Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2948 ggr
Michaela-N
0

Vaktar mot andra hundar

Min hund på två år tenderar nu sedan från en tid tillbaka att vakta grejer från andra hundar.

Han låter människor ta saker i från honom (vi har tränat byteshandel) men det funkar inte på hundar, är det en hund som försöker ta hans ben/pinne/leksak ifrån honom blir han väldigt arg. Ibland behöver de bara komma nära för att han ska säga ifrån. Vilket inte alltid är så kul när man leker med andra hundar och han vill vara med. Får han tag i pinnen blir det automatiskt hans, och jag är rädd att han kanske gör något utfall mot en hund som är lite på honom och vill ha pinnen.

Hur löser jag detta?

russin
1

Låter bli att ge hunden saker när andra hundar är med - svårare är det inteGlad

Det är väldigt vanligt att hundslagsmål startar just pga resursförsva av föremål, mat mm gentemot andra hundar då det är naturligt för hundar att har jag en sak så ska ingen sno den.

Så har man en hund som man vet kan starta slagsmål om den har saker när den är med andra hundar så är lösningen helt enkelt att inte låta den ha grejer. Han man en hund som bara "säger ifrån" och dom andra hundarna respekterar det så är det inte så mycket att bry sig om - men bäst är om man inte har "saker" med när man är med hundar från andra hushåll för att slippa riskera bråk.

Mina vaktar ben och iband saker (men då oftast bara en liten stund) mot varandra, men inte mot mig och jag låter dom vakta så länge dom inte bråkar. Självklart vill dom säga till om den andra försöker ta deras grej "att ge f*n i det, för den är min". Jag ser hellre att det stannar vid varningar dom sinsemellan, än att försöka ta bort vaktandet och det istället kanske smäller utan varning före. Nu respekterar mina hundar varandra när dom säger till "på allvar".

russin
1

och när ens hundar är med hundar från andra hushåll ska man absolut inte ha ben (eller värdefulla leksaker) inblandade - det är vekligen att riskera bråk. Antingen ska hundarna leka med varandra eller så ska dom gnaga ben och då gör dom det bäst utan inblandning av hundar utanför hemmetGlad