras tik som jag tog hand om efter oseriösa ägare, aldrig haft en bättre hund. Men sen har jag även en mycket fin stambokförd tik, älskar båda lika mycket för de.
#79: Alltså, jag förstår att du blir förbannad över en sån skylt. Det skulle jag också bli men det går knappast att klandra SKK eller de som har renrasiga hundar för att någon sjuk individ tagit det hela alldeles för långt. Jag har personligen aldrig någonsin blivit varken hotat eller skrämd av någon ägare till en renrasig hund så kan faktiskt inte föreställa mig att det skulle vara särskilt vanligt.
Det finns sorgligt nog människor som hatar hundar oavsett om de är renrasiga eller blandraser.
Min dotter gick Jorbruka gymnasie med inriktning hund i 3 år. Hos en golden uppfödare som ochså var lärare. Dottern fick växla skola och praktik.
Ja i allfall så hadde kenneln två golden hanar på foder. Långt ut på landet. Plötsligt blev hundarna sjuka och dog på djursjukhuset. Någon hadde lagt ut kött preparetat med gift. Om det bvar till hundarna eller andra djur svårt att veta. Men foder värden hadde blivit hotad flera gånger. det blev rättegång. Vet ej vem som vann.
Hadde en granne som var hundrädd på förra stället vi bodde. Hon klarade inte av hundskall. Så fort mina vovvar skällde anmälde hon mig för miljö och bygg. Till slut gick hon inanför mitt staket och sparkade min gammla blinda blandras. Det satt två mammaor i lekparken som såg det.
Efter 7 års trackaserier flyttade vi. jag orkade inte höra så fort jag gick utt om mina skällande byracker. Jag polisanmälde men ord stod mot ord.
Jag hadde både renrasig golden och shetland sheepdog. Blev till slut hotad till livet för mina vovvar. Jag har fått panikångest och IBs som inte vill ta slut efter det.
Blir så frusterad då inte mitt liv räcker för att skydda dessa snälla mjuka goa varelser. Blossas Matte
Nu har jag inte läst allt. Men ni pratar om att få bort blandras avel för att de kan bli sjuka hundar och sånt. Då tror ju jag att de kommer att bli så att folk kommer hamna mer på inavel istället. Nu tänker jag på dom alldeles oseriösaste och dom som bara är ute efter pengar. Men de finns ju ett antal såna oxå. Hur ska man då lösa de problemet med inavel?
# 79
Om det du skriver ang rastgådar är sant så är det naturligtvis katastrofalt fel o olagligt.
//Redigerat av admin då personangrepp inte är tillåtna!
79 fast det hör väl knappas till tåden alls igentligen, tragist att det är så jag hade trotsat lappen o kollat med komunen sen polisanmält om det blir mer ang detta. Men tråden handlar om det slarvas på blanrasaveln och att en del tror att avel-licens är lösningen.
#66 Mycket välskrivet inlägg. Håller med!
Som någon skrev, jag tycker att man ska utbilda alla uppfödare! Hårdare krav på reg i SKK/Jordbruksverket samt utbildning för alla som vill föda upp hund. Oavsett ras/blandras.
Och när man som uppfödare gått/klarat(?) utbildningen så får man typ ett "uppfödartillstånd". Sen bör väl SKKs (eller några liknande) regler gälla alla, ex hur många kullar en hund får ha, hur gamal den ska vara mm. Såg nyss valpar på blocket där mamman bara var ett år! Skrämmande!!
Det står klart och tydligt i jordbruksverkets regler kring hundavel, vad som gäller. Dessa regler gäller både renras- och blandrasavel.
#93 problemet är väl att reglerna inte följs… tyvärr
#94 Precis, så att förbjuda hela blandrasaveln för det, är väl tokigt?

problemet är väl snarare att folk inte tänker längre än näsan räcker..
om det vore lite strängare straff på saker och ting och ett system som gör att reglerna följs så skulle vi inte ha dessa problem. iaf inte lika stora.
jag tänker lite så här… bland annat.. ;-)
man vill ju bara avla fram friska djur, absolut,,, min hund är frisk,, den kan gå utan att halta.. :-/ eeemn oki,,,
men ibland undrar jag asså om vissa verkligen fattar vilken påfrästning det är för kroppen att vara dräktig / gravid, varför vill man utsätta sin tik för detta om man inte VET att hennes höfter och kropp verkligen är ok och kommer att orka detta? varför är man så jäkla egoistisk och bara tänker att jag vill ha valpar, min hund är snäll och fin…. men hallå…
när det gäller hanar då,, dom ska ju inte bära nåt extra.. nej iofs,, men dår får man ju då se ett steg ytterligare,, se bara till valparna då.. vill man att det ska födas valpar som riskerar att kanske inte kunna gå normalt för att dom har ONT..
det föds absolut valpar som får höftproblem även efter friröntgade föräldrar men riskerna minskar ju iaf och man gör vad man kan för att underlätta för sina avelsdjur/sällskapsdjur och även varlparna som föds.
tack.. :-)
//Linda
95 håller helt med dig, men där har väl köparna en del i det hela att folk gynnar denna sunkiga avel de har ingen aning om vad man faktist kan kräva som bevis på att färderdjuren är friska (gäller all hundavel).
#97 Där tror jag att du har HELT rätt. Många VET inte att de faktiskt kan ställa krav även på blandraser.
98 oja det vet jag att många tror på "renrasiga" är renrasiga men förstår inte att de ska få med stamtavla + lite annat. Men vad jag menar är att finns inte köpare till denna marknad så finns det snart heller inga valpar från så kallade icke uppkollade fäderdjur, ställer folk mer krav så måste de skäpa sin avel. Så enkelt är det. Jag tror inte ett skit på att licens ska vara lösningen. Utan att detta ska tas upp i kanske kvällstidningar mer för att nå ut lite bättre. Tror tyvärr ingen är skulle lockas att publeseras direkt men det hade vart bra att upplysa folk vilka rättiheter de kan ha om de väljer rätt :)