Stamtavla utan SKK?
Hallåj,, nu har jag en fundering kring detta med renrasavel och stamtavlor hit och dit.,.
Självklart ska man bara avla på friska och kontrollerade djur där man vet härstammning och föräldrardjur och flera led bakåt.
= Stamtavla
Men nu en sak jag funderat på, tex vissa raser finns det ju att man är med i dennes rasklubb och får stamtavla via dom, dvs dom är inte med i SKK och innehar inte en SKK stamtavla.,
Detta borde ju kunna göras i alla raser,, på ett sätt.. Man ska väl inte vara "tvingad" att vara med i SKK och ha deras avelstänk bara för att man vill avla på renrasiga djur med stamtavla.
En stamtavla är ju trots allt bara ett papper som bevisar härkomst och det borde man ju kunna bevisa iaf, naturligtvis inte att vem som helst ska göra sina egna stamtavlor utan mera att det borde finnas ett alternativ till SKK.
Eller?
I den här tråden har jag skrivit lite vad jag tycker: http://hundar.ifokus.se/discussions/4fc357cad3b4fd73ec00215c-renrasblandras?participating-6 Orkar inte skriva igen nu
.
Jag har en renrasig Jack russell terrier, med stamtavla genom JRTC.
Har nämnt det här massor av gånger, men det är en klubb som vill behålla dem ursprungliga russllarna. Därför väljer många uppfödare att regga sina hundar där, och gå efter den gamla rasstandarden.
Det tycker jag är helt okej. Men att man ska avla på en ras och utan anledning inte regga den i skk kanske är lite knasigt. Men finns det en anledning så varför inte.
Visst är det så.
Titta på den här sidan tex: http://www.jrtc.se/
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Ja där var den ja 
Det finns ju alternativ ex. Svenska hundklubben
En undran är varför man inte vill stamboksföra sina hundar i SKK?
Jag tycker personligen inte att det finns särskilt mycket krav…
≧◔◡◔≦
#5 Står ju i #2? Olika klubbar har olika riktlinjer och mål med aveln.
Fast det är inte skrivet av TS.
Och då handlar det ju om enskilda raser där en samling människor går ihop och oftast i samband med en annan "moderklubb" ex. från hemlandet.
I det stora hela så kan man ju avla på olika typer/efter egen smak inom i SKK också, att just ens egna smak av hund inte alltid funkar på utställning är en annan femma.
≧◔◡◔≦
Jag kan inte låta bli att undra vilka krav som känns för jobbiga från SKK's sida? Har man en SKK-reggad hund så fortsätter man väl att regga valparna i SKK. Man ska kunna garantera renrasig härstamning i så många led bakåt som möjligt, hur många har koll på det utan en riktig stamtavla? 
Har stött på blandrashundar som kallats Pudel, schäfer osv fast det är ganska många procent annan ras i dem. Det glöms kvickt bort vilka andra raser som är inblandade och det kan ju ge små överraskningar efter ett par led… 

#2 ja jo såklart är det så..
men en anledning behöver ju inte vara lika betydelsefull för mej som för dej eller vice verca.
För att bara ta ett exempel så tycker jag personligen att SKK accepterar raser som för mej är helt uppåtväggarna fel (sönderavlade) och tycker att det är helt ok. Finna många exempel på dessa raser.
Basset Hound, (där bland annat öronen släpar i marken)
Schäfer, (med räkryggen)
Shar Pei, (med denna extremt skrynkliga kropp som får svamp och andra eksem)
Engelsk Bulldog, (tror det är dessa som inte kan föda vaginalt för att fostrerna har för stora huvuden)
Fransk Bulldog, (som har stora andningsproblem)
detta var ju bara ett fåtal exempel men detta kan ju enligt mej absolut vara en av anledningarna till att man inte tycker om deras avelstänk.
man får bara avla på friska djur,, men eeeeeeemn oki…. hur förklarar man detta då?
varför accepteras detta? varför avlar man en vacker (enligt vissa) utställningshund utan en tanke på hälsan för att sedan säga att den lider inte… Ok, den lider inte men ändå så tvistas det om detta av veterinärer och man får inte försäkra dessa raser heller för samma som andra raser,, varför? Jo det säger ju sej självt.
detsamma gäller ju på kattsidan men där finns ju ett alternativ till SVERAK om man skulle vilja. Sedan om det är bättre kan jag inte uttala mej om alls men det finns ett alternativ.
Men låt säga så här, jag som har en tibbeflicka vill avla på henne (hypotetiskt) gör alla rasbundna tester man ska. Jag väljer en annan tibbe som är lika kollad och oxå har stamtavla, men jag vill inte gynna SKK, (även det hypotetiskt) då blir jag dum i skallen för att jag inte reggar mina hundar,, eller jag döljer något.. Eller än mera annurlunda, jag väljer en helt annan ras, men med liknande egenskaper oxå denna med stamtavla och testad. Då är det ju blandras men minst lika seriöst avelstänk. Designras som det kallas i USA. Då är man helt rubbad för att man bryter mot reglerna.. Vems regler jo SKK som oxå anser att vissa raser inte lider..
Ja jo lite ligger det ju i det jag skriver för jag tycker att det är så konstigt att dom tänker så.. Men inte så pass att jag skulle göra allt jag skriver nu utan detta är som jag skrev ovan bara rent hypotetiskt och ett sätt att tänka.
Sedan är det ju absolut så att alla dessa som blandrasavlar inte alls gör det utav den anledningen jag just skrev men det skulle ju kunna vara en av alla dessa anledningar..
Därför tycker jag att det vore viktigt och faktiskt rent av bra med ett alternativ till SKK.
Eller?
//L
#9 Flertalet av de raser du räknar upp står på SKK's lista över raser som särskilt ska observeras på utställningar. SKK accepterar inte alls den negativa utvecklingen med bland annat hud- och andningsproblem utan har tagit fram det programmet för att få rätsida på detta.

#7 och #8
jag hoppas att jag svarat i mitt inlägg.. :-)
Allt jag skriver ang detta är bara rent hypotetiskt. Vill bara poängtera det.
#11 Njae, jag tycker nog inte att du svarat på mitt inlägg riktigt
Tycker du att de raser du räknar upp är felavlade? Jag tycker det, det är inte vettigt att det anses "normalt och nåt man får räkna med" att en tik ska behöva genomgå kejsarsnitt till exempel.
#9 Ok, då vet jag vad du menar.
Man får då också tänka sig att SKK är medlemsstyrt, det är inte som folk gärna vill tro: en mydighet eller liknande.
Vad säger att inte människor med utställningsschäfer/shar pei/boxer/bulldog vill söka sig till alternativen?
Så länge valpköpare finns till sjuka hundar så kommer dom fortsätta att avlas på.
Eller att det gynnar uppfödare som söker ett register som är lättare att dölja saker i, ett fint exempel: House of rottweiler som var mer eller mindre ett nätverk som stamboksförde sina egna hundar utan krav och HD-belastade, knasiga fodervärdsavltag, avbetalningar och andra skumma affärer etc…
≧◔◡◔≦

Har man en SKK-reggad hund så fortsätter man väl att regga valparna i SKK. Man ska kunna garantera renrasig härstamning i så många led bakåt som möjligt, hur många har koll på det utan en riktig stamtavla?
Svar: Om man köper en renrasig hund så har den ju stamtavla i SKK, inget jag valt utan valet jag gjort är att jag vill köpa en rasren hund. Vad är en riktig stamtavla? ;-) SKK´s
Såklart man kan göra stamtavlor om man har något att utgå ifrån och det har man ju iom att man redan har sin rasrena hund. Men ja absolut blir det knöligt och svårt etc etc.. :-)
#13 Ja absolut,, det har du rätt i.
Men gällande dessa sk designerhundar då? där ska ju både mamma och pappa ha stamtavla och testade för div sjukdomar etc.. Var ligger "felet" då? Fel är fel ord att använda men jag hittar inget bättre.. Jag inser ju att det är en och skär blandrasavel det med men den är ju kontrollerad på exakt samma vis som renrasavel.
Knöligt detta..
//Linda
Så kallade designerdogs är ju inte renrasiga - så där kliver vi direkt ur renrasaveln. Oavsett klubb, så är det fortfarande en icke renrasig hund och kan således inte registreras som en sådan.
Är inte så knögligt, man köper en skkreggad hund ställer ut med gott omdöme, gör rastypiksa tester och avlar du på den så följer du skk-regler + kraven som din "rasida" förespråkar :)

#15 nej det vet jag ju,, det har jag ju skrivit hela tiden att det är ju blandraser. Det jag menade var att det behöver ju inte vara mindre seriöst. Såklart oseriöst utifrån SKK´s riktlinjer men det innebär ju inte att man är en oseriös uppfödare,, asså hm hur ska jag förklara vad jag menar…?
#16 såklart är det så, men det säger ju ingenting om utifall det är bra regler eller ej? Såklart kan man inte gilla alla regler som sätts upp, men om man älskar djur, gillar genetik och avel och allt vad det innebär men inte uppskattar SKK´s regler och krav så ska man automatiskt klassas som oseriös dumskalle om man inte följer dessa,, som dom själva under många år satt upp..
Men jag vill återigen säga att jag talar inte för blandrasavel eller sk designeravel heller för den delen.
Ursprungsfrågan tror jag att jag fått svar på.. :-)
Tack..
//Linda

En anledning jag kan se att inte stå under skk när man avlar är att det är väldigt dyrt. Inget jag försvarar men en möjlig förklaring till att man väljer att stå utan för.
# 18
Det är inte speciellt dyrt att vara medlem i SKK eller att regga valpar, det är förmodligen vanligare att man blivit utesluten.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#18 - dyrt ??? Vad är det som är dyrt ?
Stamtavlorna och medlemsavgiften i SKk kostar inte många kronor, så den kostnaden kan knappast någon skylla på

#18 nej att det är dyrt kan jag inte köpa,, det är DYRT att hålla på med avel så är det..
oavsett vilket så var och om det ens skulle komma ett alternativ så kommer ju ingenting vara gratis..
Däremot tycker jag att det är lite konstigt att man ska behöva vara medlem i skk för att få regga valpar, tex på kattsidan är man ju medlem i en sverakansluten kattklubb men inte i SVERAK.
Så tycker jag att det borde vara på hundsidan oxå..
Att man är medlem i hundklubb och att man då kan ställa ut och reggistrera sina valpar inom SKK.
Som det är nu måste man vara medlem i både hundklubb och SKK varje år för att få registrera valpar och tex ställa ut i hundklubben.
Men att låta bli att regga valpar för att det är dyrt tar jag inte..
//Linda
21 men jag tycker väl att det var ett bra svar av 2
Att registera valpar kostar:
370kr i SKK-medlemskap
395kr/valp om man registerar hel valpkull som är under 5 månader gammal efter meriterade föräldrar.
Dyrt? Knappast. Framförallt inte om man jämför med alla andra kostnader som man får räkna med vid hunduppfödning. Har man inte ens råd att regga sin valpkull, då har man nog inte råd att ha hund öht.
---------
#18 Instämmer med ovanstående, sen kan man ju dessutom ta bättre betalt för SKK-reggade valpar! Att man ska gå med vinst som uppfödare är nog en utopi, slantarna försvinner ner i massor med små hål, för att inte tala om att man bör ha en rejäl buffert redo.
Om man vill ha en renrasig vill man ha ett papper som bevisar detta och man vill ha en pappilon till ex och innget annat.
Vi köpte ne pappillon till min dotter och kvinnan sade att hon inte hadde bilder eller något på pappan. Mamman fanns ju där och såg ut att vara pappilon. Vi köpte den lilla valpen tiken som såg ut att vara papillon. Men hon fick ingen päls och sprang som en golden ibland fortare än mina golden. Och vid 4 månaders ålder så upptäckte en kennel uppfödare som föder upp Jack rassel att det måste vara en jack rassel som är pappa. Vi kontaktade uppfödaren som nekade.
Vi fick inte tillbaka pengarna och fick i stället sälja om valpen som jack russel med papilon öron. Min dotter var enormt besviken eftersom hon velat kamma den långa pälsen.
Så rena papper vid försäljning. Jag har inte renrasiga golden. Men jag har alltid pappa och mamma på bild och berättar att det är 15-10 % bordercollie eller labbe och vilka egenskaper pappan och mamman har vem var morfar farfar till ex. Härkomst bevis med tele nr till mormors mor till ex finns alltid med vid valpköp. Man vill ju veta vad man köper och vad man kan förvänta sig. Även att det kostar extra. Blossas matte
25 det där är bara så vanligt o höra att folk tror på "renrasig utan stamtavla" är så sann, men så visar det sig allt eftersom valpen växer att själva rasen stämmer inte varken utsendet eller sättet har ändras. Det är många som tror på fyna renrasig hund o köpa dessa i själva verket har de ingen aning om vad det är de betalar.
Jag vill någ framföra att det finns som 2 nämner jr- med stamtavla men inte regade i skk de är lika mycket renrasig som skk-reggad hund.
#25 Om ni nu violle ha en pappillion varför köpte ni inte en renrasig pappis med papper? Uppfödaren hade ju egentligen bara kunnat leta upp en bild på pappis och sagt att detta var pappan, det har ju inte visat någonting egentligen…
Ett annat exempel är Pitbull, den är inte godkänd i skk, men har en egen klubb, där man kan köpa hundar med stamtavla.
Har hunden en stamtavla genom en seriös klubb, så har man bevis på att den är lika renrasig som en hund med stamtavla genom skk.
Eller har jag fel?
# 28 Stämmer bra det.
28 du har så rätt så :)

#25 men asså.. detta reagerade jag ju starkt på som du skrev:
Vi fick inte tillbaka pengarna och fick i stället sälja om valpen som jack russel med papilon öron. Min dotter var enormt besviken eftersom hon velat kamma den långa pälsen.
Så bara för att ni gjort missen att köpa en valp utan papper så ska ni sälja om hunden? Är hunden inget värd utan papper så undrar jag ju ens varför ni köpte den? Man kan inte vara säker om hunden saknar papper, därför är en stamtavla otroligt viktigt om man vill vara säker.
Bryr man sej inte är det väl skit samma men seriöst… Ursäkta mej men jag vet inte om jag tycker att ni ska ha hund övh om ni ska sälja den så fort den inte överännsstämmer med era planer.. :-(
//L
Hade ni inte kunnat köpa ett fluffigt gosedjur eller en barbiedocka åt dottern om hon nu ville ha något att kamma på och blev så besviken när hon inte fick det att ni inte ens kunde ha kvar hunden?
---------
stackars hund, sälja hunden för att dottern inte kunde kamma öronen? seriöst?
#9 Dessa raser accepteras INTE av skk. Om du söker lite så ser du säkert att skk lägger extra krut på att försöka få ordning på just dom raser du räknade upp. Om du visste vilket jobb dom lägger ner, som inte syns utåt.
Varje ras har ett åtgärds program som kallas RAS=Ras specifika Avels Strategier och där finns allt som dom jobbar med för just den rasen.
Det brukar alltid finnas en eller annan orsak till varför "uppfödare" inte vill vara ansluten till skk. Oftast får man heller aldrig reda på den rätta orsaken. Att dom inte följt reglerna till exempel. Man brukar få en erinran först och följer man fortfarande inte riktlinjerna blir man avstängd. Man kanske inte avlar på friska djur. kanske slarvar med hälsokontroller. Med mera med mera.
Sist jag besiktade en valpkull berättade veterinären att han nyss blivit tvungen att slänga ut en uppfödare med vavva valpar. Det hade varit flera deffekter på valparna och uppfödaren blev ilsk när veterinären skrev ner allt i besiktningsprotokollet….!!! Och uppfödaren hade då kallat veterinären för allt möjligt…! Så frågan är om denna var ansluten till skk…? Det är sånt här skk inte vill stödja.
Ett råd är att läsa "Hundsport" varje gång den kommer ut. Där finns massor av läsvärt om allt dom jobbar med. Många tittar bara på utställningsresultat.
#25 blir också ledsen o arg över det du skriver…
absolut inte för att vara elak men du får ju skylla dig själv någonstans, för som någon redan skrivit: om du ville ha en papillon kunde du ju köpt en med stamtavla….Köparen har också ett ansvar
sen trodde jag att man älskar sin hund oavsett utseende…. :S :S
Det finns också en del mindre seriösa register som villigt stamboksför hundar sålänge avgiften blir betald.
≧◔◡◔≦
Orsaken till att jag tycker att köp inom SKK är viktigt är inte enbart för att jag ska få papper på att min hund är av den eller den rasen utan faktumet att SKK skyddar mig som valpköpare.
En uppfödare har endast tillåtelse att använda sig av ett SKK godkänt köpekontrakt eller fodervärdsavtal som uttryckligen visar vad som ingår och inte ingår i köpet. SKK erbjuder gratis juridisk rådgivning för medlemmar och om uppfödaren gjort grava misstag och sålt dig ett djur under felaktiga premisser så kan du alltid få hjälp av SKK eller anmäla uppfödaren till Disciplin nämnden. Många uppfödare vill inte bli uteslutna ur klubben och skärper sig snabbt efter hot om anmälan.
Som valpköpare får jag dessutom veta att det finns rasbundna sjukdomar som jag bör tänka på, finns ute på SKKs köpahund.se. Där får jag också reda på minimi krav för registrering och blir hänvisad till rasklubben som har ytterliggare krav för att uppfödarna ska få valphänvisning. De erbjuder så gott de kan utbildning för valpköpare. De anordnar varje år rastorget på stockholms hundmässa där du kan gå till varje bås och klappa en hundras du är intresserad av, prata om den och få höra hur folk upplever den. De ger tusentals kronor till forskning varje år för att utveckla veterinärvården, genetik etc. inom hund. De satsar pengar på agility, lydnad, freestyle etc. och all annan typ av aktivering för din hund och håller Brukshundsklubbarna öppna för att kunna ge folk utbildning inom hund!
Den allra sista fördelen är att jag kan göra allt jag vill med min hund som har papper från SKK. Jag kan tävla om olika championat och inom vissa grenar som är stängda för blandraser (bruks bland annat), jag kan mentalbeskriva min hund och se om dess föräldrar har genomgått det, jag får tillgång till specialklubbar där jag träffar folk som har samma ras som min, jag får tillgång till avelsdata där jag kan kolla upp vad alla i släkten har testas för och tävlat i.
Allt handlar inte om papper. Skitsamma om hunden är renras eller inte, det viktigaste är ju att SKK tillåter dig att undersöka hundens släkthistorik och hjälper dig om du hamnar i knipa. Och erbjuder dig fantastiska förmåner. Det är något som jag tycker vi ALLA borde värna om. Och istället för att söka oss till andra register för att man tycker att SKK sponsrar sönderavlandet av raser så kan man faktiskt engagera sig inom organisationen för att det ska bli bättre.
För det blir inte bättre av att ignorera problemet och göra sin egna lilla ras utanför systemet. De som lider av det mest är ju hundarna och valpköparna!
#37 Det där var riktigt bra formulerat, och du har fått med så mycket som jag missade/inte tänkte på
Jag instämmer helt och hållet!
#37 Mycket bra skrivet. Du fick nog med alltihop
Tack för det
Håller med övriga här nere bra skrivet 37 

#37 ja det var mycket bra formulerat…
Håller med 37.Visst älskar man blandras hundar och vi skulle inte gått på det. Men iblan är man naiv. Jag har haft 50 valpar och 100 talet kattungar. Jag har älskat dem alla men tyvärr har jag inte möjlighet att ha alla på en gång. Man har hunnit med ett och annat på 50 år.
Hur naiv jag än varit kunde jag inte ha all 12 golden labbe valparna och gå ut med 14 st. Men jag har varit och är väldigt noga med hemmet. Sedan beror det ju på köparen om de vill ha kontakt.
Jag brukar få cirka 50 julkort från 50 glada hundägare.
Vad jag menar det är att man vet vad man köper om man köper efter ssk. Man kan ställa ut och man kan tävla mm.
Det var snare därför min dotter köpte en med stamtavla reggad i ssk.Han blev kammad inför utsällningen och hadde päls och allat man kunde förvänta. Så då visste vi att vi fick rätt vara. Blossas matte

#42 vad menar du egentligen? 
Jag menar att köper man en valp med stamtavla reggad i ssk så är den det som det står i stamtavlan. Man får betala 12- 18 000 kr. Men man vet vad man får.
Köper man en blandras utan stammtavla oreggad så vet man inte vad man får om inte valp uppfödaren är ärlig.
Den kostar cirka 5-7000 kr. Borde väl förstått det. Men ibland går man på det. Blossas matte

Jo absolut,, visst är det så.. nu beror det ju iofs på vilken ras det handlar om vad dom kostar men,,
det jag inte alls förstår är hur ni kunde sälja en hund som ni köpt utan papper då man klart vet att man inte kan göra samma saker som om hunden är registrerad i SKK men iom att ni iaf valde att köpa denna hund att ni bara säljer den för att den inte passar galoscherna, har man inte mera känslor i kroppen än så?
Sedan undrar jag absolut vad du menar med:
Hur naiv jag än varit kunde jag inte ha all 12 golden labbe valparna och gå ut med 14 st. Men jag har varit och är väldigt noga med hemmet. Sedan beror det ju på köparen om de vill ha kontakt.
Menar du att du är uppfödare av blandraser men inte kan gå ut med dom eller jag hänger inte med känner jag?
//Linda

#19,20,21,22,23 och 24
Återigen, jag skrev att jag försvarar det inte utan det är vad jag tror. Plus det kostar 2500kr att få ett kennelnamn, hälso kollar som ska göras innan parningar för att få regga kullen kostar, vissa raser så ska ju valparna ögonlysas eller göra hörseltest innan försäljning. För ärligt hur många oreggade föräldra djur är kollade innan parning? Samma sak med oreggade valpkullar. Kort och gott jag tror det handlar om pengar.
#24 Tycker gränsen mellan vad man tar för en reggad valp jämfört med en oreggad valp är minimal om den ens existerar.
#46 Priset håller jag helt med på. Det är rent hutlösa priser på blandraser i dag. Vår första hund kostade 50 kr. Det var en "olycka" och i dag planeras det såna. Och här handlar det bara om pengar. Vill man föda upp hundar seriöst gör man det genom skk och renras. Köper man blandras köper man grisen i säcken, så att säga. Köper man renras har man ändå den möjlighet att kolla upp hundar och deras hälsostatus bakåt i många led. Blandraser kan också vara genom goa förstås. MEN renras har man mer koll på. Och genom skk en trygghet.
Visst handlar det om pengar, men då ska man inte tro att man kan få en lika seriös blandrasuppfödare som renrasuppfödare. Om uppfödaren inte vill hälsokolla för att det är dyrt, ja då är det inte en seriös uppfödare. (Sedan behöver man faktiskt inte kennelnamn för att ta en kull valpar)
---------
45. Vad jag menar är att det är länge sedan det hände och att jag blivit lite klokare med åren.
Ja jag har tagit en och annan valpkull på mina blandraser. En gång fick jag 12 valpar. Och jag var ju tvungen att hitta bra hem til dem. Jag kunde inte behålla dem. Det blir ju inavel till slut om man behåller så många. Och inte klarar jag av att motionera 14 vovvar häller. Viljan att behålla finns ju ochså men det funkar ju inte.
uppfödare inom kennelklubben säljer väl ochå valpar och sätter ut tikar de slutat avla på foder. De omplacerar väl eller har jag fel.
Jag har jobbat nära djurskyddet i många år och djur som vi inte kan ha hemma får vi försöka hjälpa till ett gott liv hos någon annan.
Jag kommer inte ihår hur lång tid det gick innan vi hittade ett bra hem till lilla valpen. 3-6 månader. Hon fick det väldigt bra. Och jag fick lite julkort av matte och lill matte genom åren. Min dotter var i års åldern vid den tidpungten och ville ställa ut. det går tyvärr inte med gosedjuren. Det hadde hon flera 100 av.
Jag joggar mellan 5 km och en mil om dagen med mina hundar. Men då man blir äldre så är inte vilja och krafter samma sak som då man var ung.
Jag är inte 20 år längre. Tycker att det är bra att ssk finns och att de röntkar sina vovvar och har bra stamtavlor. Det gör att man kan välja.
Jag är inte felfri och har kanske inte riktigt uppslattat sssk innan men jag lyfter på hatten för dem. Blossa matte

#49 men bara för att man väljer att avla på blandraser innebär ju inte det att man ska skita i att kolla upp diverse sjukdomar,, skillnaden är ju bara att om det är 2 raser med olika rasbundna sjukdomar får man ju kolla flera tester iom att man ska kolla allt som hör rasen till..
och då spelar det ju ingen roll om det är renras eller blandras,, lika viktigt som jag ser det för att få fram så friska valpar som möjligt.
det är ju inte uppfödaren som lider utan det blir tiken som bär valparna eller valparna om det skulle visa sej att dom blir sjuka. Såklart är det alltid synd att en valp blir sjuk, det händer ju även på testade föräldrar men risken minskar ju iaf ganska ordentligt.
såklart kan man inte behålla alla valparna man föder upp,, det gör väl ingen men det är ju inte den frågan jag ställer dej..
jag undrar hur man kan sälja en valp vidare bara för att den inte passar för utställning när man vet att man inte kan ställa ut en valp som inte är registrerad i skk, det var ju ett val man gjorde när man köpte valpen,,
och du skriver att hon ville kamma den och det gick ju inte för att den inte blev långhårig,, vad prioreterar man då liksom?
Du skriver: Tycker att det är bra att ssk finns och att de röntkar sina vovvar och har bra stamtavlor. Det gör att man kan välja.
Vilket jag tolkar som att du inte röntgar dina hundar innan du parar dom,, tik och hane? även om hanen inte är din men se till att han är röntgad,.
Du vet det va att OM föräldrardjuren inte är röngade och en valp får problem i tex höfter så gäller inte köparens försäkring just för att föräldrarna inte är röngade och då blir det du som får stå för detta, och jag hoppas ju då att du står för det och faktiskt betalar oxå.
Däremot om föräldrarna är röntgade fria såklart så gäller försäkringen OM valepn skulle få problem.
//Linda
Fast om uppfödaren är seriös eller inte har inget att göra med om valparna registreras i SKK eller inte. Jag känner flera stycken som köpt valpar av uppfödare som registrerat valparna men bara tagit kull för att tjäna pengar.
Ni får tänka på också att det är väldigt billigt att registrera en hund. En femhundring om den inte har några märkvärdiga föräldrar. Och man kan tjäna flera tusenlappar extra på att göra detta.
Sällan man skulle köpa en i SKK oregistrerad mops/fralla/whatever för 18 000 kr. Själv skulle jag ge max 7 000 för en sån valp. Tänk då att man registrerar valpen i stället. Och vips blir man 11 000 kr rikare PER VALP. Får man en kull med fyra valpar i blir det plötsligt 44 000 kr, minus dessa femhundra per valp = 2 000. 42 000 kr extra bara för att registrera den. Man kan göra storvinster på att registrera.
Så tro inte att uppfödare väljer att inte registrera valparna i SKK för att det är för dyrt. Varenda människa vet att man får ut väldigt mycket pengar på att registrera och med väldigt låga krav.
#51 vadå vips blir man 11 000 kr rikare PER VALP. hur får du de till det?
#52 Därför att den är registrerad = konstaterad och bevisat renrasig.
Jag är helt övertygad om att det finns en hel del renras-"uppfödare" som tar kullar för att tjäna pengar.
Eftersom det för vissa raser inte finns några som helst hälsokontrollskrav eller utställnings-/meriteringskrav, tjänar man mer på att ta kullar på sådana hundar och får mer pengar för valpen eftersom den är registrerad i SKK.
En stor skillnad mellan renrasuppfödning och blandrasuppfödning är att i blandrasuppfödningen tar många den egna hanen alternativt "grannens" hanhund, för den är söt och nära till hand. Renrasuppfödare kan många gånger få åka långväga för att få till den bästa matchande hanen, och betalar dyra pengar för parningen.
Att man tjänar så mycket på renrasuppfödning är långt ifrån sanningen, då de flesta lägger ut mycket pengar på hälsoundersökningar och meritering av avelsdjuren - och det sistnämnda är inte biligt med tanke på anmälningsavgifter och långa resvägar.
Men allting beror på hur seriös uppfödaren är…
#54 Eller så skaffar man en tik och en hane, tiken kan väl bara ta sex kullar vad jag vet men hanen kan få hur många valpar som helst - det blir en väldigt billig parning.
Jag pratar inte om kennlar som gör sånt här. Jag pratar om privatpersoner som köper sig en tik och en hane och gör precis som man gör med blandraser, parar utan att ha gjort hälsotester eftersom de ändå inte har kravet på sig, och kan registrera helt fritt och få ut mycket mer på valparna.
Det kostar trots allt inte mer att ha blandrasvalpar än att ha renrasvalpar, skillnaden i kostnaden ligger i själva parningen, hälsotester och ev. meritering (och förstås femhundringen för att få stamtavla till valparna), men på renrasvalpar kan man göra en betydligt större vinst om man inte lägger ner pengar på hälsotester, meritering eller parningen.
Har man renras tiihör man säkert en rasklubb. Och då har man oftast koll hur det ser ut med efterfrågan av just den rasen. Man tar ju inte en kull om det inte finns köpare.
#56 Johodå… visst gör folk det.
Fortfarande finns det folk som ser aveln som ett extraknäck.
Men sitter man med 6 osålda valpar, hur billigt blir det. Fodret kostar skjortan. Dom äter sönder halva huset, ska socialiseras occh annat.
Ja gör vi inte just det söker att få in och annan kr till hushållet. oavsett om vi reggar våra valpar eller ej.
Jag har äkt långa sträckor och fått besök av reggade röntkade hanar som jag parat med mina tikar för fullt pris som en renras uppfödare betalar.
Blandraser får ha C höfter och man får avla på dem. D höfter syns med blotta ögat har min vetrinär lärt mig.
Och det kostar lika mycket att föda upp en valp som är reggad och en som inte är. Som privat person kan jag ju sänka priset på mina oreggade golden valpar till 4000 kr från 7000 kr. Men det får ju inte göra enligt ssk. Då får du hällre avliva valpar du ej kan sälja.
Någon liten avikelse i golden hos en kennel och valpen 6-7 veckor avlivas. Det anser jag vara mer oseriöst än att hitta ett nytt hem till en valp. Tar man hand om en med höft fel och behandlar den väl kan den änndå leva ett gott liv.Avlivar men valpen så säljer man syskonen som felfria.
Snyggt ärligt och bra. Inom ssk får man para sykon men inte blandras.
Jag har aldrig lånat grannens hane för avel. Skulle jag göra det så skulle det inte bli så bra för Blossa är golden och han fin lagott med stam utställning mm. Men de passar inte ihop. Valparna skulle få dubbel päls och bli som skottkärror.Och då fick jag säkert 10-15 st som var svåra att sälja. Eller ochså skapar jag en ny ras golden lotto. Hihi. Vad man lärt sig genom åren. Ingen av mina 50 valpar haft visat höftleds fel.
En fick gluten en blev blind och någon fick hjärtfel vid 5 års ålder.
Blossa vill inte h valpar och jag orkar inte. Men visst längtar jag efter dunbollar. de är underbara. Blossas Matte Kolla in Blossa och Timus lek.
Nej, SKK tillåter inte syskonparning, var har du fått det ifrån? Varför skulle avel på C höfter tillåtas bara för att de är blandisar?
Är din tik röntgad o hur många av hennes avkommor är det? I ditt ställe skulle jag byta veterinär, det går inte att se HD med blåtta ögat.
Det är extremt ovanligt att man tar bort valpar med skönhetsfel. När kullning förekommer, för tikens skull så tar man bort de som ev är felfärgade, väldigt små t ex.
Hur vet du att Bella inte vill ha valpar, har hon sagt det? Du lär inte kunna skapa en ny ras, för det krävs många hundar, mycket tid o pengar, o ffa kunskap. Hur blandisars pälsar blir kan man aldrig veta i förväg, ej heller vad de får för utseende i övrigt eller deras mantalitet.
#55 - det finns ingen seriös uppfödare inom rensaraveln som vill ha 5 stycken kullar med samma hane till alla kullar ! Det vanligaste är att man enbart använder en hane en gång till en tiki och ibland två ifall det t ex inte blev en valp av det kön man ville ha eller om kombinationen blev ovanligt lyckad.
Det konceptet hör mer blandraveln till - att man har en av var kön hemma och oj dom klarar det så bra själva och vlparna blev det visst även denna gång typ…
och eftersom inga valpar då registreras, så är det heller inte som har koll på om tiken får kull efter kull under hela sitt liv.
#61 Klart det inte gör! Det är ju det som är min poäng.
#55: Självklart, det finns väl INGEN som påstår att regristering av valparna automatiskt är lika med seriös avel. Bara att det är oseriöst att inte göra det.

#59 du skriver: Och det kostar lika mycket att föda upp en valp som är reggad och en som inte är. Som privat person kan jag ju sänka priset på mina oreggade golden valpar till 4000 kr från 7000 kr. Men det får ju inte göra enligt ssk. Då får du hällre avliva valpar du ej kan sälja.
Nu är ju jag väldigt ny i hundvärlden men aldrig har jag hört att man hellre avlivar friska valpar än att sänka priset på dom?
Men du svarar inte på mina frågor.. Är hundarna du avlar på röntgade? man kan inte se höftfel med blotta ögat,, vilken veterinär har lärt dej det? varför skulle det vara ok att avla på c höfter på blandraser men inte på renraser,, och som du säger så ser man d höfter med ögonen,, vilken borde innebära att ingen blandras behöver röntgas,, har jag förstått dej rätt då?
Jag tycker att det är helt absurt.
Vet du, det är VÄLDIGT vanligt att SKK-anslutna uppfödare väljer att sälja sina hundar till ett billigare pris om de har något "skönhetsfel". De flesta jag hört talas om gör hellre det än avlivar dem.
---------
# 65 det du citerade glömde jag kommentera.
# 59 vi har fri prissättning här i landet, vad vi säljer valpar för är inget SKK har något att göra med, återigen visar du din okunskap. SKK har inte heller något att göra med huruvida vi avlivar valpar eller inte, inte staten heller för den delen, tack o lov!
Hur många tikar/kullar har varit inblandade i din produktion av 50 valpar?
Vi föder upp 3 raser. I ingen ras får vi använda hanen mer än en gång. Inte ens om tiken bara får 2 valpar vid en parning. Och det är avelsrådet och rasklubben som styr detta. Gör jag det i alla fall blir inte kullen rekomenderad av avelsrådet och svårare att sälja då vi ALDRIG skulle sätta ut en annons på Blocket. Vi ser alltid till att ha tingade valpar innan parning. Annars står vi över.
Det bästa man kan göra är att sammarbeta för vår gemensamma sak, HUNDEN och dess välmående.
Hanarna får para 2 gånger och sedan stoppas dom för vidare utvärdering. Man avvaktar alltså tills valparna är så pass stora att man kan se vad det blir av dom. Först då kan man få en till parning på honom. Med olika tikar.
Valparna ärver 50/50 från mor och far.
Vi skulle aldrig få använda en hund med C. Det som går att se med blotta ögat…? Jo det är när hunden är så pass dålig att den inte kan gå ordentligt.
Priset bestämmer vi själva, men är vi för dyra, köper köparna från andra uppfödare. Så därför ligger vi rätt jämt i pris överlag innom rasen. Alla uppfödare tar samma pris. Vi ligger runt 10-12000 och då är dom dessutom väldigt friska och har inga rasbundna sjukdomar. Ändå krävs HD röntgen och ögonlysning för att hålla koll på läget.
Renras gör ju även MH och där kan vi ju gå tillbaka och se hur rasen och den enskilda individen ligger.
Nu blir jag nyfiken på vad det är för rasklubb som har sådana krav för valphänvisning. Är det en väldigt vanlig ras eller gör rasklubben sådär med hanarna för att undvika hög inavelsprocent och matadoravel?
---------
#69 Det är en liten population och som du skriver så försöker vi undvika inavel och matadoravel då rasen skulle krascha efter några år annars. Att vara uppfödare är inte att få fram så många valpar som möjligt utan att få fram så friska sunda individer i stället
Jag har inte använt någon hane på samma tik mer än två gånger.
Blossa sitter ner och vägrar att bli parad utom av lagotton.
Jag tar runt 5000kr för mina valpar och förklarar att det är blandras så brukar det inte vara några problem. Nej jag har inte röntkat mina tikar. De springer som vinthundar. Om de har höfleds fel blir de halata inom 6 månader.
Ingen av de 50 valparna jag haft som nu är gammla är halta.
Jo mormor Bonnie 10 år är halt på ena frambenet troligen artros och sedan är hon döv och halvblind.
Men jag tror inte att jag får pengarna tillbaka av uppfödaren efter 10 år.
Räknade på % som de skulle ha tillbaka på en valp som jag sålde till en person som misshandlade den och det var 18% av köpeskillinge efter 1 år. Blev till slut 800 kr Och det betalade jag aldrig för jag skrev i kontraket att jag tar tillbaka de djur som misshandlas.
Jag fick en polisanmälan för det av förre detta ägarna. Men fick rätt av polisen.
Skulle vara intresant om ni råkat ut för det någon gång.
det blev ochså en unghund att hitta bra hem till. Foder hem med överåtelse efter 2 år. Hunden blev sparkad och slängd i väggen för att den inte ville vara ensam och inte klarade gå fot. Hon är fortfarande rädd för händer och fötter. Men en underbar familje hund. Men man kan inte klappa henne. Hon måste ta kontaketn själv. har kontakt med matte ännu. Och hon klarar 3 trappor 4 gånger om dagen Så det är nog inga fel höftleder där.
Var jag hittat mina golden pappaor det är min lilla hemlighet. Kramisar Blossas Matte
Du har inte rönkat de tikar du använt i avel, men avkomman är inte röntgad, alltså har du inte en susning om hur deras höfter ser ut, seriöst, inte det minsta.
Man kan inte se på hundar om dom har ED eller HD, min förra BC hade HD C o det syntes aldrig något på honom, trots hårt vallningsträning, agility o drag. En bekant med en berger med HD E tävlade höga klasser i agility med sin HD E hund, heller aldrig några problem.
Och nej, det syns inte inom 6 månader om de har HD problem. O inte heller har de svårt att gå i trappor, annat än det är HD E eller värre. Eller att de springer som vinthundar.
För att försäkringen skall träda in om valparna utvecklar HD/ED så måste föräldradjuren vara friröntgade, är de inte det så är det du som uppfödare som får betala.
59 himmel du har rätt mycket fel
Du får INTE avla på c-höfter på blandrashundar.
Och det kostar lika mycket att föda upp en valp som är reggad och en som inte är. NEJ det kostar mer du betalar mycket mer för parning och levande valpavgift
Som privat person kan jag ju sänka priset på mina oreggade golden valpar till 4000 kr från 7000 kr. Men det får ju inte göra enligt ssk. Då får du hällre avliva valpar du ej kan sälja. Som sagt även här har du fel. Priset får du sänka men klart man inte vill slussa ut valpar för skitsummor då de kostar mer att avla fram står ovan varför
Någon liten avikelse i golden hos en kennel och valpen 6-7 veckor avlivas - Och även här är det fel, jag har sett iaf några med defekt och de säljs billigare och då avelsförbud på pga detta "avikelse"
Inom ssk får man para sykon men inte blandras.- nej syskonparningar eller för hög inavelsgrad tillåts inte
Tycker du bör läsa på lite om avel både på ranras och blandras,
Förbud mot avel med sjuka djur
Hundar och katter får inte användas i avel om
- de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
- de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
- de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
- parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html
#73 Klart du får avla på C-höfter med blandras.
#74 Nej, enligt jordbruksverket får man inte avla på sjuka hundar. Eller vad menar du, är du ironisk? Det är svårt ibland när man bara har det skrivna ordet. 
#75 Nej, jag är faktiskt inte ironisk. C betyder lindrig dysplasi, så länge man får avla på allt annat som är lindrigt så är höfter och armbågar inga undantag.
Och eftersom den har mest golden i sig så borde man gjort alla tester som krävs för valpförmedling ar goldenklubben. http://goldenklubben.se/golden/for-uppfodare/uppfodaretiska-anvisningar/
Klart man får avla hund med C-höft, men då ska den andra helst ha A eller B.
Inte om man har en golden.
74 läs det jag länka står ju tydligt och klart. Nu är det tyvärr så att det är väldigt få som har en aning om vad deras hundar har för höfter o det hör inte till deras intresse änds att kolla (gäller allså blandrasaveln). Tyvärr får ju folk sina hundar sålda pga de rear ut dom, sen står köparen med en unghund men kassa höfter/knän osv klart det är ärfligt .

#59 asså seriöst jag blir mörkrädd….. 
Jag tar runt 5000kr för mina valpar och förklarar att det är blandras så brukar det inte vara några problem. Nej jag har inte röntkat mina tikar. De springer som vinthundar. Om de har höfleds fel blir de halata inom 6 månader.
Ingen av de 50 valparna jag haft som nu är gammla är halta.

#82 hon säger att man får avla på blandraser med C höfter men inte på renrasigt,,, hennes veterinär säger dessutom att D höft kan man se med blotta ögat.
hon har själv inte röntgat sinda tiker dör dom springer som vinhundar och har absolut inga fel alls och inte hennes uppfödda valpar henner för ingen haltar.
71
Räknade på % som de skulle ha tillbaka på en valp som jag sålde till en person som misshandlade den och det var 18% av köpeskillinge efter 1 år. Blev till slut 800 kr Och det betalade jag aldrig för jag skrev i kontraket att jag tar tillbaka de djur som misshandlas.
Jag fick en polisanmälan för det av förre detta ägarna. Men fick rätt av polisen.
Skulle vara intresant om ni råkat ut för det någon gång.
Jag förstår inte ens vad det är du vill få fram?
Blir det tvister från en SKK uppfödare kan man få gratis jurist-råd från skk, dessutom är du väldigt juridiskt skyddad, både som köpare och säljare, eftersom man endast får använda skk-avtal som är utformade så att du inte ska kunna bli lurad åt något håll.
_det blev ochså en unghund att hitta bra hem till. Foder hem med överåtelse efter 2 år. Hunden blev sparkad och slängd i väggen för att den inte ville vara ensam och inte klarade gå fot. Hon är fortfarande rädd för händer och fötter. Men en underbar familje hund. Men man kan inte klappa henne. Hon måste ta kontaketn själv. har kontakt med matte ännu. Och hon klarar 3 trappor 4 gånger om dagen Så det är nog inga fel höftleder där.
_Jag undrar vad du har för kritirer på valpköpare med tanke på att åtminstonde två valpar har blivit misshandlade av vad du skriver…
Och som folk har skrivit innan bara för för att de inte visar något betyder inte att höfterna inte kan vara dåliga…
Det är sånt här jag blir mörkrädd för. Personer som föder upp hundar som verkar helt ignoranta och helt utan någon kunskap om vad du gör.
81 onej du ska någ inte ta ett enda ord som 59 har skrivit. grannens hund har tillomed D höfter 4 år och ännu helt ohalt o kutar omkring som han våre unghund, jag tror inte att 59 har så himmla stor koll på avel o den biten för 5 öre. Men nu är väl denna tråd helt off igentligen då det skulle handla om renrasiga hundar dok inte inreggade i skk. därtill hör väl även importer nu kan man omregga dom men finns dom som inte gör det ;)

#86,, nej tråden handlade inte om renrasigt men inte reggad, utan om eller att jag skulle vilja ha ett alternativ till skk.. självklart tycker jag att alla ska reggas…
//Linda
87, okej allså renrasiga utanstamtavla. Ja då får man lite vad man köper som 59 skrev så säljer hon valpar mellan varven för 4tkr inreggad med hälotestade och utställda inreggade kostar mer, men där vet du vad du betalar för oxå. Lite mer säker du kan dessutom vända dig mycket till skk om det skulle vara något :)

#88 va? nej asså nu tror jag det blivit ett missförstånd.. :-)
nej inte renrasiga utan stamtavla,, jag tycker att dom ska ha stamtavla..
men frågan var om det fanns en annan förutom skk som utfördar stamtavlor,, typ… ett alternativ till skk.. men givetvis stamtavla.. :-)
//L
#89 Ibland står det att hundar är registrerade i jordbruksverket. Är det det du funderar över? Stamtavla får du endast genom skk. Och är de endast reggade i JV är dom inte renras.
Rätta mej om jag har fel här. För jag vet inte hur dom gör med jack russel tex.
JRTCs of GB är en klubb med egna stamtavlor som står utanför SKK/FCI, samma med bcs som är reggade i ISDS, o APBTs som reggas i några Amerikanska klubbar.
En hundras som stambokförs av SKK/FCI ansluten klubb räknas bara som renrasig av SKK om den är reggad i deras register.
SHK utfärdar stamtavlor för vissa hundraser, blandis utfärdar stamtavlor för blandisar, förutom den SHK anslutna rasklubben för vit schäfetr så finns det minst en till rasklubb som utfärdar stamtavlor, o House of Rottweiler (HoR) utfärdar stamtavlor på sina egna hundar, där dom själva knappast vet vilka raser som ingår i hundarna.
#91 Jösses, det låter ju tryggt. Vet du hur det ser ut för svart schäfer? Vit schäfer kallas väl vit herdehund nu? Är inte så insatt i schäfrarna, men har en bekant som fått en genom staten nu och blev då lite nyfiken. Vet att dom delat på korthårig och långhårig nu eller är på gång. Så populationen sjunker kraftigt.
Jag har ju en ras som är stamboksförd SKK - men som däremot står utanför FCI.
Förhoppningsvis så kommer även FCI godkänna den inom närmaste åren, men om inte så okej för mig - SKK är det viktigaste för min egen del även om det är lite trist att stå utanför FCI.
För min del handlar SKK stamtavlan inte bara att "kunna visa upp ett papper", även om stamtavlan är viktig för mig. Det är även ett härstamningsbevis som gör att jag har tillgång till så mycket. Lätt kolla härstamningen längre bak. Alla tävlingsresultat samt viktiga veterinärundersökningar (tyvärr inte alla, men där finns rasklubben) finns lätt överskådligt. Jag får tillgång till utställningar och en hel del andra saker som går under SKK:s regi.