torrt eller blött foder
Nu är min frågvisa matte igång igen.. 
Kan man ge torrt torrfodet när de är 11 v eller måste det vara blötlagt?? Charlie kastar i sig maten när den är blötlagd och tänkte att han kanske äter saktare om den inte är de…
/Tokan och Charlie
Vi gav varannan gång blött varannan torrt. Men vi märkte att han kräkte av det blöta så vi gick ganska snabbt över till enbart torr. Men det är individuellt-

Man kan mkt väl ge det torrt om hundens mage klarar av det men då ska man se till att hunden har tillgång till frisktvatten och att den dricker ordentligt, annars så kan man ju även spola på vatten på fodret just innan man ställer ner maten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

oki.. då ska vi testa det ikväll då =) tackar så mye =)
Min äter knappt torrfodret. Är det blötlagt vägrar han totalt. jag har köpt vanlig burkmat blandar det med maten han fick av uppfödaren. Torrfodret kastar jag ut lite på golveT då blir det intressant. Han dricker jättemycket .
Alla är vi olika, men jag vet många som föredrar att ge uppblött torr foder alltid, för som dom säger det måste ju jäsa i magen annars(säger dom) och det kan ju inte vara bra i längden,sedan ger dom ben och annat så dom får jobba med tänderna i stället.
Är han mycket glufsig i maten, så ge hälften vänta några minuter och ge andra hälften, då får han ju en chans att lugna magen emellan ;-).

äter hunden för fort så skulle jag rekomendera att ni kastar ut fodret, som så är torrrt, på en stor bricka, eller rent av på golvet, så får hunden lite och göra medans den äter, och då kastar den inte i sg maten hellr. =)
Lycka till! =)
Vi har alltid gett våran labbe på två år blötlagtfoder, har aldrig egentligen provat med torrt någon gång. Hon äter det med godapptit….
Helst ska man ge valpar blötlagd mat, även när de är vuxna. Om valpar får torrt, så kan de sätta i halsen m.m och kanske har en "dålig" mage, då orkar inte magen med bara för att det är förstark. Har man en vuxen hund som är jätte dålig på att dricka vatten, ska man blötlägga maten jätte mycket. Jag vet att det kan vara jobbigt för en del hundar att äta när det är så. Men det är jätte viktigt att hundar får i sig vatten. Så har man en valp eller en vuxen hund, BLÖTLÄGG maten. Vill de inte äta ? Ta bort maten och servera vid nästa måltid, de blir hungriga nån gång. Tyck inte synd om hunden.
Har man en hund som är dålig på att äta, spring aldrig hunden trött bara för att ni tror att den ska bli hungrig ! Det är tvärtom, hunden blir för trött och orkar inte att äta, då är det bättre att ta det lungt med hunden och låt den äta i ett begränsat område (lite utrymme) då kan den inte hitta på andra saker. Stå gärna med, för annars ska den kanske kolla vad du gör.
Och låt ALDRIG hundmaten stå framme ! Det är jätte många människor som gör det bara för att den äter dåligt eller för att de inte orkar ta upp maten, eller för att det är bra för hunden att gå och äta när den vill. Men näh, så är det inte ! Ute i det vilda kan inte hundar få mat hela tiden, eller ? Varför ska då maten stå framme hela tiden. En hund dör inte bara för att den inte äter ett utav sina mål. Om en hund får ha sin skål framme hela dagarna med mat, så går den och små äter hela tiden. Sen är den alltid lite småmät och då vill den inte äta på sitt riktiga måltid, så hoppas verkligen att folk kan lära sig ! Så, om hunden inte vill äta, ta upp skålen och servera igen nästa måltid !
#8 Man kan ju också ta matvägran som en signal på att fodret faktiskt inte är bra för hunden. Det är onaturligt för hundar att äta torrfoder och vissa hundar lär sig aldrig att tycka om det. Och med rätta, det finns inga djur i naturen som äter torra små pluttar som föda varje dag.
Jag tycker synd om hundar som hela livet måste tvinga i sig torrfoder fast de aldrig lär sig att tycka om det, och som varje gång måste vänta tills de är utsvultna innan de tvingar i sig maten.
#0 Det där med vatten på maten och att hunden äter maten fort, om man tar ännu mer vatten, så att det blir som en soppa med torrfoderkulor i, så äter många hundar långsammare för att det tar tid att få i sig maten med allt vatten.
Man kan ge torrt, men bäst är att ge lite uppbött mat till valpar. Speciellt under tiden då dom tappar tänder och är ömma i munnen.
Testa att ta lite vatten i maten så att maten är uppblött men ändå lite hård, om du förstår vad jag menar?
Denna tråd är ca 5 år gammal 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
hahahha!
#11 Haha, det har du rätt i!
Ooops ännu en gång skriver jag i en gammal tråd