Skällande hund när det plingar
Har en hane på 2 år som alltid skäller när det ringer på dörren.
Han skäller eller "gruffar"/morrar, men är otroligt glad och viftar på svansen när dörren öppnas. Han får alltid sitta en bit bort och inte hälsa på direkten på de/den som kommer in, men det hjälps inte, för han vill ändå alltid signalera att det är någon som kommer. Han fattar inte att ringklockan funkar prima 
Jag hatar att han gör så men vet inte vad jag ska göra åt det. Så fort han hör det så skäller han, och jag kan inte säga åt honom eller stänga in honom i ett rum som "straff". När jag säger åt honom så lyssnar han inte, och när jag stänger in honom i ett rum så är det redan för sent, då har plingandet redan slutat. Nån som kan hjälpa mig lite med detta? Hur har ni löst det med vaktande hundar?
Träna genom att någon plingar, och skäller han så bryt det och få kontakt med honom. Sätt honom sedan en bit från dörren och så länge han skäller öppnar du inte dörren. Skäller han igen innan du hunnit öppna - börja om. Har samma problem med Gizmo, eller hade, och det har funkat riktigt bra med den här metoden!
Ha gärna någon som du bestämt att du ska träna med, så att den plingar och får in flera gånger, annars ä det lätt att han glömmer mellan tillfällerna.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
För min hund så beror det på vem som kommer. Kommer jag hem, är han tyst. Samma med mamma och pappa.
Däremot om det är andra så kan han gruffa. Ofta räcker det bara med ett - Tyst! Så är det lugnt.
Sen är det är schäfer/samojed som jag har, och han är oerhört pratig i vardagen också.
Vi har väl inte gjort något speciellt åt det egentligen. Tycker det är lite charmigt.
Har du kollat med någon tränare eller så kanske?
Jag fick tips om att ignorera oönskat beteende. Att man då vänder fokus på något annat än hunden.
Eller kanske, öppna dörren när hunden är tyst - beröm.
Det finns ju olika alternativ.
Jag har gjort så med mina hundar att de inte får komma in i hallen när någon ringer på dörren och kommer in. Till en början så satt de precis vid tröskeln till hallen, in mot vardagsrummet, men jag släppte helt enkelt inte in dem i hallen. Jag använde inga kommandon överhuvudtaget, utan motade bara in dem i vardagsrummet.
Nuförtiden är det knappt någon som reagerar när det ringer på dörren, och skällandet har helt upphört.
#3 Så har vi alltid gjort, men han vill bara varna alla om att det är någon som kommer.
#4 Jag släppte inte fram hundarna för att hälsa överhuvudtaget alltså ….
Fast, vad har du för ras förresten? Är det en vaktande ras?
Jag ser inget fel i att hunden säger till det får mina men säger jag det räcker så ska de bli tysta, har inte lagt massor energi på detta utan det har de lärt sig lite nartuligt tror jag. Att stänga in en hund som straff, tror jag mer man säger till hunden "akta dig farligt kommer". Sen beror det försåss oxå på hur är du när du ber han vara tyst? Arg herrsig? då talar man ju om för hunden att ja det är farligt skäll/gruffa på. Bättre vara lugn o bestämnd :)
Jag har en schäfer.
Sålänge han inte håller på och skäller i evigheter så förstår jag inte varför det är ett problem?
Jag brukar säga glatt "Okej, nu räcker det/ska vi se vem det är?" så riktar hundarna uppmärksamheten mot mig och vi går tyst och öppnar dörren. Det är iofs inget jag "medvetet" har lärt in, men jag hade inte lagt så mkt energi på att arbeta bort ett sådant beteende.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#9 Jag ser det som ett problem. Behöver inte ha någon som talar om för mig när grannen ska in i sitt hus. Eller parkera bilen. Eller om någon går.
Sånt kan jag sköta själv
Ahaa, trodde bara att han varnade några gånger när det plingade på er dörr. Det lät som det.. Men då missförstod jag visst 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se