Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2594 ggr
ToveSofieLantz
0

Seperationsångest! Hur öva bort?

När vi skaffade vår valp var han redan 5 månader gammal, hade bott tillsammans med sin mamma, mormor och morfar i ett hus på landet. Hon som födde upp var hemma mammaledig och var sällan iväg.
När vi fick hem honom var har rädd för allt, bilar, hundar, människor mm. Han var inte heller rumsren, vilket vi nu tränat upp.

Problemet är bara när vi skall lämna honom ensam kortare stunder. Eftersom jag själv går hemma inför mammaledighet så spenderar jag mycket tid med honom på dagarna. Så fort jag reser mig upp ur soffan skall han med, och jag kan inte gå någonstans.

Har lämnat honom ensam när jag gått ner till tvätten, när vi varit på barnmorskebesök max 1 timma och när jag varit iväg och handlat. Men oavsett hur kort eller lång tid jag lämnar honom så skäller, gnäller och ylar han när jag går och gör det även när jag kommer hem. Får ont i hjärtat när jag hör hur förkrossad han är.

När sambon är hemma och jag går ligger han vid dörren och gnäller efter mig hela tiden.

Någon som har tips på hur man kan göra för att öva bort detta?

Maja2
1

Det du ska börja med, är att lära hunden att inte följa dig överallt. Innan du börjar ensamhetsträna genom att lämna hemmet, måste hunden kunna vara kvar i ett rum, fastän du går i ett annat. Använd kompostgaller el. dyl för att träna detta.

En hund som hänger i hälarna och inte vågar stanna kvar i ett rum när du går, är en osäker, otrygg hund.  Istället för att blöda i hjärtat, ska du tänka att du ska LÄRA hunden att vara trygg i sig själv. :)

Ha ett belöningssystem, där du belönar att hunden stannar kvar i rummet fastän du går. Lär den succesivt, så att du så småningom kan lämna bostaden.

Loveradio
0
[Forest]
0

Vi har kört som Maja säger allså stänga av bitvis i hemmet för lära hunden koppla av på egen hand. Jag har nästan aldrig stängt badrummet innan men nu tar jag mig en dursh så är det oxå lite träning för Donna här hemma. Det är bara kämpa på :) och just det belöna gärna innen hunden börjar pipa/yla/skälla det är lätt att man missar det :)

sarae
1

Jag har just skrivit mitt examensarbete om just separationsångest hos hund samt vilket behandlingsprotokoll som är att anse som mest effektivt. Har en heeeeel del vetenskaplig litteratur som tar upp bra träningsmetoder - om du vill kan jag maila över de artiklarna till dig?

ToveSofieLantz
0

Jag vet ju att han är inne i den tuffa tonårsperioden nu och testar verkligen allt. 
Vi håller på att lära honom sova på golvet och har därför en stor inhägnad med kompostgaller nedanför min sängdel, där jag lätt når handen och han kan se mig. Problemet är bara att i ren protest vid 4 tiden på natten har han börjat pipa, jag har gått ut och han har fått kissa och bajsa, sen när vi kommer in har han inte lagt sig ner utan piper och sen spyr han.
Likadant när vi är i bilen och han får sitta ensam en kort stund, då spyr han också…

Är det någon tonårsprotest som startat?

Maja2
2

#5 Hundar protesterar inte medvetet, så det lär inte vara någon protest.

Vattnadal
3

En hund spyr knappast för att protestera. Spyr han galla eller mat?

Är det galla, behöver han kanske mer att äta, eller i alla fall ett mellis innna han lägger sig. Trolgen gnäller han för att han är hungrig eller magen är besvärlig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ToveSofieLantz
0

Känns som om han kanske blir stressad när han skall sova på golvet? Han har spytt både mat och galla mitt i natten…

sarae
0

Hundar kan kräkas utav separationsångest - ovanligt - men det händer.

Jag har ett träningsprotokoll för hur man tränar bort separationsångest hos hund, utformat till en vetenskaplig studie. Testar att lägga in det här:

(källa:

Blackwell, E., Casey, R.A., Bradshaw, J.W.S. 2006. Controlled trial of behavioural therapy for separation-related disorders in dogs. Veterinary Record. 15, 551-554. )