Nybörjarfrågor
Nu har Sheldon varit hos oss sen i lördags och nu har det dykt upp frågor.
Han har slutat gny nu, nu gnyr han bara om han är toanödig och vill ut eller hungrig etc.
1. jag tycker han har börjat äta dåligt, jag ger honom 1,5 dl blötlagt torrfoder 4 ggr om dagen som uppfödaren har sagt och sedan 1-2dl A-fil som kvällsmat. Torrfodret ätar han typ inget av alls så börjar bli rolig. Han gjorde det i lördags och även halva dagen igår men idag har jag fått slänga nästan allt alla gånger.
2. När vi har varit ute idag framförallt när han varit okopplad och det har gått förbi en människa så har han börjat skälla på personen och sprungit iväg lite för långt för min smak mot personen men stannar på några meters håll ifrån personen. Har försökt avvärja honom men har misslyckats rätt bra. Vad ska jag göra?
3. Generellt sätt har han börjat skälla, det började idag. först imorse på brevbäraren och sedan på städerskan som städar trappuppgången och så har de fortsatt, hur ska vi bära oss åt då? Med städaren så hade satte jag mig på huk brevid henne och kallade på honom (han var tvungen att gå förbi henne för att komma ut) då gick han fort fort förbi mig men på sidan som hon inte stod på.) gjorde jag rätt?
4. Idag lät jag tre typ 11 åriga barn få hälsa på honom, han stod och skällde först sedan bar jag upp honom och lät dem gå fram en och en och klappa på honom. Han skakade rätt mycket men efter att de gått så var han glad igen. Gjorde jag rätt eller fel där?
5. Jag har redan börjat lära honom "sitt" och han verkar faktiskt ha fått in det rätt bra nu, är det för tidigt att lära?
6. Hur skjutsningen ska jag träna honom på att kolla i hans mun/öron och borsta tänderna på honom? tycker det är svårt nog att sätta på honom halsbandet :P (nej men han kommer nog inte vara så pigg på att jag kollar honom i munnen)
Kommer säkert på fler frågor snart
Jippie, jag är inte ensam om att börja lära min "kom i lördags valp" sitt :-)
// Nadja
Att valpen äter dåligt i början är inget ovanligt eller konstigt. Hela valpens värld är ju vänd upp och ner, mamman och syskonen är helt plötsligt borta och valpen måste vänja sig vid att ALLT är nytt.
Om du har valpen okopplad, se till att vara där det inte dyker upp människor eller andra hundar. Dyker det upp, så koppla valpen och gör något annat med den. Lek med den eller gå åt ett annat håll. Lär valpen redan från början att andra hundar/människor, behöver vi inte bry oss om.
Allt är så nytt för honom, gör inte så stor sak av att han skäller tex mot någon i trappen, gå bara vidare som om inget hänt. Visa valpen att det är ingen big deal att möta någon, vi går bara vidare helt enkelt.
Jag skulle inte, efter bara några dagar, överhuvudtaget låta någon komma och klappa valpen. Låt honom lära känna DIG och skaffa en relation med dig först och främst. Alla SKA inte klappa på honom.
Visst kan du börja lära valpen saker redan från början :)
1. att han börjat äta dåligt men ätit bra i början tror jag är rätt normalt det med. Det är ändå en omställning och jag tror det kan gå lite i vågor i början. Så länge han inte upplevs hängig, har feber, kräks mycket osv så är det nog rätt lugnt! Tror det där går över rätt snabbt :)
2. Ja när de börjar bli lite mer trygga i sitt nya hem så är ju plötsligt fler och fler grejer intressanta och då kan de nog få för sig att sticka så där… :P Vart någonstans är det du har honom lös? Hur mycket inkallning har du tränat? HUR har du försökt avvärja honom? Viktigt här är att du försöker vara roligare än allt annat men jag vet att det kan vara svårt när det gäller äventyrssugna små valpar. Ibland kan det dock finnas risker med att de sticker så där så då är väl långlina att föredra, men fortsätt att träna inkallning är det bästa rådet jag kan ge.
3. Hundar gör ju det som de får fördel av och är det så att han skäller vi de tillfällena så tycker jag du kan testa att INNAN han skäller försöka avleda med lek eller kanske slänga en köttbulle på golvet. Då förknippar han städerskan/brevbäraren med något positivt. Eller kanske helt enkelt låta honom hälsa på dessa och på så sätt visar du att det är lugnt. Funkar inte detta så är det bara att försöka avbryta beteendet genom att tex göra ett läte (inte tjata "TYST" när valpen inte kan det), utan säg tex :"Pssschh", ställ dig framför och med kroppsspråk försöka backa valpen, och avleda med leksak/godis.
4. Jag tyckte på ett sätt att det var bra att barnen i lugn och ro fick hälsa på honom men jag hade nog låtit bli om han skakade. Vill inte tvinga en osäker hund och jag hade nog hellre väntat ett tag, för det här med nya människor är också väldigt nytt för honom.
5. Vad du vill träna in först är upp till dig själv , vad du prioriterar och anser vara viktigast! Själv satsar jag nog mer på varsågod och nej-träning efter första veckan, alltså mer sk kontaktträning… men det är ju vad var och en prioriterar
men bara man gör det i lugn takt så tror jag att det inte är några problem att du börjat lära honom sitt!
Det här var mest spontana saker som kom upp i huvudet om man kan göra så kan vara lite luddigt formulerat men hoppas du förstod det mesta :)
Lycka till!
Tack för svaren, ska nog vänta då med att folk hälsar på honom.
har lagt till en till fråga som jag kom på. :)
1. Testa att ge honom mat tre gånger per dag istället. Annars så är det så, alla hundar är inte matsugna hela tiden. Låt maten stå framme max en kvart, har han inte ätit då så ta undan skålen, då får han vänta till nästa måltid.
2. När han springer ifrån dig ska du springa åt motsatt håll så snabbt du kan utan att ropa på honom. När han följer efter dig (som han kommer göra) ska du belöna honom.
3. Avled honom när han skäller.
4. Det var onödigt att låta dem hälsa när han redan i början skällde och verkade avvaktande.
5. Nej!
6. Börja med små steg. Han kommer vänja sig. Om du ska kolla munnen, vänj honom vid detta flera gånger per dag i ytterst få sekunder. Håll honom runt nosen först. När han är bekväm med detta, testa att dra upp läppen lite. Träna träna träna! Peta på en tand. Dra med fingret över tänderna. Dra läpparna upp och ner över tänderna. Det kan ta tid men det kommer löna sig, förr eller senare kommer det behövas i framtiden och då kommer du ångra att du inte lärde honom detta redan som liten när han var mer anpassningsbar (talar av egen erfarenhet)
1. Testa att fördela maten på 3 mål istället och se om det blir bättre.
4. Det var fel. Man ska aldrig tvinga en osäker hund att hälsa.
5. Nej det är inte för tidigt.
6. Vänj honom en liten stund varje dag. Och glöm inte att belöna efteråt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com