Avelsförbud?
Halloj!
Vad händer om jag avlar på min tik som har avelsförbud? Har länge suttit och funderat på den frågan.
Tacksam för svar!! :D
Du kan inte registrera valparna i SKK
Det "händer" väl ingenting, bara att valparna inte kommer att få registreras i SKK (rätta mig gärna om jag har fel).
Varför skulle du vilja avla på en tik som har avelsförbud? För att ha fått det måste det ju vara för att hon på något sätt är olämplig för avel. Har hon någon genetisk sjukdom?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Okej. Inget mer? Något allvarligt som kan hända med någon av oss? Hoppas att ni förstår vad jag menar! :)
Rätt mig om jag har fel.. Statens hundar?
TS Nej, några rättsliga påföljder behöver ni inte oroa er för. Men vad är det som gjort att det är avelsförbud på tiken?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Fortsättning på mitt förra inlägg.. Alltså om det blir statens hundar (valparna), och varför blir det så?
Skriver svar till alla. Nej, hon har inga sjukdom i släktträdet.
Vadå statens hundar? Jag förstår inte riktigt vad du menar med det…
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Hur vet man förresten om tiken har avelsförbud? Går det att ta reda på snabbt via nätet?!
Varför har hon avelsförbud?
Okej. Det är längre tillbaka i ledet, försäljaren sade att tiken har avelsförbud. Även att det var statens hundar, förstod inte heller vad hon menade med det. Någon här som är extra klok? Vore bra!! :)
Vilken ras är det vi snackar om?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

dafuq?
Det enda jag kan komma på är att du fått tag i en foderhund för försvaret/polisen eller något… Men då borde du ju veta det? O.o
Schäfer. Jag fick inte så mycket information vid köpet egentligen. Vad menas med det? Stulen?! Köpte henne för ett år sedan som valp på tio.
Jag undrar mest över vad som händer, inte att jag ska ta en kull på henne.

Vem fick du henne ifrån höll jag på att fråga… :O Det låter faktiskt jättemysko det där… Kan ju visserligen vara en försvarsmaktshund som inte fått godkänt på testerna men då borde du ju också fått den informationen. Kan ha varit så att de tidigare ägarna hade henne på foder, hon gick inte igenom testerna, och sedan köpte de henne för att sedan sälja henne till dig… Men de testas inte föränn vid 1½ år. Kosntigt. Du kan inte få kontakt med personen du köpte henne av?
Aja, för att gå tillbaka till topic.. Som sagt så blir enda nackdelen att valparna inte kan reggas :)
Har försökt pratat med henne flera gånger. Men får inte någon bra information just, utan bara ytlig. Hon hade tänkt behålla den här valpen, men ändrade sig eftersom att hon fick in en äldre valp. Hon flyttade även i samma skede, om det nu också kan vara en orsak.
Det är väl inte för inte en tik har avelsförbud, varför avla på något som är dåligt? Rastypiska tester anser jag viktig del för att hålla sig till sund avel.
#17 Nu hänger jag inte riktigt med där?
Det är inget alls fel på henne iallafall.
18 jag svara på ditt först inlägg :
Halloj!
Vad händer om jag avlar på min tik som har avelsförbud? Har länge suttit och funderat på den frågan.
Tacksam för svar!! :D
18 och varför vill du avla om du inte änds kan regga in valparna de kommer placeras som blandrashund? Anser du det seriös avel?
Varför ska du avla på henne? Du verkar inte veta mycket om din hund. Vet du hur hennes släktskap ser ut bakåt med sjukdomar (HD, AD, PRA. mm)? Har hunden några meriter eller gjort rasens tester? Då tänker jag på MH Bruksprov korning mm.
Jag tycker du först och främst ska gå någon avelskurs och ta kontakt med någon bra person som du kan ha som mentor om du vill syssla med avel. Avel är nog svårt även om man vet nästan allt om sin hund och så mycket kan ändå gå så fel.
Välj också en bra hund med alla hälsotester och meriter på plats.
Jag lovar att det kommer vara så mycket roligare och du har ut mer av det än att gissa dig fram.
Så här står det om Registreringsförbud på schäfer i SKKs Regisreringsbestämmelser.
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/Registreringsregler_R42.pdf
Registreringsförbud för avkomma efter i Sverige boende föräldradjur som ej har officiell armbågsledsstatus. I enlighet med SKKs grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning. För föräldradjur födda 2006-01-01 eller senare gäller därutöver att armbågsledsstatusen ska vara utan anmärkning (0). Gäller fr o m 2008-01-01.
Registreringsförbud för vit schäfer, samt för avkomma efter vita föräldradjur. Gäller fr o m 1981-01-01.
Registreringsförbud för avkomma efter känd anlagsbärare av hemofili A.
#19 Ja vi har inte testat henne, hon är ändå för ung. Sen så var det inga fel på föräldrar eller ens längre bak i ledet.
Det som säljaren talade om för mig när vi skulle köpa tiken.
Hon hade avlat på sin hane med en annan tik och då hade inte ägaren till den tiken berättat att hon inte hade stamtavla. Men hon tog ändå en valp från den kullen som hon sen avla vidare på. Och efter några gånger kommer kullen där våran tik kommer ifrån.
Och när vi var och hämtade henne så sa hon att vi inte fick avla på henne för hon tillhörde staten och därför undrar jag vad som menas med det och vad kan hända om man tog en kull.
Tiken är idag 1 år gammal så hon är för ung i vilket fall för avel.
Men kanske om några år sådär!?
Hittade mer: (Schäfern tillhör SBK)
Särbestämmelser avseende känd mental status
För raser som tillhör SBK (markerade med i förteckningen ovan) gäller registreringsförbud för avkomma efter i Sverige boende föräldradjur, som är född 2000-01-01 eller senare och ej har känd mental status (se även sid 13 Regler för ej svenskfödd hund).
I enlighet med SKKs grundregler ska känd mental status föreligga före parning.Med känd mental status menas att hunden genomgått en fullständig Mentalbeskrivning Hund (MH).
Om föraren avbryter provet anses hunden ej ha känd mental status. Avbryter beskrivaren provet eller om föraren avstår skott, ska hunden ändå anses ha känd mental status.
22 så din hund har ingen stamtavla med tanken på att hon är efter en tik utan stamtavla eller mormor utan stamtavla? Då undrar jag vad anser du är seriös avel?
#24 Jag vill inte avla så stort som du får det att låta. en kull kanske när hon är 5-7 år gammal.
En seriös avel är när båda föräldrarna har stamtavla, alltid kolla med vet om allt ser bra ut och eventuella prover ect ect. Fina och friska föräldrardjur!
Varför jag ställer frågan om just tiken är en eventuell engångs grej långt fram.
Det menas kanske 1 kull eller till och med ingen kull alls beroende på veterinär, tester, och reda ut det här med statens hundar… ect ect. Även om hon inte har stamtavla så vill jag att det är så seriöst som möjligt ändå.
vad är målet med den eventuella kullen i framtiden?
minavitas.wix.com/kennel
#26 Ja jag vill avla på henne för att hon har ett fint temperament och hon har väldigt lätt för sig, fina egenskaper liksom.
Hon har varit unik enligt mig och då har jag haft många hundar tidigare.
Hon har alltid varit väldigt lättsam att handskas med.
Men som sagt så var frågan om vad som händer om man tar en kull då hon är statens hund!?
Har du gjort MH på henne och har papper på att hon har ett fint temperament? Har du möjlighet att hitta minst 10 bra valpköpare som är intresserad av en blandras, har du planer på att göra alla hälsotester som rasen kräver innan kullen?
Har hon bara avelsförbud så händer inget er än att valparna inte kan reggas, men det låter som att din tik redan är en blandras så reggas kan dom iaf inte göra, och vart har hon avelsförbud nånstans om hon inte ens har stamtavla?
Är hon statens hund så är nog staten intresserade att veta att du har deras hund och staten skulle förmodligen bli ganska sne på dig om du tar en valpkull på deras hund som dom inte ens vet att du har
minavitas.wix.com/kennel
#28 Nej eftersom hon bara är ett år har jag inte testat henne i något. Bara vad jag tycker och sett på henne hur hon är. Självklart är jag redo att göra alla tester som finns för att vara säker på fina och friska valpar. Jag tror även att jag hittar valpköpare.
Men vad menas med staten? Eftersom hon som fött upp schäfer och tänkt behålla valpen från kullen men sen skulle flytta och kunde inte ha kvar henne. Tycker det låter konstigt att det är statens hund då!?
TS Jag skulle avråda dej helt från att ta en kull om du inte är hel ägare på den. Det kan vara kontraktsbrott. Har hon även avelsförbud, så bryter ni ju mot det också. Så ta och kontakta "staten" och red ut en del innan du slår till.
Att avla är inget man ger sej på hur som helst heller. Det är ingen lek man håller på med.
Ta alla tester du kan och hitta en hane som gjort alla tester också, naturligtvis med bra resultat innan du svävar för långt in i avelsplanerna bara.
Statens hund kan innebära mycket, polisens hund, sjukvårdenshund, regeringens hund osv. Tycker du ska ta reda på vems hund det är. Vem står som ägare hos jbv?
minavitas.wix.com/kennel
#30 Det står inget i ägarbytet. Jag har skrivit på papper att jag köpt henne, hon står alltså på mig. Hur kan hon ändå vara statens då?
#32 Det är ju du själv som säger det…
#33 Såhär… Säljaren till tiken som jag köpte sa att det var statens hund inte jag. Jag skrev på papper att jag köpte henne ect ect och hon står på jordbruksverket att jag är ägaren nu. Men hon sa ändå att det var statens hund :O
#34 Vore jag som du skulle jag dra öronen åt mej. Och inte ens tänka tanken på en kull valpar. När du inte till 100% vet hur det ligger till med hunden.
Vet du vad det innebär att ta en kull…?
#35 Jag har inte gått kurser men läst mycket. Så jag vet vad det innebär.
Jag vet en del om hunden men förstår inte vad som menas med statens hund, vad är det svåra i det att förstå?
25 jag anser att 1 kull är minst lika seriöst som 2 kullar. Gå enligt din rastandard för avla så sund avel du kan. Sen ha gärna en mentor, jag anser att det är mycket sällan man ser dessa rastypiska tester görs på blandrashundar o gör du det så ger jag verkligen dig ett stort + i kanten iaf.
#37 Ja eftersom det är minst 5 år frammåt så hinner man med att plugga, gå kurser och en massa annat. Jo vill ju vara seriös trots att tiken saknar stamtavla.
38 finns även blandis.se du kan kolla lite på du kan även ställa ut din hund via en sådan utställning o få bedömmning. Jag är inte mycket för blandrasavel pga det finns så många, + en massa renrasiga hundar. Men det hör inte riktigt hit vad jag anser rätt o fel, rådge kan man iaf göra o hoppas på det bästa :)
Visste inte att det fanns en sådan. Tack!
varför inte bara fråga den människan du köpte hunden av vad hon menar med staten?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Din hund är en blandis, därmed oseriöst att avla på den. Du kan ha läst hur mycket som helst om avel, det hjälper lixom inte när du inte förstår det som står. En tik bör inte vara över 5 år när man tar första kullen.
Avel är ett långsiktigt mål som spänner över generationer, din tik har inget att tillföra rasen schäfer då hon ej ingår i avelsbasen, du må tycka att din tik är hur fin som helst, vore konstigt om du inte tyckte det, men det betyder inte att hon är bra avelsmaterial.
Att man vill ha en valp efter sin hund är bland de sämsta argument som finns när det kommer till anledningar att avla.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Har din hund avelsförbud så står det på stamtavlan.
Däremot att avla på en hund med avelsförbud är en annan sak och oerhört oetiskt enligt mig och inte om att värna om djurens bästa.
En hund som är belagd med avelsförbud har antingen fått 5 kullar (då får dom automatiskt avelsförbud) eller så är den belagt med ett fel som gör att den absolut inte lämpar sig för avel.
Man kan som uppfödare inte sätta avelsförbud hur som helst på valpar, utan det måste finnas ett bra skäl - och dom skälen är nog för att valpen i framtiden inte ska gå i avel. Valparna efter en hund belagd med avelsförbud får ej heller registreras.
43 det där fatta inte jag heller eftersom TS sen skrivit att hunden är från tik utan stamtavla då har inte TS någon SKK stamtavla iaf utan måste vara hemmagjord stamtavla.
Om det är "statens hund" kan det då vara så att man skriver på ett papper om att inte avla på tiken ifråga. Då är det ju "statens avelsmaterial"
Och som #42 Skriver. Man får inte ta en första kull om tiken uppnått 5 år.
Det är jätte bra att du kollar upp det här med din hund och att du gått kurser, så du får inte tro att vi sitter med pekfingret och moraliserar. Du har fått väldigt många kloka svar och det kommer säkert fler allt eftersom
Föder själv upp hundar och det är ett svindyrt jobb 24/7. Både dag och natt dygnet om. Och inte är det säkert att det lönar sej heller. Ett kejsarsnitt kan få all ekonomi att rasa, då det kostar flera tusen. Och som blandis är det heller inte säkert att man får alla valpar sålda vid 8 veckors ålder. Man kanske får sitta med dom i några månader och bara fodret kostar skjortan. Vill inte verka negativ, men man ska ha det i bakhuvudet att det inte bara är en dans på rosor.
Tycker det är konstigt att du TS inte tagit reda på vad som menas med statens. Hade jag varit du är det det första jag hade gjort.
Sedan skulle jag aldrig få för mig att avla på en hund med avelsförbud. Man sätter inte förbud för skojs skull, utan det finns en anledning till det.
47 håller med dig helt här, TS kan ju åka på detta med o det kommer stå henne/honom dyrt som tusan.
Vad jag menade kan vara att det inte är ett avelsförbud på grund av en deffekt utan att "ägaren staten" skrivit ner det och endast själva äger rätten till avel, då utomstående inte ska avla vidare på deras avelsmaterial
#29 Fast TS påstår ju att denne står som ägare.
# 46 absolut, dessutom så kryllar det rean av undermåliga schäfrar o schäferblandisar, det behövs inga fler.
En försvarsmakthund kan den knappast vara efterso TS köpte den när den var 10 veckor.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Nu var det många som har skrivit.
Jag har inte sagt att det kommer att bli med säkerhet att avla på henne.
Jag frågar så att jag vet "om" man nu skulle ta en kull senare i livet.
Sen så har hon inte stamtavla, jag står som ägare, det står ingenstans om att hon är statens. Det är bara det att hon som sålde sa det till mig när jag var och hämtade tiken.
Vi hämtade henne när hon var 4 månader gammal. Tiken var så gammal pga att säljaren hade tänkt att behålla henne men skulle flytta samt hade hon fått tagit hand om en annan hund vilket gjorde att hon inte kunde ha kvar tiken. Och därför sålde hon henne och vi köpte henne.
Nej är inte helt kunnig ang avel heller men man hinner väll läsa på innan man nu "skulle" ta en kull. Och självklart tar man inte en kull fören man vet att det finns köpare som är intresserade vilket jag redan kan säga nu att det finns några som är intresserad.
Även om hon är en blandras är hon lika viktig och bra som alla andra fast utan den där stamtavlan.
Poliser och andra har tittat på henne och säger att hon skulle kunna bli en bra polishund så något bra måste hon ju ha eftersom mitt öga på hur hon är inte duger för er. Alltså att det inte räcker med vad jag tycker om henne, men det finns många som har tittat på henne iallafall.
Sen skrev jag aldrig att den eventuella kullen skulle ske bara för att ha kvar en valp heller om jag inte minns helt fel.
TS, har du fått veta vad som menas med "statens hund"? Hade v art intressant att få veta.
MVH
Sofie
#53 Nej det är det han försöker få reda på :/
#54 Ja vet att TS försöker få reda på det och att TS har frågat flera gånger i denna tråden, men varje gång har någon frågat varför TS vill avla på sin hund. Även innan det sagts något om avel på hunden i fråga.
MVH
Sofie
Ja såhär blir det jämt, man ställer en fråga sen blir man ifrågasatt om helt andra saker än själva frågan i sig. Bedrövligt som sagt.
#52 Fortfarande så finns det en anledning till varför det är avelsförbud på tiken. Det behöver inte handla om hur din hund är eller ser ut, det kan ligga bakåt i ledet. Så ta reda på varför det är som det är innan du ens funderar på avel.
Och sist, ta reda på vad uppfödaren menade med staten.
#57 Hon som sålde avlade själv på dom där hundarna utan stam ect ect….Fasten det varit statens hund som jag har förstått det.
Så varför får man inte avla på denna tik? det hade ju hon säkert gjort!
#58 Ja det kan ju inte jag svara på. Det är inte jag som satt förbudet på hunden, således vet jag inte vad som kan vara fel.
#60 Ja den här tiken kommer ifrån andra hundar som varit statens hundar/avelsförbud som jag förstått det som. Så varför fortsätta avla då från hennes sida tänker jag.
#61 Ok, men då borde det väl inte vara något avelsförbud på denna tiken. Hon borde ju inte "finnas till" eftersom uppfödaren avlat på avelsförbud. Men det är väl inget som går i arv, eller? Blir ju komplicerat eftersom det är i tidigare led det blivit "fel" (avlat på avelsförbud).
#62 Ja du har förstått :)
Jag fick avelsförbud på min whels springel spaniel på grund av att flera av syskonen hade epilepsi.
Kanske har någon i släktledet något sådant eller visat agrisivitet.
Eller är det en foderhund som sålts till dig. Och då får bara ägaren avla.
det är tufft att sitta med valpar och nattvak och försöka hitta bra hem och ta all skit som kommer för att man gjort fel.
Så tänk noga efter. Blossas Mtte
Varför avla på en tik som har fått avelsförbud…………..?
Så här tror jag att de är. Någon av hundens föräldrar eller längre någon längre bak i släkten är en försvars maktens hund. O de är de strikt avels förbud på då de tillhör statens avelsprogram. även om man köpt hunden. Men de finns folk som skiter i de då de atomatiskt blir avelsförbud på avkomman då den oxå tillhör statens avels program.
Du säger att polisen tittat på den o sagt att den skulle kunna bli en bra polishund. Gösses säger jag de är massor som krävs av en polis hund o omfattande lämplighets tester som få hundar som är avlade för tjänst klarar de går inte att säga att de skulle bli en bra polis hund genom att titta på den. O den är trevlig följsam o lättlärd men så är en schäfer så din är inte unik.
Denna tråden gör mig mörk rädd, AVLA INTE
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
. Som jag förstår det finns det inget officiellt avelsförbud på tiken utan det är bara något som hon som sålde hunden sa. Hoppas jag förstått det rätt.