Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1221 ggr
Loveradio
0

Tuggar på apportbocken

Har lite smått börjat lära min hund att gripa apportbocken. Kör med klicker. Klickar för att han tittar på den, sen för att han nuddar den, sen för att han slickar på den, och sen för att han tar bocken i munnen. Först lät jag bocken ligga på golvet, men då är han så fånig att han börjar göra lekinviter mot den och puttar bort den med framtassarna och sen lägger han sig ner och börjar tugga på den.

Så jag testade att hålla i bocken istället och ge den till honom och vi har kommit så långt att han tar den och håller den i munnen 1-2 sekunder. Problemet är att han tuggar på den. Försöker klicka innan han börjar tugga på den men han är verkligen snabb på att börja tugga. Så jag skulle vara tacksam för tips på hur man får honom att hålla den i munnen utan att börja tugga.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
0

Jag vet att många håller en hand under hakan på hunden för att förhindra tugg, eller ställer sig nos mot näsa när man ger bocken, för att sedan backa så att hunden ska gå framåt och därmed glömma att tugga, utan fokuserar på att gå och hålla bocken i munnen.

sagaindia
0

Jag lär hunden att den ska hålla fast apportbocken ordentligt genom att dra i apportbocken när hunden har den i munnen. Här gäller det att hålla i jädrar anamma ska tanken vara hos hunden. Men jag tycker att du ska lära in gripandet först så att hunden lär sig det. Lägg apportbocken framför hunden, backa sakta bakåt och klicka för själva gripandet från marken. Som #1 säger, rör på dig så hinner inte vovve stå där och tugga. Lycka till!

Loveradio
0

Tack för era tips, ska testa det :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com