Hundar iFokus

Hundar

Etikett: uppfödning-och-valpning
Läst 1349 ggr
solange varela
2

Vill para ihop min Gizmo!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gizmo är en amerikansk cocker spaniel och han är 1 år och 4 månader. Nu letar vi efter en lämplig tjej till Gizmo som även hon ska ha stamtavla som Gizmo har. Hur ska vi gå tillväga? Är det någon som kan ge mig lite råd på vad vi ska tänka på och vad som är bäst för Gizmo.

Ronja06
3

Jag vill rekommendera dig att meritera hunden i diverse tävlingar (utställning, lydnad etc) och göra ev. hälsotester. Om ni inte redan har gjort det såklart. :)

Det brukar vara tikägaren som kontaktar en om man har en hane som de anser lämpliga. Bäst är då alltså att på något sätt "visa upp" sin hund (säg uppvisningar, på rasevangemang och tävlingar). Så att människor fattar tycke för din hund. Det gör att människor får upp ögonen för din hund och därmed kanske finner intresse.

Ni kan givetvis sätta ut en annons eller liknande, vet inte om det finns för amerikansk cocker spaniel. Men vet att sheltie i alla fall har haft en sida för "avelshundar" på sin klubbsida där man kunnat "annonsera" om sin hane. Det kan ju vara en väg att gå också såklart.

Mvh Emelie Förlägen

russin
3

Först och främst är din hane för ung, så då måste vänta och under tiden du väntar så finns lite att göraFlört Han bör vara minst 2 år och det kan även vara så att han bör vara mer beroende på vad som finns för rekommendationen i din rasklubb.

Först och främst ska du kola din rasklubb vilka hälsotester som ska göras på just din ras. Ögonlysning och patellaundersökning är nog det som i första hand ska göras och så måste testikelintyg utfärdas - om du inte ställt ut honom.

Jag tycker du ska visa honom åtminstone några gånger på officiella utställningar, för att se om han faktiskt är värd att avla på utseendemässigt (och så tillkommer ju hälsobiten då). Utställningar gör även att tikägare få se honom.

Detta är vad du i första hand behöver tänka på.

Michaela-N
3

Har ni ställt ut honom? Ställ gärna ut honom en gång officiellt annars, kan vara bra att se "var" hunden ligger nån stans.

Om han inte har några meriter alls kan det vara svårt. Men ställer du ut honom, gör hälsotester på honom och annonserar via antingen SSRK (jag har för mig att det går där?) eller ACC så borde du få napp efter ett tag.

solange varela
1

Tack för alla svar och rekomendationer. Undrar om någon vet vart nästa utställning äger hus…Vore tackksam för alla svarTungan ute

Fridaaaa
4

#4 Kolla på SKK:S sida ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.