Aktivering inomhus
Min 12-veckors valp gillar inte att vara ute när det regnar så idag blir det bara kissrundor utomhus. Därför söker jag nu tips på hur jag kan aktivera valpen inomhus!
Imorse gömde jag godis i burkar, tränade lite kontaktövningar samt lekte en stund. Men vill gärna variera lite och vara säker på att han får tillräcklig mental aktivering också, svårt att mäta sig med alla dofter utomhus tänker jag!
Tack på förhand!
jag har inte akteverat min valp eftersom jag mer leker med dom, jag tycker inte man ska lägga ner en massa "aktervering" på valp många som gör det tidigt får sen en väldigt aktiv hund. Men visst lägga ut lite godis som litet godis-spår funkar men lek tröttar ut liten valp oxå glöm inte att valpen behöver sova större delen av dynget 
#1 Tack för din input! Jag vet att jag inte ska överaktivera honom på det sättet. Men grejen är att utomhus kan jag varva följsamhetsträning, inkallning och en massa lek och även att vi går på lite upptäcksfärder i närområdet….det brukar räcka att vara ute 15-30 minuter för detta så blir han helnöjd inne sedan! Jag upplever det lite svårare att uppnå detta inomhus men kanske jag har för höga ambitioner. Att bara leka lite inomhus dagar som dessa kanske räcker. :)
Hej, ställ inte för höga krav på dig själv! 
Tycker det är viktigast med kontaktövningar och lek i början, och det verkar du klicka in bra. Valpen måste även lära sig att underhålla sig själv, annars som #1 skriver så blir det lätt att den senare hela tiden vill att det ska hända grejer. Också såklart viktigt med passivitetsträning.
Vidare så kan du som #1 skrev, om du vill variera, lägga lite godisspår även inomhus, eller gömma en leksak, eller till och med gömma dig själv inomhus och leka lite kurragömma. Beröm valpen mycket sen när den hittar dig, dem brukar älska kurragömma!
Lycka till med valpen!
Det finns med saker som är perfekt att börja med inomhus där det inte finns någon störning
Börja leka in sitt, ligg, vacker tass, ögonkontakt mm. Gör några upprepningar på en övning och så lekbelöna - så övar du samtidigt upp att du är rolig.
Använder du klicker så är detta suveränt då valpar snabbt snappar upp detta med klick = belöning och gärna börjar bjuda på det beteende du vill ha.
Jag är ingen renodlad klickemänniska och väntar aldrig på enbart spontana grejer att belöna, utan jag kör en variant av att klassiskt visa vad jag vill och klicka i rätt ögonblick. Men det är urkul att träna valpar, då man kör superkorta pass några gånger per dag.