Tik och hane i samma hus?
Hej
Det är så att jag lovat att ta hand om min syrras hund (en tik) i 4 dagar.
Jag bor fortfarande hemma hos pappa och det är så att han sedan ett år tillbaka skaffat en brud som har en son, som nu flyttat in hit. Och han har en pitbull som är en hane.
Jag är smått orolig om hur detta kommer gå. Eftersom jag går ett projekt så måste jag vara borta cirka 5 timmar varje dag och då är jag osäker om jag blir tvungen till att stänga in min syrras hund i mitt rum?
Hundarna har inte mött varandra ännu, men enligt killen så kan pitbullen vara ok med andra hundar. Dock är jag ändå orolig då den t.ex morrade åt min flickvän för några dagar sedan, min flickvän blev rädd och tyckte det såg ut som att den skulle attackera henne.
Samt ifall tiken skulle bli med valpar eller något.
Litar för övrigt inte så mycket på denna kille..
Hon kan ju inte bli dräktig om hon inte löper.
Tycker inte du ska låta de vara ensamma ifall du är osäker :)
Min tik träffade på en pitbull som skulle vara den snällaste hunden i världen - det slutade med att min tik fick opereras 2 gånger, gå med drän i två omgångar och få två omgångar medicinering och en månads vila på det.
Angående att hon skulle bli dräktig så går det inte om hon inte löper som ovan nämnt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag gillar inte alls eller litar på såna hundar så av mig lär du inte få några vettiga svar kring det 
Men om du är osäker, chansa inte. För det är så jobbigt i längden att gå runt och oroa sig.
Okej, tror inte hon löper. Men om det nu skulle bli så hon skulle börja löpa.
Iallafall ändå smått orolig.
Men får se vad som blir, om nu inte hunden protesterar av att sova i mitt rum så. Annars kan dom säkert sova i seperata ställen i huset, även om en glasdörr är i mellan så dom kan upptäcka och se varandra.
Dock osäker ändå eftersom jag inte litar så mycket på honom. Han skulle ju kunna vakna tidigare eller så och släppa ut hunden därifrån ändå, så att båda hundarna möts utan min tillsyn.
#4 Elak du är… de är väll snälla 
Säg till honom att det inte är okej att släppa ihop hundarna då? En vettig människa förstår väl det, att alla inte tycker det är okej?!
Jag skulle inte chansat, utan haft dom särade.
MVH
Sofie
#7 vet inte om han är vettig.. :/ tycker inte jag.
Visst kan han förstå och göra det, men litar inte nog mycket på honom.
Iallafall, hunden är nu i mitt rum. Den hoppade direkt upp på sängen och ville sova där :D men lyckades få ner henne och stoppade överkastet på golvet så den fick gå och lägga sig där.
Hoppas hon förstår att hon ska sova snart så hon inte börjar vandra upp o så.
När jag ändå är på G, när bör jag mata samt gå ut? Har aldrig förut styrt upp det utan mest varit syrran som bett mig gå ut med hunden o så.
Den har något slags foder man ska blanda ut i vatten, osäker på hur mycket men lär väl stå på paketet.
Har tider kl 08:30 - 13:30 som senast som jag kommer vara borta, och då kanske får ha hunden inne på mitt rum med radion på osv.
Bör jag då ge mat på morgonen runt 07:30 för att sedan gå ut runt 8 senast eller så?
eller borde jag vänta till kl 13:30? blir väl kanske för länge?
Jag hade gett mat på morgonen och självklart måste du gå ut innan du går hemmifrån. Sedan får du ta ut hunden igen när du kommer hem.
Bäst är om du aktiverar henne så hon får jobba lite med hjärnan och inte bara får motion när du ska lämna henne ensam så många timmar i ett rum.
När brukar hon få ssin mat? Bäst är ju att göra som dom brukar.
hade det varit en labbe hade ni inte varit oroliga!;) pitbullar är bra hundar! Om du är osäker av någon anledning så stäng in din systers hund i ditt rum
#10 Tror faktiskt många hade varit oroliga vilken ras det än gällde när man inte känner hunden i fråga.
#10 Det är ju en liten skillnad på kraften i käften på en labbe och en pitbull.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#12 Även i styrka, och vad den är avlad för
#13 Och du är mer rädd för att din hund skulle bli nerbrottad än biten?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#14 Nej, hurså?
Om hon skulle börja löpa tar det ungeför 10 dagar innan hon är i höglöpet=kan bli dräcktig :) Sperma överlever inte så länge.
#16 Sperma kan hålla sig i flera dygn!
16 ´Det vet jag med men inte i 10 dagar!
#9 okej :)
Osäker på när hon brukar få sin mat. Svårt att fråga det nu tror jag, då syrran är utomlands och om jag känner min syster rätt så skulle hon ogilla om jag skulle skicka SMS eller liknande och fråga det då det säkert kostar mer att skicka/ta emot SMS därifrån.
Iaf ger på morgonen och går ut och försöker få den mer aktiv tänkande. Tips på hur jag ska göra det? just det med aktiv så dom får tänka lite?
Tror du dom gillar att sova till radio/musik (Rix FM)? Har på det väldigt svagt, funderar bara om det blir mer lugnt för deras sömn eller liknande?
Hunden vill inte äta ens :S hon vill bara gå ut eller ligga i köket och vila
Aja, varit ute och gått nu i 30 min. Enda hon gjorde med fodret jag hade blandat i vatten var att dricka ur vattnet.
Sparat fodret på en hylla så att ingen av hundarna äter av det medans jag är borta, så får jag sedan försöka mata hunden med fodret och gå utomhus när jag väl är hemma.