Foxterrier rasen och seperationångest
Hej!
Jag provar fram här om någon här äger en Foxterrier? En av min anhöriga prioterar inte sin hund så hon inte hade haft det bra och får ångest när hon blir ensam. Vi i familjen tycker synd om henne och hon som inte får stimulans.
Men i allafall anhörigen börjar berätta att h*n inte prioterar henne och hon har det och det. Sagt på skämt ibland plus frågat om jag kunde ta emot henne. Sen framöver när jag kunde tänka mig och det är ju också viktigt att ta mer reda på hur denna rasen fungerar och vad man kan göra osv.
Har visst läst genom internet om det men gärna vill veta via er som äger såna, hur de är, kan gå ihop med katter? osv..
Är det en släthårig eller strävhårig foxterrier?
Själv har jag en släthårig. De är envisa, självständiga, relativt lättmotiverade, lättlärda och kloka hundar. Min tik är snart 9 år, under hennes första år använde jag den "gamla sortens" uppfostringsmetoder, när jag sedan läst på en del om så gick jag över till "mjuka" uppfostringsmetoder vilket gett mig en mycket bättre relation till hunden.
Har man en hund som inte får någon uppmärksamhet eller träning så förstår jag att man får en dålig relation och en hund som mår psykiskt dåligt. Tränar du med hunden och arbetar på en bra relation så får du en vän för livet, dessutom får du en mer stabil och lycklig hund. Börjar du ensamträna hunden som om den vore en valp, du får alltså börja om från början, så ska du nog kunna lämna hunden ensam hemma utan att den får separationsångest.
Under tiden jag haft min tik har jag haft råttor, kanin och marsvin. På mina föräldrars gård går hönsen lösa och dem bryr hon sig inte om. Min katt är hon bästa kompis med och föräldrarnas katter sover hon bredvid på kökssoffan… Det blir vad man gör det till, min fox är van vid andra arter och vet att hon inte får jaga dom. Men tar du över en äldre hund kan det vara svårt om den är sugen på att jaga…
Håller med glada och pigga hundar. Har själv tränat en under några månader och snälla nån vad roligt vi hade tillsammans. Om jag bara hade fått reda på att hon var till salu så hade jag utan tvekan köpt henne.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Tackar för era svar! det värmer.. :-) Glömde skriva att hon är en släthårig tös.
I övrigt under familjmiddagen… vad vi har sett så verkar hon pigg, glad och gosig. Även bara är väldigt upphetsad och springer runt, svårt att vara lugn..(Nog understimulerad är hon det?), ibland kommer det olyckor att hon kissar eller så har de kanske inte rastat henne innan. Men annars vet jag att de älskar henne men ger inte vad hon behöver.
Det får jag ha minnet att träna henne på mjuka sätt, som om hon vore valp. Jag har själv två katter och Anhörigen berättade om att hon kan vara nyfiken och drar undan om de fräser åt henne. Så det kanske kan finnas möjlighet…
Just det…en fråga till. Hur blir det med inkallningen? Kan de vara att lita på om de är lös? eller har stark jaktinsikt.. Eller alltså beror det också på hur mycket man tränar med hunden.
#5 Ja hon är med största säkerhet understimulerad. Låter som om hon kan gå ihop med katterna iaf. Bra det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#5+6 Det låter som en trevlig fox:) Men som du säger är hon säkert understimulerad. Att det händer olyckor inne beror troligtvis på att hon inte blivit rastad eller rumsrenhetstränad ordentligt.
Min tjej är duktig på att gå lös, hon vill gärna hålla lite längre avstånd från mig än vad jag tycker känns bra, men hon kommer alltid på inkallning. Förutom när vi fjällvandrade och vi hade lämlar runt oss, då var hon väldigt jaktsugen;) Där släppte vi inte hundarna.
Foxar är väldigt lättlärda bara man kommer på ett bra sätt att belöna och motivera just den individen, det är inte för inte de var vanliga cirkushundar förr!:)
Har du ingen bild på henne? Eller du kanske inte vill lägga upp bild om det är känsligt ämne just nu? Lycka till iallafall, om du kan erbjuda henne ett bättre hem hoppas jag att hon får flytta till dig! Och då måste du dela med dig av bilder du tar;)
Ok tack, för all information. :-) stämmer in bra att de är snabblärda när jag läst mer genom denna rasen. Skulle gärna velat lämna in bild på henne men med respekt för anhörigen så tar jag framöver. När jag vet mer hur de vill med deras hund.
Tack, får se hur det rullar på. Kan återkomma denna inlägg sen hur det blir. :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De jag träffar är jätte trevliga en är ganska så smart o vet att hon är ute o går med sin matte så väljer hon takten och vart dom ska gå annat när 18 åriga dottern går med henne :) De har även katt och marsvin vad jag vet har det aldrig vart något problem.
Hejsan! nu har det blivit av! Hon finns här hos mig. Hämtade henne igår och haft henne en dag bara. Men bara vill gärna veta hur jag ska utveckla henne på försiktig sätt. Alltså tänkte jag mer på ögonkontakt plus små regler vad hon får och inte göra härhemma. Någon början?
Även kanske det får ta en tid tills man ska utveckla mer eller?
Läste att Foxterrier mår bra av mycket motion. Hur mycket ger ni era hundar? Så jag vet hur mycket jag ska ge henne.
#11 Till en början ska du absolut jobba med relationen och inte så mycket annat. Naturligtvis även tänka på att det du inte vill att hunden ska göra sedan, ska hon inte få göra nu heller, men börja inte träna nåt mer komplicerat förrän ni fått en bra relation.
Jag skulle säga att de flesta hundar behöver minst 2 timmars promenad per dag, men ingen mår dåligt av mer :) Sen tillkommer aktivering av olika slag.
Ok, brukar i allafall gå långa promenad en gång om dagen, med mer än en timma och halv - uppåt. Tycker mycket om att promenera. :-)
Också om man skulle bygga upp relationen, men hur om hunden blir rastlös och vill göra något när man har lugn kväll. Hon var inte intresserad av ben. Har gömt godis i tom toalettrulle så hon fick jobba lite att ta fram godiset.
Sen en viktig fråga som jag grubblar över, att jag har en fågel som jag tar hand om tillfälligt tills den får ett nytt hem. Hon är lite för besatt vid den så jag fick stoppa henne flera gånger. Någon tips?
Hon går bra med mina två katter.
Vad fin hon är:) Väldigt yvig svans:D
Har ni kommit tillrätta med varandra?
Zoolatri: Tackar! :D Ja det börjar gå åt bra håll. Hon känner sig något hemstadd här. Mindre orolig vad jag gör om jag drar upp från soffan för att göra ärender i köket och sånt.
Hon kommer säkerligen vänja sig succesivt vid allt nytt hemma hos er. Angående fåglarna, kan de stå högt upp så hon inte kommer åt dom? Då kommer hon förhoppningsvis tröttna, när nyhetens behag lägger sig. Dock är det en jakthund, så för att fåglarna inte ska bli roligare med tiden är det bäst hon inte kommer åt dom, jag tänker att hon kan få blodad tand och att hon ser dem som bytesdjur mer än något spännande som finns men ska lämnas ifred. Nu rör jag nog till det med mitt babbel;) Gör kontaktövningar!:) då får ni bättre samarbete och knyter an:)
Har lagt upp buren uppe på expedithyllan men fungerar inte när hon hoppar och hoppar. det stressar upp fågeln så jag fick ta ner den igen. Samma plats och jag säger nej direkt om hon är för nära buren. Hon vet om hon inte lyssnar så brukar jag få ut henne från rummet och sätta på gäller vid dörren. Då lugnar hon sig och sen igorerar hon fågeln när jag släpper in henne. Det går i vågor..
Du får så gärna babbla ;) bara mer erfarenhet jag får om den rasen hehe.
Fågeln har jag tillfälligt pga dödsfall i familjen (inte min utan väns) tills den får en nytt hem.
Just nu är det lite svårt o träna henne när jag har min andra hund, 12 åring, voffen som är rädd för smällarna ute så det går "rörigt" åt här. Längtar tills allt är över med fyrverkerier.
Nu har det gått ngr månader. Det har varit riktigt rörigt de första två månader av olika anledningar pga stress och annat. Så det inte kommit långt men denna månaden verkar gå bättre och bättre…
Hon verkar vara en trevlig hund. Även bara skäller på andra hundar. Kan också vara min stress (med två hundar ute) kanske… någon tips jag kan få att träna bort?.
plus också om foxterrier, hur är de i hemmet brukar de "tjata" på er om de vill något? Hunden som jag har ibland knuffar runt matskålen även det inte är dags o ge nu.
……………….
Var är det du bor någonstans? I sommar är det rasspecial i Skara, jag ska dit, och där kan man träffa många foxar, ägare och uppfödare:) en bra plats att få svar på alla frågor man kan tänkas ha! Min Tinka krafsar på matskålen om inte maten duger;) och vill hon ha uppmärksamhet kommer hon och petar på mig med tassen, eller så sitter hon och tittar på mig, tittar jag då på henne viftar hon på svansen med hela kroppen:) Hennes förra dagmatte berättade att Tinka alltid ville ha nytt vatten i skålen innan hon skulle dricka. Dö kom hon och stirrade på dagmatten tills hon bytte vatten i skålen. Min tant har mkt egenheter för sig, och hon är smart. Men vi har aldrig umgåtts med andra foxar så jag vet inte om det är rastypiskt. Har inga konkreta tips på hur du ska få bukt med skällandet, min tant vill knappt skälla på kommando ens…
NathalieT: Tackar för tipset! Och ska träna det med henne. ;) återkommer senare om hur det gått. (om ni skulle vilja veta)
Zoolatri: Vi bor i Örebro. Åhhh.. skulle vara skojigt och komma dit. Har tyvärr ingen bil plus hur man kommer dit efter om man åker tåg eller så. Men kanske kan prata med någon vän som gör mig sällskap som har bil att dra sig dit. Någon krav? eller bara komma dit?
Dessa tips skulle jag verkligen ha behövt. Har fått en del tips via My dog utställningen men känner behöver mer och träffa folk som har foxar att få en större persektiv om rasen.
Sen en viiiiktig fråga…: Hur mycket ska man aktivera en foxterrier per dag och hur mycket uppgifter den behöver?
Har en problem med henne speciellt sista promenader så kissar hon inte och är mycket "uppmärksam" runt ute och fokuserar inte på att kissa. Vissa dagar går det och inte… (brist med stimulans? eller så?)
#23 Här ska du få lite användbara länkar:)
http://www.foxterrierklubben.com/specialen.htm
http://www.facebook.com/#!/groups/327816504549/
Foxterrierklubbens årmöte är den 26 maj på Skara SBK, jag har aldrig varit på Skara SBK så jag vet inte riktigt var det ligger, Simmatorp där det varit förut har varit väldigt lätt att hitta. Men med bil har du inte så lång resa från Örebro, du har ju E20 hela vägen:) Lite mer än en timmes bilresa kanske.
Min fox kräver inte så jättemycket, men hon tycker inte att träna tricks och lydnad är roligt allt. Hon älskar att vara i skogen och att leka coh busa. Så hon aktiveras mest fysiskt. Något hon tycker är roligt är "spel" för hundar. Ex de här: http://www.nina-ottosson.com/
När hon har svårt att fokusera på promenaderna, upplever du att hon är svår att få kontakt med också? Hur brukar du aktivera henne?
Tackar för din tålamod med mina frågor och all tips! ;)
Får kolla genom länken om Skara. Det kanske ordnar sig till slut. Vore skojigt och komma dit.
Brukar aktivera henne gott jag kan. Jag brukar sätta in godis i papperulle, plastkula med hål i för godis, plastflaska med all mat som hon får jobba att få ut maten, just nu tränar jag henne med ögonkontakt och hon börjar bli duktig på det.
(har tränat med inkallningen) även det går sisådär när hon hoppar på mig och käftar som en riktig liten krokodil för godis. ;) Försöker lära henne att inte hugga för hårt. Nästan att man får sätta på skyddvantar. hihi..
Men frågan är hur mycket man ska ge henne per dag för träningen. T.ex 30 min per dag eller mer än så.
Så att hon blir "trött i huvudet" och kan avkoppla. Det jag tror också är att hon varit riktig utstimulerade i förra hemmet så hon har kvar sin stress ibland. Vet inte..
Fortsätt med aktiveringen så ska du se att det blir bättre med tiden:) Sedan kanske ni kan gå en kurs så får ni både aktivering och bra tips av en instruktör, jag tycker det är lite svårt att ge konkreta råd:)
Låter iallafall som av hon hittat hem! Härligt att hon fick flytta hem till dig!
Hunden är en mycket underbar vän men vad var det som inte fungerat är relationen mellan henne och katterna plus ensamångest nu när min äldsta hund på foto som ni ser i min profil, avled 8 maj. Plus min dålig hörsel försvårar att kunna träna bort ensamångest när jag går ut från dörren. Jag gjorde gott jag kan men nu går det inte längre… Blev orolig när anhörige drog upp om avlivningen om det inte löser sig. Jag hoppas verkligen någon här i foxterrier gruppen / någon ni vet kanske söker efter en hund till, och fördelen har en hund till som hunden kan känna sig trygg och klara sig i några timmar själv. Att hon får stimulans vad hon behöver, att få bättre trygghet att klara ensam med träning och sånt. Få springa av sig i trädgården eller rastgården osv..
Vore synd om det slutar med att de avlivar henne. Hon är engagerade att lära sig när jag tränar henne olika konster. Sitter här med ångesttankar hur det slutar med henne sen….
PS: det har också varit en del svåra komplikationer under våren som gjorde också att jag inte kan ha kvar henne. Och jag ber er vänligen inte "påhoppa" mig.
Hjälp mig att söka ett nytt hem för henne. Så jag får tipsa anhörigen om det..