Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3084 ggr
Labolina_73
0

foder?

Vad tycker ni om detta foder?

INGREDIENSER hjortkött, potatisfl ingor, potatisprotein, kycklingfett (med tokoferoler som konserveringsmedel), laxolja, torkade äpplen, naturliga smakämnen, öljäst, mineraler, glukosaminhydroklorid (260 mg/kg), kondroitinsulfat (160 mg/kg), mannanoligosackarider (150 mg/kg), fruktosoligosackarider (100 mg/kg), extrakt av Yucca schidigera (80 mg/kg), organisk koppar, organisk zink, organiskt selen

KVALITETSPARAMETRAR I 1 KG:

protein  24 %
fett  13 %
vatten  10 %
aska  8,0 %
fibrer  2,8 %
kalcium  1,5 %
fosfor  1,0 %
A-vitamin  20 000 IU
vitamin D3  1 500 IUE-vitamin  500 mg
(alfa-tokoferol)METABOLISERBAR ENERGI:   3 920 kcal

tacksam för svar.

mvh Linda

Michaela-N
1

Har inte testat Brit Care själv men vet att många är nöjda med det. Det jag tycker är lite konstigt är bara att det är så mycket grejer i den, jag menar, vet nån vad extrakt av Yucca schidigera är? Glukosaminhydroklorid, kondroitinsulfat, mannanoligosackarider, fruktosoligosackarider?

Alexandra-S
0

Fett och protein halten ser ju bra ut. Men hur mycket kött och animaliska fetter är det i procent? Det brukar ju vara ganska mycket mindre än det som anges i tabellerna.
Sen håller jag med Michaela om att det känns som att det är mycket annat i, som egentligen kanske inte behövs. Men jag har också hört att folk är väldigt nöjda med fodret och att deras hundar fungerar bra på det.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Labolina_73
0

Yucca schidigera är ett litet vintergrönt träd som växer till 5 meter (16 fot) lång, med en tät krona av spiral arrangerade bajonett-liknande blad på toppen av en iögonfallande basal stam. Barken är grå-brun, är täckt med bruna döda löv nära toppen, blev oregelbundet grov och fjällig till räfflade närmare marken. Bladen är 30-150 cm långa och 4-11 cm breda vid basen, konkav-konvex, tjock, mycket styv och gul-grön till blå-grön färg.Blommorna är vita, ibland med en lila nyans, klockformade, 3-5 cm lång (i sällsynta fall till 7,5 cm), som produceras i ett kompakt, kupig kluster 60-120 cm högt på toppen av stjälken. Frukten är saftig och grön, utvecklas till en läderartad, mörkt bruna sex encellig kapsel 5-11.5 cm långa och 3-4 cm breda i slutet av sommaren.[redigera] Användning
Fibrerna i bladen Yucca schidigera användes av indianer att göra rep, sandaler, och tyg. De blommor och frukter kan ätas och de svarta fröna maldes till mjöl. Rötterna användes och bildar tvål.Vissa rapporter hävdar att infödda amerikaner tvättas håret med yucca för att bekämpa mjäll och håravfall. Bland andra sjukdomar här yucca har använts för att behandla är huvudvärk, blödningar, gonorré, artrit och reumatism.För närvarande utdrag ur denna anläggning är i djurfoder och olika växtbaserade läkemedel. Den stela blomstjälk av yucca, efter mognaden, används som ersättning för eukalyptus stammar eller stockar, för att göra didgeridoos. Det används också som en naturlig deodorant, och används i sällskapsdjur luktborttagningsmedel. Steroid saponiner tillverkas kommersiellt av Yucca schidigera.

vallhund
0

# 1

Glukosaminhydroklorid o kondroitinsulfat är smörjmedel för lederna, bra för artos o ED/HD hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
1

Yucca schidigera är något som ofta används i djurfoder pga en i mitt tycker ovanligt fånig orsak - nämligen att det dämpar dofter från avföringen !!! Tror faktiskt det först började användas i kattfoder med tanke på innekatter och doftande kattlåda…

Spela roll - skit luktarFlört

Nicolina
1

#5 Fast den fåniga saken funkar otroligt nog iaf på min hund ;) Reagerade just på att hennes bajs slutade att lukta efter en tid med Brit Care vilket iaf jag ser som positivt då jag får kväljningar av bajslukt.

Har för övrigt träffat de som tar in Brit Care i Sverige och lyssnat på en föreläsning om fodret. Det är en väldigt hög kötthalt i fodret, hade ngt att göra med att de tillverkar sin egen köttmjöl på fabriken och hur de tillverkade det, men kontentan var att det är mkt hög kötthalt. De köper inte in köttmjöl från den större marknaden utan allt tillverkas på plats. Kött tas från den närbelägna köttuppfödningsgården (men gud, vad kallas sådana gårdar?). Fodret är fritt från allt som hundar/katter vanligen blir allergiska emot. Innehåller inga konserveringsmedel eller annat skräp. De har försök utveckla ett köttbaserat foder som är så rent som möjligt och inte innehåller en massa onödiga grejer, just för att hundar/katter så lätt bli allergiska idag.

Jag ger Brit Care Light till min tik och är väldigt nöjd =)