Rolig hundgård?
Vi har en stor och fin hundgård som används tre dagar i veckan max. I hundgården står ett stort äppelträd som ger bra skugga och en stubbe som jag borrat massa hål i där man kan stoppa i godis. Nu är ju frågan, vad kan jag göra mer för att den ska bli så rolig att vara i som möjligt?
Jag hade bollar upphängda i trädet ett tag, men ingen av hundarna är intresserade av att leka med något som hänger tyvärr.
Lägga in en tunnel, kräva hål så att de blir en tunnel under marken.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Något att klättra upp på och ligga och spana ifrån på.
Något att gömma sig och vila i, koja.
Om de inte gillar tennisbollar i träd kanske de gillar godisbollar i träd, något de måste slå på för att få ut godiset, likt aktivering man ger hästar. Det behöver ju inte vara en köpt godisboll utan t.ex. en petflaska med ett par hål i.

Något att klättra upp och ligga på är det ju lag på att dom ska ha så det finns, men dom använder den aldrig.
I ena hörnet (det enda hörnet som inte syns på bilden) har jag hängt upp en "boll" med borrade hål i som jag stoppar i godis i, men den bryr dom sig inte om heller. Däremot har jag två olika typer av aktiverings leksaker som ligger där inne. En vanlig aktiveringskula och en flaska med ett rep i som är riktigt klurig att få ut godiset ifrån.
Det bruna huset i bakgrunden är det hundhus i och där inne ligger dom endel när det är dåligt väder och tidigt på morgonen. Ska se om jag kan fixa en bild på hur det ser ut där inne.
Tunnel ska jag fundera på! Måste ju gå att lösa på något sätt!

Så här ser hundhuset ut… Lite tråkigt. Jag hade velat göra det mysigare så hundarna kan krypa in i något som typ en sovsäck när det är lite kallare på morgonen. Men det är svårt för Ville lägger sig uppepå allt och plattar till det…
Det lilla krypinnet till höger lägger han sig på jämt så där kan inte min lilla hund krypa in. Så nu ligger det fullt med tjocka filtar där som dom kan mysa i istället…
Man kan bygga en "sandlåda" som man fyller med vad man vill (behöver ju inte vara sand), sen kan man lägga godis där. Då får hundarna gräva för att få fram godiset och även använda nosen.
Man kan ju också lägga in stora stockar som dom kan klättra på, stenar, bord. Lägg saker utspritt i hela hundgården så kan dom hoppa eller klättra för att ta sig fram.

Bra idé! Ska höra med svärfar om han kan skänka ett träd till oss, han har skog.