Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 15662 ggr
Loveradio
2

Fjällvandra med hund

Nån som har gjort det och vill dela med sig av sina erfarenheter? :)

Är nämligen jättesugen på att göra det i sommar tillsammans med min pappa och Valle (Boxer). Hade tänkt kanske i Augusti? Då skulle Valle vara 1 år och 3 månader. Har aldrig fjällvandrat förut, pappa har gjort det men aldrig med hund. Tänkte övernatta en natt (eller 2, inget bestämt än) i tält, tycker det är så mysigt att tälta. Och fjällvandring är ju en utmärkt hundaktivitet.

Men hur långt kan man gå egentligen med en hund i den åldern? Och måste man förbereda hunden på nåt sätt? Vad ska finnas i hundens packning? Hur är det med vatten? Är det bara att stanna vid vattendragen och låta hunden dricka?

Klövjeväska är väl bara att glömma på en unghund? Skulle självklart inte låta honom bära tungt, utan isåfall bara en del av hans mat. Men kan tänka mig att alla nya intryck kommer göra honom helt slut och att då också bära klövjeväska (som också är mycket psykiskt) blir för mycket?

Packlistan skulle väl se ut ungefär såhär: Koppel, sele, mat/vattenskål, foder, godis, tassalva, fleeceskor, tjuderskruv, första hjälpen-kit och myggmedel. Nåt mer behöver man väl inte?

Jag vet att det är långt kvar tills dess men jag älskar att planera ;)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Pilon
0

Om hans skelett är färdigvuxen är han färdig för långpromenader. och en boxer orkar ju hålla igång länge. Dom är ju värsta energiknipparna bra hun datt ha på vandring. Det är en bra ide att l¨ta hunden dricka från vattendrag, Om det är ett naturligt vattendrag. Sen är det bra att ta med sig fet mat, för han lär väl göra sig av med mycket enerig på färden. Speciellt om han springer lös? gör han det?

Pilon
0

Om din hund har en bra uppfödare så kan du höra med uppfödaren när dom tror att hans skelett är färdigvuxet och färdigt för långpromenader. Om det är en bra uppfödare så ska dom kunna ge ett bra svar på det också.

gå till veterinären och be att få Betapred utskrivet, kan vara värt att ha med sig ifall att han skulle råka trampa i ett getingbo eller liknande. Och ett förbandskitt om han gör illa sig.
En namnbricka om han mot alla odds skulle springa bort,
En Dog defens spray är också bra att ha om en idiothund kommer springandes och hoppar på din söta boxer :)

Pilon
0

Tasssalva att smörja in hans tassar med på kvällarna :) kan vara bra och skönt om ni kommer gå mycket varje dag. Inget måste. men det tar inte så mycket plats. dom är ju inte så stora, som ett lepsyl stift.

om du inte redan har det kan det vara bra med en såndär krok som man skruvar ner i marken och binder fast hundens koppel i. Då kan dusätta fast honom i den om du inte kan ha honom lös när ni tältar någonstans :)
Handduk om han blir löt.

Tror inte det behövs mer grejor hehe.

Inte som jag kommer på iallafall.

pehu
0

I fjällen kan både hundar och människor dricka vatten ur vattendragen, att bära runt på vatten är bara onödigt ;). Jag har fjällvandrat i 20 år! Utöver vad du skrivit och vad du fått råd om har jag dock inget att tillägga, vi har vandrat i fjällen på 3-dagars turer och det har gått hur bra som helst! Mina föräldrar har dock en border collie så han var den enda som inte var helt slut efter vandringarna :P.

Loveradio
0

#1-3 Jo Boxrar har ju mycket energi, så han skulle nog orka. Men frågan är hur långt man kan gå utan att skelettet påverkas eller hur man ska säga. Tror dom är färdigvuxna vid 2 års ålder. Men det borde ju inte vara skadligt så länge man inte går superlångt?

Enligt allemansrätten får inte hundar springa lösa från 1 mars - 20 augusti. Så han ska gå kopplad. Vill inte heller riskera att han springer fram till renar och skrämmer dom och blir skjuten av en galen renägare, vilket dom har rätt att göra.

Jo tassalva har jag som sagt tänkt ta med. Och fleeceskor om man går mycket på vassa stenar. Tjuderskruv är ju som sagt bra om man vill binda fast hunden.

Loveradio
0

#4 Okej det var det jag misstänkte :)

[hyperiion]
0

Hunden bör gå i lina då det finns sjunkmark. Hundar får sällan gå helt lösa på fjället heller. Sen så får du tänka på att augusti är varmaste tiden att vandra. Juni eller september är perfekt

Loveradio
0

#7 Jo han ska som sagt gå kopplad. Hmm, men i Juni-Juli är det ju högsäsong och då är det jättemånga som är ute och vandrar? Och i Augusti finns det inte lika mycket mygg.

[hyperiion]
0

Av egen erfarenhet så är det mer folk i augusti. Sen så skiljer priserna mellan juni-augusti med runt 2000 kr

Loveradio
0

#9 Priser?

pehu
0

Vilket fjäll ska ni vandra i?

Där vi vandrar är det inte särskilt mycket folk, oavsett när på säsongen man vandrar. Dock upplever jag det som att juli är högsäsong snarare än augusti. I juni kan det vara väldigt blött i markerna då det inte var så längesen som snön uppe i bergen smälte :)

Loveradio
0

#11 Ja vad jag har läst så är juni-juli högsäsong när det gäller fjällvandring. Beror väl på var man går såklart men generellt sätt så är det mycket folk ute. I Augusti ska det inte vara lika många ute + att det inte är lika mycket mygg.

Vet inte var vi ska vandra, inget bestämt. Var brukar ni vandra? :)

pehu
0

#12 Vi brukar vandra kring Abisko-Björkliden-Riksgränsen omkring där! Oerhört vackert! Och så kan jag rekommendera Lokktatjokkastugan, Sveiges högs belägna vandrarhem, som dessutom har gudomliga våfflor :)

pehu
15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild från en av våra tredagarsturer:

Loveradio
0

#13 Okej, hur lång är den sträckan? Vi hade tänkt tälta som sagt.

Loveradio
0

#14 Wow vad vackert :) fint kort

pehu
0

#15 De har hundrum men man får även tälta utanför, det kostar någon 100-lapp om man tältar i anslutning till stugan bara! Det är 0,9 km från Björkliden så ca 2 mil fram och tillbaka

pehu
0

#16 Vi är faktiskt på väg till Lokkta där, fast från Abisko! Från Abisko är det två dagsvandringar dit så det är lite längre än från Björkliden, men det är en oslagbar vandringstur å andra sidan!

Loveradio
0

#17-18 Okej :)

Pilon
0

#13 det står ingenstans i lagen att hunden ska var kopplad med koppel. Om man är helt säker på att ens hund lyssnar på ens minsta vink så kan man ha en lös även under jakt perioden, om det inte råkar står en utsatt skylt någonstans "här måste din hund vara kopplad". Såna skyltar kan man träffa på tillexempel i inhängnader där det går får och getter tillexempel eller i vissa naturreservat.

Känner man att man inte har så bra inkallning/ens hund inte är tillräckligt tränad för att man ska kunna lita på den när den är lös så ska man inte låta den gå lös för allas bästa, ens egen skull, hundens egen, jägarna och inte minst dom vilda djuren (för att inte glömma dom stackars hundrädda människorna också:)

Loveradio
0

#20 Ja om man har extremt bra lydnad på sin hund så får dom gå lösa, men inte överallt. På många ställen råder koppeltvång.

Men jag har verkligen inte extremt bra lydnad på min hund, så han får gå kopplad.

Dessutom har jag läst att t.om dom mest lydiga hundarna kan bli som galna när dom känner rendoft.

pehu
3

Koppel/lina kan vara bra de första gångerna man drar ut i fjällvärlden med sin hund. Som #21 säger vet man aldrig hur hundarna reagerar på renar. Där vi vandrar brukar vi träffa på renar och har märkt att föräldrarnas hund inte bryr sig om dem det minsta och kommer på inkallning direkt. Han får vara lös men alltid inom synhåll. Såklart tar vi dock det säkra före det osäkra och kopplar honom när vi ser en renhjord i närheten.

Pilon
0

#21 helt sunt förnuft då, om man känner sig osäker så ska man inte chansa :) på med kopplet!

hahajag känner en som har en dobberman, hon jagade ifatt ett rådjur berättar husse för mig, rottisen brottade ner rådjuret på rygg som dom gör hundar i mellan och sen var hon nöjd och släpte rådjuret atts pringa sin kos :P Husse släpte naturligtvis inte hunden avsiktligt för att hunden skulle jaga efter rådjur, men det kom ett rådjur precis utanför deras tomt :-) Samtidigt känner jag en annan hundägare som har 2 boxrar och hans hundar har inget som helst intresse i vilt. lika väl min terrier, bryr sig inte ett dugg. jag har fått LÄRA henne att jaga jässen som ligger på och bajsar ner hela bryggan nere vid badet :-) Men hon bryr sig ju inte om dom egentligen, hon gör ju det för o få sin belöning av mig :-D 
det jag menar är att, det är olika från hund till hund, och som sagt, känner man sig osäker så ska man inte riskera nått =) ENKELT :)

[nataschaj]
0

(bara skummat igenom tråden)

Vet en kill kompis han fjällvandra me sin amstaff tik när hon va 9-10 månader och de va länge han va ute.

Jag har en dröm å fjällvandra i sådär 2 månader i norska fjällen!

Men ni måste bygga upp bra kondis å muskler, lära han bära tungder i klövjeväska, ha inte för långa elr korta klor.

Ha med första hjälpen till hunden och skriv ut kortison till hunden vid ev orm bett. Alltså ring te vetten på be om recept på det.

Det är de ända ja kommer på, nu ska ni iofs inte vara borta länge, men skulle ni vara orta ett tag så är de viktigt att bygga upp kondis me väska på me tyngder i osv.

Noa-Nisse
0

Gaaah vad jag blev sugen på att dra ut och vandra nu!! :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

KvirrZ
0

#25 Samma här!

Har varit sugen länge på att åka upp dit #13 pratar om för att vandra Glad

- Mvh Emma

[nataschaj]
0

Skulle ja ha haft kökort så hade ja åkt.. men saknar de..

pehu
0

#26 Kan verkligen rekommendera det! Finns ju en anledning till varför vi återvänder dit varje sommar :P

Loveradio
0

#23 Haha ojdå. Jo men precis :) bättre ta det säkra före det osäkra.

Loveradio
0

#24 Okej men då låter det ju som att det är lugnt att ha med honom trots att han är rätt ung. Jo men man ska väl inte låta hunden bära tyngder i klövjeväska förrän hunden är färdigvuxen? Det är väl när hunden är färdigvuxen och man ska ut på längre vandringsturer som man måste träna upp konditionen. Att vandra i 2-3 dar borde ju inte vara så krävande.

Bra tips! Kortison är ju bra att ha med. Finns väl inte så många ormar uppe i fjällen, men bra att ha med ifall att.

Pilon
0

heheheheheeee

Loveradio
0

#25-26 Ja visst blir man! Längtar Glad så himla mysigt att vara ute i naturen, gå längst med floder, kanske se några renar och när man är trött så slår man upp tältet och tänder en brasa och grillar. Och ännu mysigare blir det ju när hunden följer med.

#27 Du känner ingen med körkort då som du kan vandra med? :)

Nicolina
0

#26 Bär du min packning också så drar vi dit i sommar och vandrar ett par dagar? ;)

Kan man rida långtur på ex. islandshästar men övernattning osv. Någon som känner till det? En annan har ju inte mycket till rygg och jag fixar aldrig att gå en flera dagars lång tur med tung packning att bära på. Så rida skulle passa mig perfekt! Skulle sååå gärna gå en sådär lång vandrigstur jag med, vore helt fantastiskt!

KvirrZ
0

#33 Äsch, så mycket packning behöver vi inte, jag kan bära tält Flört

#32 Du beskriver den perfekta vandringen ju! Glad

- Mvh Emma

Nicolina
0

#34 Ja men människa, du känner ju mig… jag kan helt enkelt inte packa lätt, är bara inte funtat så. Det var väl jag som hade tyngsta väskan till Korfu i sommras, och använde typ en tredjedel eller så…

Men bär ju tältet så, och man kan dricka vatten ur bäckarna och hundarna bär sin egen mat… hm, vi kanske kan komma iväg ändå? =)

Nicolina
0

#34 Ja men människa, du känner ju mig… jag kan helt enkelt inte packa lätt, är bara inte funtat så. Det var väl jag som hade tyngsta väskan till Korfu i sommras, och använde typ en tredjedel eller så…

Men bär ju tältet så, och man kan dricka vatten ur bäckarna och hundarna bär sin egen mat… hm, vi kanske kan komma iväg ändå? =)

faw
0

Lämnar ett avtryck här då jag har börjat blivit väldigt sugen på att fjällvandra i sommar! Eller jag har alltid varit men du blir det lite extra speciellt när det är så fint som det var i #13 inlägg!

Kapar tråden en snabbis (om det ej är några problem) & frågar om min finska lapphund, som blir 9-10 månader i juli. Tror ni det är några problem att fjällvandra med honom då? Eller är det för tidigt?
Tänkte nog fjällvandra i två max tre dagar :)

Pilon
0

#37 Om hans skelett har vuxit färdigt så är det grönt. Hör med uppfödren

pehu
0

#33 Det fanns tidigare en störtskön vildmarksgubbe vid namn Krister som höll i turridningar på islandshäst vid Björkliden. Vi red en femdagarstur med honom ett år :). Hästarna kan verkligen ta sig fram överallt med, lite läskigt att sitta på en häst som vandrar på en liten,liten stig precis brevid en väldig brant :P. Han har dock flyttat till Gotland, tyvärr!! Vet att det även finns en snubbe vid Jukkasjärvi (eller om det var Nikkalokta?) som har turridningar på islandshästar. Vet dock inte om de drar upp i fjällen eller om de barar rider runt i dalgångarna, har aldrig ridit för honom!

[Forest]
0

Vet att LinaK som är Medarbetare på hif brukar eller har iaf fjällvandrat med sina två hundar så jag hade någ skickat pm lite o hört med henne oxå om detta :)

Loveradio
0

#40 Ja just det! Ska skicka ett pm och be henne hoppa in i tråden :)

LinaK
3

#40 Det bra att du håller reda på mig Forest Skrattande

Så då ska jag skriva lite om fjällvandring då, nu är det inte jag personligen som fjällvandra men min sambo har fjällvandrat med Sigge (JRT) förra året. Dom gick på Kungsleden och startade från Hemavan. (jag och svärmor hyrde stuga i Tärnaby medans dom fjällvandrade)

När Sigge följde med på vandringen var han 1 år och typ 4 månader, så åldern tror jag absolut inte är några problem för dig och Valle. Man får ju se till att läsa av sin hund ordentligt så att den inte verkar sliten eller överansträngd.
Vi förberedde inte Sigge fysiskt för detta, vi gick med han på lite ojämn terräng en tid innan så han fick vänja sig vid olika terränger. Men har man en hund med god kondition så ska det inte vara några problem. Vi valde att inte ha någon klövjeväska på honom då han var ganska ung.

Dom fjällvandrade i Juli tror jag det var, och det var ganska så varmt när solen gassade på. Men samtidigt så blåser det ju rätt friskt där uppe på fjällena. (så det får man tänka på att smörja in sig själv ordentligt då man inte märker att solen bränner på) Vi hade med rengtäcke till Sigge, för ibland kunde det bara komma regn/hagelskurar med kort varsel. Så ett täcke kanske vore bra för Valle om han är frusen? Även nätterna var rätt kalla sa min sambo, så detta år kommer Sigge få ha en fleecejacka på sig då han låg och skakade några nätter förra året. En fleecefilt hade han och ligga på.

Första hjälpen kit är ju bra, men min sambo hade inget separat till Sigge utan han hade ju ett till sig själv med sånt som man även kunde ha till hund om något skulle hände. Myggmedel användes inte då inte myggen var så påtagliga där uppe, detta kan säkert variera var man går någonstans. Men när dom gick så tror jag inte det var så farligt med mygg i och med blåsten.

Packningslistan har du fått med mycket bra i, men ett tillägg är kanske ett täcke och en filt som han kan ligga på. Blir ju rätt kallt att bara ligga direkt på tältgolvet. Ihopfällbara vatten/matskålar är att rekommendera Glad Vatten drack hundarna direkt ur vattendragen, men en vattenflaska är ju alltid bra att ha med om det är en bit mellan vattendragen.

Lägger in en bild på Sigge som SyntHare fotat, kan ju be henne komma in och skriva i tråden också då hon var med på fjällvandringen Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Loveradio
0

#42 Tack för att du tog dig tid och berättade lite! :) Låter ju superbra. Hur långt gick dom? Hur många dagar var dom borta?

Då tror jag att vi skippar klövjeväskan. Täcken och filt får jag ta och skriva upp på listan :) Kanske ett extra liggunderlag också. Ihopfällbar skål har jag så den får följa med. Tar ju inte mycket plats. Vattenflaska kan nog vara bra att ha med också, som du säger.

Hur är det med klorna, finns det en risk att dom kan förstöra tältgolvet? Han skulle ju kunna ha på sig sina fleeceskor inne i tältet.

Ja gör gärna det :)

Anibaz
0

Gör ett tassavtryck här då jag har starka funderingar på att fjällvandra med mina hundar i sommar Glad

Loveradio
0

#44 Kul! :)

Anibaz
3

Borde kanske köra en fjällvandring tillsammans, alla HiFare som är intresserade Flört

[nataschaj]
0

32 Nää ingen som vill fjällvandra i allafall :P min bekantskaps krets e rätt så tråkiga på den biten :P… men ja får la ha en dröm om de hahahaah

Loveradio
0

#47 Meh vad tråkiga ;) kul att fjällvandra ju!

Mixxie
0

Åh blir så sugen på att fjällvandra nu :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[nataschaj]
0

48 jo ja vet! skulle vilja göra det, men men… får bli nån gång i fram tiden kanske :)

tvättäkta bybo
2

vill bara dela en bild på en fjälltur från i höstas, helt underbart för hundarna som sprang runt å busade tillsammans på fjället :)

Loveradio
0

#51 Så härligt!

[Forest]
0

Lina klart att sånt minns manGlad Alla fina blider som du bjöd på och hur eran resan hade vart :)

Nicolina
0

#39 Å kul att det kanske finns! Det tåls nog att fundera på och kolla upp tror jag =)

tvättäkta bybo
0

#39 #54

ofelas islandshästar har flerdagarsturer runt kebne massivet :) säkert otroligt fint!

jag har inte ridit där själv, men min mamma har gjort det och vi känner matti och kerstin på ofelas, mycket trevliga människor! kan rekomendera dem! :)

thilda-
0

http://lina-hallebratt.blogspot.com

här är en av valpköparna till min far :)
Denna tjej åker på skidor i fjällen och det är hennes blogg som man kan följa henne genom hela resan.. :) bouvieren " Vega" är otroligt vältränad och inför varje tripp så blir det vet kontroll och vovven är så bra tränad så hjärtat hörs knappt :D

LinaHa
0

Det är alltså min blogg som det länkas till ovan. Tänkte lägga till några av mina erfarenheter av fjällvandring. Såg att någon tipsade om fleeceskor/sockar, för mig har det inte fungerat. De blir bara blöta och sen går det hål i dem. Jag brukar bara använda skor/tossor när jag fjällvandrar och går på flera toppturer, en "normal" fjällvandring brukar inte underlaget vara så vasst att det brukar behövas. Men vill man ha skor/tossor på sin hund är det bästa materialet goretex/cordura eller liknande (enligt min erfarenhet). Tossor ska alltid vara med i packningen ifall hunden skadar nån tass om inte annat. Ett tips är att sy egna.

Tossor är minst sagt en slitvara och håller inte särsklit länge och är dyra att köpa. Ett tips är att sy egna. Jag brukar köpa tyger från denna firma: http://www.funktionsmaterial.se/

Ett annat tips är att ha regnoverall till hunden istället för täcke, nu har jag iofs en lite hårig turkamrat. Men ska man tälta är det skönt om man bara kan dra av overallen innan hunden går in i tältet. Overallen gör ju att det inte blir så mycket smuts och blött längs med benen också. Men det är efter smak och behag :) Man kan ju inte heller göra hur stora "invisteringar" bara för att vara ute heller.

En annan tanke jag har (som särkert inte alla delar) är att jag inte tror att så mycket kan hända på några dygn med hundens kropp alltså, om man inte själv är tränad som en elitidrottare. Jag tror inte att det är slitsamt för hunden att vara ute i den åldern så pass kort tid om det är en "engångsföreteelse" alltså inget man gör varje vecka. Jag var iofs ute på väldigt många turer från det att Vega var ett år, men enligt vet skulle det inte vara några problem. Jag tror inte heller att man ska glömma att ute är hundens "normala" element. Som ni som vandrar kommer att gå med packning kommer ni med all säkerhet inte gå särsklit långt per dag, länge ja. Men man kommer inte så långt. Är din hund kopplad så blir det inte jätteintensivt för den. För man går ju inte snabbt.

Ett litet tips är att vara bestämd och visa hundens plats i tältet från början. Du har också en ganska stor hund. Att den går omkring i tältet fungerar liksom inte i längden. Är man konsekvent med det så lär de sig det jättesnabbt!

I sportbutiker kan man köpa talrikar till sig själv som man trycker ihop med fast botten och kanter i något silikonmaterial. Jättebra att ha med! De tar liten plats och blir inte så där äckliga inuti som de jag sett (och provat) i tyg från djuraffär. En skål räcker att ha. Efter hunden ätit kan man fylla den med vatten. Men en vattenskål i ett tält är inte alltid så lyckat om inte hunden är duktig på att ligga still ;)

Nu vet inte jag hur "rymningsbenägen" just din hund är. Men jag skulle inte ha med en tjuderskruv, på kalfjället går den inte att få ner nånstans och på alla andra ställen finns det träd att binda hunden i. Upplevelsen blir så mycket bättre om man inte behöver slita ut sig pga för tung packning. Det är ett fel allt för många gör. Har med sig förmycket prylar. Livet på tur bör vara enkelt!

Jag tränade min Vega med klövja tidigt. Men med en tom. Från omkring ett års ålder fick hon ofta gå med den på när vi var ute och promenerade. Vikter la jag sedan i eftersom. Då blir det inte ett nytt "psykiskt jobbigt" moment för dem. Men innan man fyller upp den fullt skulle jag nog rekommendera att hunden är friröntgad.

På kalfjället kan det blåsa mycket. Ögondroppar kan därför vara bra att ha med i första hjälpen kitet ifall hundens (eller dina) ögon blir irriterade.

En liten trasa/handduk att torka hundens tassar och ben etc med innan den går in i tältet.

Några tankar jag har om din tur. Det finns inget bättre än att vara på tur med sin hund!

Min bloggs adress står som sagt i inlägget ovan, om du går in där och sedan trycker på kategorin "fjällvandring" så kanske du finner något tips, eller får fler funderingar ;)

Maja2
4

Kom ihåg åxå att värna om fjällvärldens fåglar och annat när hundarna är med. Det är precis som överallt annat, hundarna får inte springa lösa hur som helst fram till 20;de augusti

Jag fjällvandrade en kort tur för två år sedan, då hade jag två hundar. Vi gick i Ammarnäs i  slutet av augusti och det var så vackert. Jag gör gärna om det :)

Pilon
0

Aaa dom stackars pippisarna är också värdiga sina liv :(

urfaren
0

Tänk på att om ni vandrar längre sträcker (mer än 2 mil) och inte bor på samma ställe så kan det bli jobbigt att konka på hundmaten. Varje kilo är en extra börda på fjället

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Loveradio
0

#57 Tack så mycket för dina tips och råd! Ska kolla in din blogg också :)

Nä precis, det är lite så jag tänker också. Att så länge man bara är ute och fjällvandrar ibland och inte vandrar så jättelångt borde det inte vara skadligt. Och man går ju som du säger i långsam takt. Skulle vara en annan sak om man vandrade varje vecka.

Tänkte inte på att tjuderskruv kan vara svårt att skruva ner i marken på fjället. Då tror jag att vi skippar den. Det finns ju som sagt träd.

En regnoverall har jag faktiskt varit inne på att köpa. Kan ju vara bra om det börjar regna och det är lerigt att bara dra på hunden den. Och tar ju inte mycket plats.

Loveradio
0

#58 Låter härligt :)

Loveradio
0

#60 Det är sant. Men vi går nog inte mer än 2 mil per dag.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
thilda-
0

#57 ååh du får pussa på vega ifrån mig :) jag är ju dotter till uppfödaren till henne (om du inte redan visste det) :)

LinaHa
0

#66 Det ska jag göra! Hon ligger just nu i en säng och mår gott (lite glad och nöjd över att slippa tältet för en natt;)

KvirrZ
0

Så glad, så glad Glad Det verkar nu bli av med minst en fjällvanding i sommar! Jag, Nicolina+ hundar och vänner åker uppåt i landet för att vandra! Nu längtar jag ännu mer efter sommar

- Mvh Emma

pehu
0

Även vi ska vandra i sommar! Någon som har tips på en bra sele eller ryggsäck att bära en liten valp i som inte kan vandra så långt? :)

Loveradio
0

#68 Härligt! Glad

#69 Kul!

Nicolina
0

#68 Ska verkligen bli spännande! Längtar till sommaren!! =)

Michaela-N
0

Jag vill också vandra! Vandrade i bergen i Mallorca i slutet av oktober förra året, men då utan hund. Det var grymt kul, tar gärna med mig hund nästa gång.

Loveradio
0

#72 Vad härligt :)

Emaljoh4
4

Jag har vandrat med hund! Glad

Då vandrade vi Jämtlandstriangeln, nästan 5 mil. Delat på 3 dagar.

Hade min Sheltietik med mig, och det gick bra. Glad Hon insåg att det smartaste var att ta en powernap när det var paus. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Loveradio
0

#74 Vad roligt :) vilken månad var det? Och tältade ni eller övenattade ni i fjällstugor? Var det mycket mygg? Berätta gärna lite mer och kom med tips om du har nåt :)

Loveradio
0

Fin bild förresten Glad

Emaljoh4
0

#74 September. Vi hade VÄLDIGT fint väder, hela tiden *vi hade med andra ord tur*. Vi sov i fjällstugor. Glad

Inga mygg alls, vilket var väldigt skönt. Bland annat därför vi gick då, för att slippa mygg och knott.

Hm, vet inte om jag har några tips: Men NJUT! Glad

Loveradio
0

#77 Skönt! Min stora fasa är att det regnar och allt blir blött och klibbigt.. då är det inte lika kul att vara ute Foten i munnen

Ska jag göra! :) ser verkligen fram emot det.

Emaljoh4
0

Just det, en annan sak. Det kan ta längre tid att gå än man tror

Loveradio
0

#79 Kan jag mycket väl tänka mig.

Emaljoh4
0

Minns när vi vandrade, och såg en skylt, 4 km kvar. Tänkte "Äh, det är ju ingenting. Det går man ju snabbt"…. Kändes som vi hade gått huuur länge som helst, när man kom till en skylt där det stod "2 km kvar "Tungan ute. Så allt käönns mycket längre i fjällväg, samt med en tyngre ryggsäck.

Maja2
1

När jag fjällvandrade i jämtlandsfjällen, gick vi 10 mil på 5 dagar, 2 mil per dag, och det är nog absolut max vad man kan gå per dag.

Loveradio
0

#82 Ja 1,5-2 mil per dag är vad jag hört är vanligt att man orkar gå.

SyntHare
1

Fortsätter lite på #42 då jag som sagt var med då Glad

Vi vandrade då i juli förra året och det var tänkt att vi skulle gå Kungsleden mellan Hemavan-Ammarnäs (7 mil) på tre dagar. Men det blev inte riktigt så! Haha.

Vi tältade två nätter på fjället. Första dagen hade vi underbart väder men vi startade inte förrän på kvällskvisten minns jag. Vi drack vatten ur vattendragen men var noga med att inte dricka från stillastående vatten då det låg en del döda lämlar efter vägen Obestämd

Andra dagen hade vi också fint väder på förmiddagen, solen brände. Så ta med solkräm! På eftermiddagen kom dock skyfallet över oss, tror aldrig jag har varit med om något värre. Det blixtrade från alla håll och kanter, det regnade och det haglade på oss! Det var första gången jag vandrade så jag var inte så väl förberedd heller. I år ska jag definitivt köpa mig ett väskskydd så att inte allt som ligger överst blir blött!

Efter skyfallet någon gång bestämde vi oss för att vända tillbaka, vi hade tidspress på oss också och hade inte hunnit så långt under första dagen som det var tänkt. Strax därpå upptäckte vi dessutom att matoljan hade läckt ut över all mat i min sambos väska så hädanefter kommer vi vara noga med att packa allt som kan läcka i plastpåsar Tungan ute

Men jag längtar redan efter en repris, för det är verkligen en underbar upplevelse att dela med sin hund! Den här gången ska vi dock vandra UTAN tidspress och vi kommer att köpa mat i stugorna som vi passerar. Jag fick så jädra ont i rygg/axlar och framförallt fötterna sist vi vandrade pga. för tung packning. Träd finns det inte många på fjället så jag skulle nog ändå ta med en tjuderskruv om jag var du. Där vi vandrade var det relativt lätt att få ner den i alla fall!

SyntHare
0

En bild strax innan ovädret bröt ut. Middag på kalfjället! Stackars Sigge (Linak's jrt) skakade av köld trots att han hade sitt regntäcke på sig.

phôenix
0

Vad fina bilder alla har! Blir verkligen sugen på att fjällvandra nu! Skrattande Undrar om det är fint väder i september för jag kommer jobba mestadels hela sommaren, så om det blir vandring så blir det efter sommaren.

Believe you can and you're half way there.

Loveradio
0

#84 Kul att du berättade lite mer! :) Solkräm och tjuderskruv blir det att ta med. Så härligt det ser ut!

pehu
0

#86 Det är nog jättefint att vandra i september! Särskilt om höstfärgerna kommit, jag är själv sugen på att vandra i fjällen under hösten bara för att uppleva alla färger :)

phôenix
0

Hur tog ni er upp till fjällen? Kollade lite på flyg och tåg. Om man åker nattåg så blir det (från mig) 15h, vilket är lite länge utan att rastas. På flyg måste man ha egen bur med sig men man vill jue inte bära runt på en bur i fjällen ^^

Eller körde ni bil upp?Glad

Believe you can and you're half way there.

pehu
0

#89 Det går säker att lämna in buren någonstans :). Annars hyr vi stugor i Björkliden under en vecka, kostar bara cirkus 1500 kr per person om man är 5 pers. Så även om vi är ute på tredagarsturer betalar vi ändå för stugan hela den veckan. Då behöver man inte planera så noga vad man ska packa med och inte utan förvarar överflödet i stugan.

Vi bilar dock upp när vi har hund med!

pillan33
0

#89 jag åker ofta långa tågresor med min hund (ca 17h) och det är inga problem. Det är många som gör det. Det är bara att du frågar konduktören på vilka ställen de gör längre uppehåll och då rastar du hunden där.

KvirrZ
0

Imorgon tar jag+hund och några kompisar en roadtrip till fulufjället för en vandring Skrattande

- Mvh Emma

Loveradio
0

#92 Men åh vad roligt! Ni får ha det så kul och njut! Skrattande

och ta många bilder och lägg upp sen!

[Forest]
0

En fråga till Er som fjällvandrat och tältat Glad Vad har ni för tält? Är det dyra tält ni hade med er eller dyger lite halvskapliga tält? tänker just på att man vill ha regntätt när man är iväg o måste lita lite på tältet hur tog hundarna att bo i tält? bra eller halvbra?

Lilllens
0

Sugen jag blev på att vandra nu, bor i Kiruna men har bara fjällvandrat 1 gång Obestämd

[Forest]
0

95 första gången jag blir avis faktist tycker norrland verkar så otroligt vacker gämnfört med platta östergötland o östgötaslätten är platt som en pankaka Rynkar på näsan Vacker visst men för narturmännsiksa som jag är det inte direckt utmanand på så vis

Lilllens
0

#96 Ja jag trivs väldigt bra här uppe, riktigt fint är det! Dock lite kallt :(

Maja2
0

#94 Vi hade ett lite bättre tält, med ett sovtält och ett förtält. Är det lite halvkasst väder så är det skönt med ett förtält där man kan laga mat och lämna kläder och packning.

KvirrZ
1

Här kommer några bilder jag tog på fjället, tyvärr dog kameran så jag väntar på att få kompisarnas bilder också Glad

Så jäkla roligt hade vi, det ska göras om!!

Nu vet jag vad jag ska packa ner till nästa gång också, ett värmetäcke till Debbie. Min varma hund som inte brukar frysa blev så kall att hon skakade och tandkötten ljusnade. Det blev att dela halsdukar, pannband och sovsäck med henne för att hon skulle hålla sig varm..

- Mvh Emma

KvirrZ
0

….

- Mvh Emma

KvirrZ
3

Fina Debbsan

- Mvh Emma

KvirrZ
1

När vi tog oss över de steniga partierna så hade jag henne lös för att vi inte skulle försvåra för varandra Glad

- Mvh Emma

KvirrZ
0

Under våra små raster somnade hon och var så söt Kyss

- Mvh Emma

KvirrZ
1

Kameran kan aldrig fånga hur otroligt vackert det är!

- Mvh Emma

SyntHare
0

#99 - #104 Vilka härliga bilder du bjuder på! Längtar som en tok tills vi ska upp igen nu. Vecka 29 blir det vår tur! Debbie har förövrigt en likadan klövjeväska som min Hugo Glad Va tyckte hon om att bära den?

Loveradio
0

Gud vad härliga bilder! Och kul att ni hade skoj Glad

KvirrZ
0

#105 & #106 Riktigt roligt var det, längtar redan till nästa gång!

Hon är inte jätteförtjust i när jag sätter på klövjeväskan, men när hon har den på och vi börjar gå så bryr hon sig inte över huvud taget Glad Dock var den inte så tung, hon bar på sin egen mat.

- Mvh Emma

Loveradio
0

#107 Var vandrade ni? Var det mycket mygg? Hur långt/hur länge gick ni? Något man ska tänka på? Något tips? :)

Maja2
1

Påkommet Nu: När jag fjällvandrade i jämtlandsfjällen, 10 mil 5 dagar bodde i tält, så hade jag inga hundar med. Den vandring hundarna varit med på (två av dem) var 2 mil totalt, 2 nätter i stuga :)

KvirrZ
0

#108 Vi vandrade på fulufjället och började vid naturum. Vi gick ca 3 mil på 2½ dagar. Första dagen gick vi lite kortare då vi kom dit vid fyratiden. Vi anpassade våran resa lite under tiden vi gick så den blev längre än vi planerat. Vi hade planerat rätt korta vägar för att kunna anpassa takt och se hur det var att gå, men märkte snabbt att det var för kort och la på nya vägar för att få längre sträckor. Hur länge vi gick vet jag inte, vi glömde alltid att kolla på klockan Tungan ute

Jag såg inte en enda mygga. Det var nog för tidigt, dock var det lite knott vid vattenfallet njupeskär.

Mitt tips är nog ett hundtäcke, jag ska inte vandra utan ett nästa gång Glad

- Mvh Emma

Loveradio
0

#110 Okej Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.