avmaskning?!
När man har köpt sin hund, ska man avmaska den fler gånger då? Även fast den redan blivit avmaskad hos uppfödaren?
Flera gånger tycker inte jag, Men iallafall 1 gång efter 12 veckors sprutan eller när den nu är. Sen varje år.
Kolla runt lite på nätet, gjorde det precis, och ser att det beror mycket på vilket medel man använder osv. Fråga din uppfödare med, De vet nog bäst 
Tack så mycket! :)
Man skall inte avmaska hundar som inte har mask. Man avmaskar valpar o sedan en gång kring ettårsåldern. Misstänker man att hunden har mask så köper man "kolla masken" på apoteket, har den inte mask så avmaskar man inte. Vi vill inte ha mer resistenta parasiter än vi redan har.
Förhoppningsvis blir avmaskningsmedel för hundar receptbelagda så som de blivit för hästar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#4 okej tack, har du bra tips på hur man märker att den har mask?
Avmaska efter 12 veckors sprutan, sedan vid 1 års ålder, sedns efter det bara när man misstänker mask
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vid Ca 12 v ålder sen inget mer om du inte har stark misstanke om att hunden har mask. Finns "kolla masken" att köpa på apotek så kan du skicka in avfprov och ta reda på om hunden har mask.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Som jag skrev då alltså..
#8 nej , håller inte med om att hunden ska avmaskas varje år. Det har man gått ifrån sedan länge.
#9 Okej, vissa kör olika då antar jag :)
maskar INTE av varje år pga det är helt onödigt. Här maskas det av om man misstänker mask och då köper jag kolla-masken-test på apoteket. TS du ska maska av innan 12v sprutan som redan sagt sen rådfrågar du ufd o vetrinären.
Avmaska vid behov
Om du behöver avmaska din hund eller inte beror på hur mycket mask det finns i hundens omgivning. Att avmaska hunden för säkerhets skull rekommenderas inte. Är du osäker på om din hund behöver avmaskas kan du vända dig till veterinär eller själv ta prov på hundens avföring. Avföringsprov kan skickas för analys till Statens Veterinärmedicinska Anstalt eller Vidilab http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hund_Mask_Allmant_Narochmedvadskajagavmaskaminhund.aspx
Från SVA ( statens veterinärmedicinska anstalt) : "Någon regelbunden avmaskning av flertalet vuxna hundar är ej påkallad då ca 95 % av dessa inte har någon inälvsmask. Äldre unghundar och vuxna hundar avmaskas endast vid konstaterad parasitförekomst, 1 - 2 behandlingar med 14 dagars mellanrum är tillräckligt."
# 12
Grattis du kan googla!
Veterinärer som påstår att hundar skall avmaskas varje år, vet som påstår att hundar ej får ges F-ben, eller inte ges för mycket lök har missat sin vidareutbildning o är inte trovärdiga. Lika trovärdiga är vet som förespråkar pricktest o blodprov för att diagnostisera allergi.
Förhoppningsvis blir avmaskningsmedel för hund receptbelagda, precis som de blivit för häst.
#14 Skriv inte till mig, tack
Jag har avmaskat två gånger, en gång vid 12v och en gång vid ett år. Efter det kommer jag enbart att avmaska när jag misstänker mask.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
15 varför inte tål du inte att någon mer ger svar på detta då det är mycket viktigt att inte avmaska sin hund kontinuerligt helt i onödan
#17 Svara till TS då och ge svar.
#15 Det där förstår jag inte, ger man sig in i en diskussion får man räkna med svar från andra än TS. Annars pm:ar man.
jisses…
# 15
Nu är det så finurligt på diskussionfora att det inte är du som bestämmer vilka inlägg jag svarar på.
#21 Vissa är inte så smarta. så är de bara. suck.
# 22, nej vissa är uppenbarligen inte så smarta, speciellt de som länkar till felaktiga hemsidor. Eller som påstår att hundar skall avmaskas varje år.
Ooops, jag blir förvånad över klimatet på den här sajten måste jag säga…
inga personangrepp är okej enligt min mening.
Snälla håll er till tråden eller ta det via pm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.