Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3029 ggr
undulat_
5

Varför okopplad

Förstagångshundägare här. Vad man läst så finns det någon lag som säger att hundar ska hållas kopplade under sommaren, om det var från maj.

Det som förbryllar mig är att man ser en hel del hundar gå lösa och då springer de oftast även fram till min hund. Men det är inte så väsentligt att de springer till min hund och ska hålla på…

Utan jag undrar om ni har er hund okopplad nu under sommaren?

Jag hade själv gärna haft vår cavalier okopplad låta honom springa och leka friare, men avstår dels pga lagen man läst om och dels för han är inte 100 % tillförlitlig att han inte springer bort. Han är bara 8 mån.

PS varför struntar vissa ägare i att ta upp efter sina hundar likaså?

Alexandra-S
1

Man får ha hunden lös, men då ska hunden kontrolleras som om den vore kopplad. Den får alltså inte sticka och jaga vilt osv, men den får vara lös om du kan kontrollera den helt och hållet.

Jag har Gizmo lös ganska ofta, dock aldrig inne i bostadsområden eller liknande utan enbart i skog eller om vi går mitt ute i ingenstans. Jag har koll på honom, och kopplar honom alltid om det skulle komma en annan hund som har inte känner. Kopplar honom även om vi möter någon utan hund.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

viktoria91
4

Mina föräldrar hade aldrig sin hund lös då han spårade så mkt, hade han fått upp spår hade han stuckit. Jag själv stör mig på hundägare som har hundar okkopllade när dme ska vara kopplade, särskilt om dem springer fram till min häst när jag rider. Hon har inget emot att trampa på en hund.

Det frågar jag mig också! Plockar man inte upp efetr hunden är man inte mogen nog att ha en hund.

[Norpan88]
1

Jag har min kopplad, men ibland åker jag till Kennelklubben och släpper loss henne och ibland på en badstrand för hundar.

joheck
4

Jag har oftast min hund okopplad. Han lyssnar bra och sticker inte. Har haft han lös i stort sätt hela tiden sen jag fick han, så han är bättre på det än att gå i koppelOskyldig.

annika85
2

Att hundarna skall vara kopplade denna årstid beror mkt på djurlivet och det faktum att de flesta djuren får ungar under vår/sommaren.

Väldigt ledsamt då man hör om lösspringande hundar som gått på vilt och deras ungar.

MVH

Ketang
10

Precis som någon skrev så får man ha hunden lös OM man då inte bor i en kommun som har strikt koppeltvång. Det är lite olika för olika kommuner, men lagen som säger att man ska hålla hunden "som om den vore kopplad" nu på sommaren betyder att du ska hålla din hund under sådan pli att den inte springer fram till vilda djur och stör/stressar dom. Många djur har ju ungar nu.

Varför folk inte gör som dom borde, ja det är en helt annan fråga. Folk är folk och kommer alltid att vara folk. Många bryr sig inte om någon annan än sig själva och begriper inte att deras egen hund kan råka illa ut när den springer fram till främmande hundar. Många skiter i att plocka upp efter sina hundar för att bajs är "naturligt" i naturen, dom är lata eller så skyller dom på något annat totalt ovesäntligt.

Idioter kommer det alltid att finnas, det enda du kan göra är att inte bli en av dom :-)

Portie
1

Det finns en lag som säger att man under perioden 1 mars - 20 augusti ska hålla hunden som om den vore kopplad. Man får alltså ha hunden lös om den går som om den vore kopplad. Den får heller inte sticka på vilt och man ska ha bra inkallning. Undantag i dom kommuner där det råder koppeltvång.

En del gillar inte att följa lagar och regler och dom tror väl att ingen lider av deras dumhet ändå. Har själv råkat ut för lösspringande hundar många gånger, jag har puttat bort den eller ställt mig emellan och bett ägaren koppla hunden. Har råkat ut för ägare som har gömt sig medan deras hund håller på och retar min, man blir riktigt arg på sånt! Min hund är inte snäll mot alla hundar och jag vill inte bli skydlig för att ågon annan är en idiot.

Man ska ALDRIG släppa lös en hund om man inte har en bra inkallning, är man osäker så ska man hålla den kopplad. Man kan ju också gå till en rastgård och släppa den där en stund.

Sen kan ju olyckor hända såklart, t.ex. att hunden sliter sig, rymmer från trädgården eller liknande.

[Driva]
1

Jag har min hund okopplad när det inte är någon i närheten, och jag har fri sikt så jag kan kalla in min hund och koppla den långt innan.

Min hund har inte stuckit efter vild, och vi har tränat väldigt mycket på att hon ska hålla sig lugn när det är fåglar och harar i närheten. Så jag är mest orolig för att det ska komma en annan lös hund när hon är lös (som inte är snäll). För jag vet att hon inte stör vildliv och hon rör sig så nära mig att jag har stenkoll på henne.

JTphoto
1

Jag bor ute på landet och våra hundar går alltid okopplade. Hemma på gården, ute på ridtur/promenad eller liknande. HAr man ordning på hunden är det inga problem.

Den enda gången de är kopplade är på husvagnsemester, dock bara när vi är ute och går. Runt husvagen har vi kompostnät så de kan gå löst. En av dem kan hoppa över, lätt, men hon ghör det inte då hon vet att hon inte får. :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

undulat_
1

nr 1 mfl, ok tack för klargörandet.

undulat_
3

ska kolla upp om det finns en rastgård här i närheten. synd om honom som inte får springa som han vill och så kan man leka mer apport med dem då.

Hanna Andersson
2

Min labbe är nästan alltid lös. Han bryr sig inte om nåt. När vi ser ett rådjur eller en hare så kommer han tillbaka till mig (han går max 10 m framför) kollar på mig och man ser hur han tänker -Matte ta bort dem de står ivägen för mig.

Han lyssnar på minsta lilla vink ifrån mig. Möter vi andra människor så har jag fotläge på han möter vi annan hund så kopplar jag honom givetvis för respekt mot den som har den andra hunden. Självklart är han oftast koppland när vi kommer in i bostadsområde. Undantag finns ifall det är en dag jag har fruktansvärt ont i ena armen. (Jag blev nerslagen på jobbet och därefter så är min vänster arm helt paj. Har och är sjukskriven sedan 2,5 år tillbaka) Självklart så är det fotläge som gäller då oxå.

Sedan har jag min kooiker. Henne har jag bara lös på vissa platser då hon gärna kan sätta näsan i backen och följa ett spår. Säger man till henne så tittar hon upp och -Aha matte gick åt det hållet. Hon har aldrig dragit men när vi springer på något vilt så vill hon gärna hävda sig och är därför oftast kopplad för det är dumt att chansa. Vi bor ganska nära en hundgård så då gå vi hellre dit och har lite roligt tillsammans.

Zabbio
1

Våra brukar gå okopplade. De kan börja jaga vilt (när de springer lösa på våra ägor, ute bland allmänheten får de hålla sig närmre oss och får då inte chansen att stöta på vilt) men de avbryter jakten vid inkallning.

Anledningar till att de oftast går lösa:

Om jag håller i ett koppel så påverkas sättet jag går och pga en rggskada får jag ont. Jag går för att mjuka upp ryggen, därför behöver jag kunna röra mig rätt.

De är faktiskt lättare att ha fot lösa, de verkar koppla bort mig när de har koppel. Lite ''jajja, men kopplet ser till att jag/matte inte kommer bort så då kan jag springa hur jag vill.."

Sen så behöver hundar få springa löst och snabbt emellanåt. Vi människor hinner inte med. Men naturligtvis måste man välja rätt plats, inte minst ifall hunden inte alltid lyder. Då får man hitta  nån stor, inhägnad plats.

Jag har för vana att hålla i dem om jag möter någon, mest för den jag möters skull. Och har jag inte fri sikt så går de fot.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Nikkis
3

Min hund är okopplad 98% av tiden (har enbart koppel där det verkligen "behövs", t ex hos veterinär eller i ngt område där Strikt koppeltvång råder - för det är olika mellan kommuner och då gäller inte det att hunden är under sådan lydnad som om den vore kopplad.), han har inte ens halsband på sig. Anledningen är simpel, jag har lagt en klockren lydnad på honom och han funkar nästan bättre lös än kopplad. =)

Varför folk inte plockar upp efter sina hundar vet väl inte jag?

Lööv
2

Det stämmer enligt jakrätts lagen ska  hundar vara kopplade från slutet av maj till 23 Augusti för att inte skada vilt eller människor.

Som hundägare så måste man ta det ansvaret att man inte har dem lösa på platser där de kan hoppa på människor eller skada vilt.

Jag söker upp platser i skogen  där de kan springa en stund. De  måste få springa  lösa en stund varje dag. Och jag orkar inte jogga i  30 -40 km. Det gör min golden tik 3 år.

Eller simma i en sjö.

En rottis jag var dagmatte åt lyckades bita en pojke i armen trotts att han var kopplad. så koppel är inget säker redskap för hundrädda.

Hundar är rovdjur. Fel mentalitet eller fel uppfotran och feluppfattningar kan göra att en snäll hund biter.

Det finns  en lah för varje kommun. Så gå in på www.din ort och komun så får du svaret.   I tätbebyggt område är det alltid koppeltvång. Lycka till Blossas matte

Karmatarerskanise
6

#15 Fast det är ju just i skogen man inte ska ha dom lösa under den här tiden på året. Om de pringer omkring har du ju dom inte som om de vore kopplade?

Kalli
3

#15: Som Hera säger, mellan 1 mars och 20 augusti är det enligt jaktstadgan förbjudet att låta hundar springa fritt där det kan tänkas finnas vilt. Skogen är ju absolut en sån plats där det finns vilt. Lagen säger dock inte att hunden måste vara kopplas för att uppnå det resultatet, inte heller säger den någon om människor.Det finns heller inget generellt koppeltvång i tättbebygd område utan det varierar mellan olika kommuner och orter.

Däremot säger lagen att hundar skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter så självklart för hunden inte under några tider på året störa/skada andra människor.

Maja2
2

#15 Att man inte ska ha hundarna springandes i skogen nu under föryngringsperioden, är inte nödvändigtvis för att de inte ska skada, utan inte Stressa och Störa.

Jag har mina småhundar lösa mest hela tiden, även i skogen, för de är helt ointresserade av vilt, och jag låter dem inte kuta iväg där jag vet att det finns fåglar tex.  Mina två större håller jag kopplade nu, då den ena är döv och jag har bara haft henne en dryg månad, och min andra har rätt mycket jaktinstinkt och även om han kommer på inkallning så vill jag inte riskera något. Bor i ett väldigt älgrikt område.

[Shettisar]
3

Anser att de flesta hundägare är nonchalanta och tror sig ha 100% koll på sina hundar och därför okopplade. INGEN kan garantera att hunden inte stör vilt, eller kollar ni INNAN hunden går fram till ett ställe och ser efter om där ligger ungar? Det är inte frågan om att de jagar vilt eller ej det är frågan om att de kan störa viltet under sin framfart också. Har ingen förståelse för oansvariga djurägare med tunna ursäkter.

Maja2
3

#19 Det beror ju på vart man går åxå. Kring ett flitigt använt motionsspår är det, åtminstone där jag bor, inte så mycket vilt eller fåglar som befinner sig. Däremot en bit bort mot slalombacken, DÄR finns det rätt så mycket. Det vet man om man känner till markerna kring där man bor.

[Doglovers]
6

Säger lagen en sak så är den ju till för att följas. OCH strikt hundägar ansvar gäller, som vanligt.

TS, det var en väldigt bra tråd du skapade. Du verkar vara en väldigt ansvarsfull hundägare. Sträck på dejFlört

Att man ska hålla hunden kopplad finns det ju orsaker för. Hunden behöver inte jaga eller bita vilt. Men den stör och stressar.

Den kan göra så att honan till harungarna springer undan. Regnar det då, blir ungarna blöta, får lunginflammation och dör. Likadant med fågelungarna. Rådjuren blir skrämda och lägger sitt lilla kid i gräset som ligger och trycker och rådjuret springer därifrån. Likadant älgkalven. Och där finns risken även att din hund och du själv får er en rejäl omgång då älgkon inte är att leka med när hon skyddar sina småttingar. Man kan ställa till ordentlig oreda bland djurungarna. Och det gäller både skog och på öppna åkrar och hagar då det finns ungar överallt just nu. Så VARFÖR ska man utsätta djuren för detta…?

Jag har så många exempel på lydiga hundar som stuckit efter vilt. Hundar som tävlar i lydnad och ändå drar. Själv har jag alltid mina hundar kopplade. Och nu har vi ju även en stor rasthage till dom så dom kan härja av sej. Vet att alla inte kan ha det, men det kanske finns tillgång i er kommun. Om inte så ställ krav på dom attt dom sätter upp några.

En hund behöver inte vara olycklig för att den är kopplad. Ni kanske kan låna ett ridhus i närheten.

Kalli
2

#21: Frågan är ju om honan till harungen gör någon skillnad på att det går förbi en kopplad hund eller en lös? Förutsatt att hunden går samma väg oavsett. Jag menar, själva existens av ett rovdjur är ju störande och stressande för bytesdjuren. Eller är det meningen att man enbart ska låta hunden gå på asfalterade vägar i stan under sommaren?

Maja2
5

#21 Bara för att en hund är duktig på lydnadsplanen, behöver den inte vara särskilt vardagslydig, är min erfarenhet.

Jag hoppas att de flesta hundägare känner sina hundar såpass väl att de kan avgöra beroende på situation om de kan ha sin hund lös eller inte. Nu vet jag att det finns människor som Tror sig ha, och tror sig känna sin hund, men inte gör det.

Håller man sig till välbesökta motionsslingor, promenadvägar och stigar, så är jag rätt så övertygad om att viltet som finns däromkring endera inte låter sig störas och stressas så lätt, för att de är vana, eller så flyttar de sig längre in i skogen :)

[schäfernronja]
3

Det enda tillfället Ronja är lös är när vi är på ett plant ställe och jag har en boll. Annars får hon vara kopplad eftersom hon annars drar efter harar, är osäker i hundmöten och för att allt annat är roligare än mig (tränas) Jag, tycker det är så sjukt ansvarslöst att inte plocka upp efter sin hund. Visst är det naturligt för en hund att bajsa i naturen men Gud så ofräscht det vore med bajs överallt!

Lööv
1

det är klart att man ska ta upp bajset efter sig. Det finns röda påsar 50 st  för 10 kr på ÖB som man kan slänga direkt i soptunnan.

Ute i skogen får de bajsa utan att jag tar upp. Fåglarna sniglarna blåbären lingonen behöver ju lite näring.  Efter ett par regn så finns bara näringen kvar i jorden.

Man kan ju ha med sig en spade eller pinne och slänga in det en bit i skogen.    Skater kajer och korpar sitter i träden och jublar då mina  vovvar bajsar  och sniglarna  äter upp det som blir kvar. Tillhör  näringskedjan.

Blossas Matte

[Doglovers]
1

#22 Följer du en stig är det nog inga problem. Själv går jag aldrig omkring mitt i skogen just vid den här tiden, utan följer stigar där man ser att det inte är några djur. Fågelbon finns ju sällan eller aldrig mitt på en stig, men i skogen på backen finns dom. Samma med fasaner, lärkor och andra fåglar som lägger bo på marken och har bona ute på åkrar och hagar.

Frida B
0

jag har en av hundarna lösa, men jag har 100 % koll på honom, och även för att han är 9 år och inte rkar springa efter någonting ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kalli
0

#26: Jag gör både och, ofta håller vi oss såklart till stigar man vi är också ute i skogen och plockar bär och svamp eller går över ängar där det bara finns en stig av gammal vana men ingen faktisk upptrampad väg. Mina hundar håller sig främst på stigen både om de är kopplade eller okopplade men både går också av vägen för att lukta och/eller göra sina behov även när de har koppel.

lilla jag
0

Vi har en gård så jag har mina hundar okpplade här hemma.

Men i stan el rätt sakt vart som hellst förutom här hemma har jag dom kopplade!=)

Plåkar upp gör jag alltid när jag är i stan!

Dom kan få gört utan att jag tar upp långt in i skogen, där fins det ju redan en massa, så mina två små hundar tar inte mycker platsFlört

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

[Doglovers]
3

#27 Men det är ju inte frågan om att orka springa efter vilt. Det är ju att dom stör och stressar. Skrämmer iväg fågellhonan från bot där äggen ligger och svalnar. En fågel Orre, tjäder, järpe, morkulla, fasan tex) kan få upp till 3 kullar under den här säsongen. Hararna är redan inne på andra kullen. Vildsvinen kan även dom  få 2 kullar per säsong. Rådjurskiden föds i maj och är ett lätt byte för en hund, när den ligger och trycker. För den springer inte iväg. Den ligger blickstilla i gräset. Älgkalvarna är också födda nu. Dom kommer också i maj/juni och dom ligger inte still men därimot så är älgkon mycket ilsk om man skulle komma i närheten av hennes kalvar. Och då kan din hund få sej en rejäl minnesbeta.