Söker råd angående ev fodervärd
åt min hund.
Så här är det: jag hade tänkt/känner mig tvungen att sälja min unghund, en cavalier. Annons finns på blocket och folk har hört av sig. Annonsen gäller att sälja den. Ju mer jag tänker på att den kan bli såld till rätt hem vilken dag som helst snart desto jobbigare känns det. Jag börjar fundera på att inte lämna bort honom helt, utan ha honom i ett hem som blir fodervärd.
Idén fick jag ursprungligen av en person som mejlat på min annons och sagt att denne inte har råd att köpa hunden men kan tänka sig vara fodervärd. De har hundvana och det låter som ett ganska bra hem det lilla jag vet om dem.
Nu är det så att jag vet inget om fodervärdsgrejen, även om jag googlat och läst lite ikväll. Jag vill ju fortfarande vara hans ägare och om mina personliga förhållanden och hälsan blir bättre att ta tillbaka honom sen. När vet jag inte. Och kunna bli uppdaterad på hur han har det under tiden.
Hur ska man eg avtala med fodervärden? För jag vill inte säga att jag betalar för allt i det nya hemmet, och jag blir "lurad" för man behöver inte betala för allt. Vad är rimligt?
Ska jag eller fodervärden stå för matkostnaderna?
Ska jag eller fodervärden betala för kastrering och ev veterinär? Dela på kostnader kanske?
Kan jag säga till fodervärden att denne ska sköta lite pälsvård på honom?
Tar man någon kostnad för hunden när man lämnar över honom? (som deposition eller annat?)
Kan man vid ett senare tillfälle, om något år, ta tillbaka sin hund?
Då jag inte skulle personen som ev blir fodervärd, och inte helt veta hur denne skulle hantera hunden ute och så, om de tex skulle ha honom lös fast det finns stor risk han springer bort, dvs om något skulle hända honom kan man avtala att de får kompensera mig för honom då? Om han skulle bli överkörd av oaktsamhet från deras sida eller om han skulle springa bort pga oaktsamhet?
Det är alla frågor för nu.
Just ja vem är rimligt betalar för hans veterinärförsäkring?
En fodervärd tar över hunden efter ett antal år/parningar/kullar så det låter inte som dealen för dig om du vill ha tillbaks hunden!
- Tillräckligt bra är perfekt! -