Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1759 ggr
mopsen12
1

Inkallning med valp!

"Hit me" med era bästa tips på att öva in inkallning med en 12v valp. Jag försöker att ropa "kom" i varje situation hon är på väg fram mot mig och berömma när hon kommer fram med antingen lek eller gos. Många gånger så funkar det att hon kommer när jag ropar "kom!, annars går hon iväg i stället för att komma eller så står hon och tittar på mig innan hon hittar något intressantare. Inkallning är det viktigaste enligt mig, och det är något som hon till framtiden måste kunna. Hon ska komma när jag ropar även fast det ligger en stor fläskkotlett framför henne, om ni förstår vad jag menar. Så kör på, hur ska jag enklast göra?

nadilda
0

Å, detta vill jag också ha svar på! :-)

Maja2
0

Ha inte så bråttom med att lägga på kommandot, utan koncentrera dig på att belöna valpen när den kommer, så att den alltid får någon form av belöning när den kommer, och även när den i övrigt tar kontakt med dig. Lägger man till kommandot för snabbt, så kan det bli så att även om du ropar "kom" så kan den inte associera det med att springa till dig, utan den kan lika gärna sticka och leka med nåt.

Kommer den ALLTID tex när du öser upp mat, så kan du lägga till kommandot vid de tillfällena.

Beckibus
0

Tycker att du redan fått bra tips! :) kom bara ihåg att alltid berömma vid kontakt ect. ;)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

mopsen12
0

Hej, utmärkt svar! Problemet är bara att hon inte är så galen i mat. Eller hon gillar mat och så, men när jag fyller på matskålen eller ska ge henne godis så "rusar" hon liksom inte fram. Det är mer en "nu-ska-jag-äta-mat" reaktion, haha, inte "GODISGODISGODISGOTTGOTTGOTT!!!"

Jag kör vidare med klappar och lekar i sådana fall. :) Tips på lämpliga lekar? Kanske bara larva runt och gosa?

Maja2
0

I boken "Lystra" av Memea Mohlin, kan du få massor med bra tips :)

mopsen12
0

Jag har faktiskt den, eller hur, den är jättebra! Jag får leta igenom vart det står! Tack igen ;)

Maja2
0

Om du kollar… tror det är de sista kapitlena …. där står det massor med träningstips till valp :)