Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 12369 ggr
[kakanse]
0

Liten valpkille med klåda

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Hämtade hem vår lilla kille förra lördagen (4 februari), det har nu gått 6 dagar.
Han har kliat sig (eller försökt klia sig, han kommer inte åt med korta benen..) sedan vi fick hem honom och han snurrar som en galning på golvet. Det verkar inte vara från rumpan det kliar då han försöker klia även när han står upp på alla fyra.

För det första tycker jag jättesynd om honom, för det andra känns det skittråkigt att börja med en allergiutredning första veckan man har honom :( jävligt surt faktiskt..

Han äter samma foder som hos uppfödaren och enligt henne har han inte kliat sig nånting där hemma, så det kan inte gärna vara fodret.

Kollade i hans öron när vi fick hem honom, där var det brunt tjockt lager med kladd och jag tycker han även är lite lite rödfläckig i öronen. Igår åkte vi till hans uppfödare för hjälp att kolla öronen, hon tog nån rengöring och masserade in det i hörselgångarna, han kliar ännu värre nu..

Vad ska vi göra? Gå till veterinären förstår jag men det känns inte som vi vill stå för det då han uppenbarligen hade det här redan när vi köpte honom.. Kladdet i öronen kan ju t.ex inte uppstått när vi kom innanför dörren hemma gärna :/

Känner mig nästan lurad och tycker så synd om vår lilla kille som ylar på nätterna för klådan..

Nån som har erfarenhet om att få hem en "sjuk" valp, nån som har en kliande hund, vad har ni gjort åt det? Försökt läsa om foder, allergier, öronsvamp, skabb, öroninflammationer..

Tips?

Stephanie
0

Det är synd att man inte riktigt ser var det kliar. Har du kollat så att han inte är röd och irriterad nånstans på kroppen? Det ser ju verkligen inte kul ut det där Rynkar på näsan

Vad säger uppfödaren när du föreslår veterinärbesök? Brukar man inte göra en veterinärbesiktning när man köper hund förresten? Vet inte hur det brukar gå till.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

PetraKarin
1

Usch stackaren :( Tråkigt att du känner dig lurad men det är ju skönt att du kan prata med uppfödaren i alla fall! 
Står det något om detta i besiktningsprotokollet? Annars tänker jag mig att detta borde gå under dolda fel och uppfödarens dolda fel-försäkring, inte din. Du kan ju höra inne på kennel i fokus, där inne finns det nog flera som har koll på vad som går under dolda fel och inte och hur man kan hantera sådant.

Självklart ska du ta honom till veterinären så snart som möjligt, oavsett.

[kakanse]
0

Pratat med uppfödaren nu, hon är väldigt väldigt snäll och betalar det här besöket då han är såpass ny.

Han är reggad i SKK och besiktigad  så jag tycker det är konstigt att veterinären inte märkt något på besiktningen :/
Att uppfödaren inte märkt nåt är inte jättemärkligt då hon har 4 hundar själv och 6 valpar.. Han kliar inte lika mkt när han är distraherad heller, som när han lekte med sina syskon.

Är bara rädd om det är någon hudåkomma som kommer vara återkommande..
Jag skriver i eftermiddag efter veterinärbesöket.

Stephanie
0

Vad skönt att uppfödaren tar det seriöst! Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

EternalWinter
0

Håller tummarna för att det inte är något jätteseriöst. Himla tråkigt för er!Rynkar på näsan

Himla söt valp föresten!Kyss

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

LinaK
0

Ja nog ser det besvärligt ut för lilla valpen. Hoppas ni kommer fram till något hos veterinären.

Angående kladdet i örat så kan det vara skabb, när vi köpte våran border collie (detta var år 1995) så var han helt brungeggig i öronen, uppfödaren sa att han hade varit ute och lekt i rabatterna och var då jordig i öronen Tungan ute Men det visade sig sen att det var skabb.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Erika89
0

Skönt att uppfödaren stället upp iaf, hoppas att det "bara" är skabb eller nåt sånt. 
Håller tummarna

wixie
0

Bra att uppfödaren ställer upp, hoppas det löser sig hos veterinärenGlad

Michaela-N
1

Stackars liten! Han kommer inte åt att klia heller, vi alla vet säkert hur det är när något kliar något så in i *** att man inte kan tänka på annat… Och den befriande känslan när man kommer åt. Det gör inte valpen Gråter

Jag hade gått till veterinären ändå direkt.

Erika89
0

Hur har det gått? Hoppas lillen mår bra.

wixie
0

Tänkte precis samma sak, hur har det gått?

[Forest]
0

Så där var grannshund i sommras men då var det ett grästrå som satt fast o kom lixom inte ut, jag trode det var något med hans analkötlar. Nyfiken på hur det gått otroligt söt liten valp hoppas allt har gått bra och att det inte var så allvarigt ändå.

Rafflan
0

Hur har det gått?

Om besiktningen inte är äldre än 7 dagar borde veterinären ha sett kletet i öronen…

[memyselfandii]
0

Fy vad synd, såg inte alls kul ut för valpen. Rynkar på näsan

Undrar som dom andra, hur har det gått? Håller tummarna att det inte är något allvarligt…

Mischa
0

Min första tanke var ohyra typ skabb, hoppas valpen bättrar sig…inget kul med sån skit på en nylevererad valp.

≧◔◡◔≦

faw
0

Min valp jag hämtade hem för en månad sen hade mjäll, vilket det tog vet. en & en halv timme att lista ut. Så jag fick åka hem 1500 kr fattigare, med en schampoo flaska. Så nu hoppas jag att det hjälper, verkar ha gjort det iaf. Han kliade sig lika mycket som din! Hoppas det gick bra!

[kakanse]
4

Lämnade tyvärr tillbaka honom :(
Han hade en ovanlig svampsort i öronen.. han hade öroninflammation och kliade sig på hela kroppen utan synlig eksem.

Det var faktiskt veterinären som rådde oss till detta då han sa att hundar som får problem med öronen så tidigt blir ofta (inte alltid men ofta) öronhundar.

:( Saknar honom så hemskt mycket.

Mischa
0

#17 starkt av dig.

≧◔◡◔≦

Beckibus
0

#17 Gud vad starkt gjort! Har du tankar på att skaffa en "ny" ? :) eller har du en redan ?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[kakanse]
5

#18 & #19

Ja, vi kände att sista natten innan vi bestämde oss satt an och ylade i flera timmar och snurrade snurrade. Jag började gråta för jag tyckte så synd om honom :(

Har inte köpt en ny hund än, haft fullt upp med bröllop och annat nu. Är jätterädd att köpa en ny hund en vacker dag. Det var som att lämna tillbaka et barn :( Fick tyvärr tänka med hjärnan och plånboken istället för hjärtat.

vallhund
1

# 20

Gräm dig inte, du gjorde allting så bra man kan göra o mer därtill.

Sörj din hund, var tacksam att ägaren tog tbx den o lägg detta bakom dig/er.

Koncentrera er på varandra ett tag framöver (grattis till brudparet).

När ni börjar tänka på hund/valp igen så var noga med val av ras, ta referenser av tidigare valpköpare, läs på om rasen o fråga, fråga, fråga, både här o på andra hundfora.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Driva]
0

Jag tycker bara det är märkligt att veterinären som ebsikta den inte såg det. Är det vanligt att veterinärer missar såna saker *börjar bli orolig eftersom jag ska köpa hund nästa vecka*

TjockaBerta
0

Det var det enda rätta. Jag förstår att det känns hemskt.  Hoppas uppfödaren kan hjälpa den lille så han slipper klådan.

>>>Malum domesticum<<<

[Doglovers]
0

Oj, det var tufft av dej. Men rätt. Tråkigt att få hem en sjuk valp. Ingen bra början.

Veterinären vid besiktningen borde sett detta och antecknat i protokollet. Vid en besiktning kollar dom öronen, ögonen, svalg, ben, böjer benen, palperar magen, analen och kollar stenarna (hane) och jag har säkert missat något. Och allt detta ska fyllas i i besiktningspapperet så ägaren ser att hunden är helt frisk. Papperet ska heller inte vara äldre än en vecka. Och så chippas den och får vaccination förstås.

Det kommer en dag då ni funderar på en valp igen och då vet ni vad ni ska kolla efter innan ni slår till. Men det verkar vara en bra uppfödare och det gläder mej. Det är alltid lika tråkigt att höra om uppfödare som inte ställer upp.

[Doglovers]
0

Blev lite dubbelt här.