Kennelhosta
Nu är det så att min lille på 6 månader gått och fått kennelhosta. Hela natten har han hållit mig vaken då han hostat och kräkts vartannat.
Det har visat sig att i bygden jag bor går detta virus bland hundarna, så går vi ute på gatan så kan vem som helst få det. Även om man är vaccinerad mot det.
Någon som vet om det finns något man kan göra för att lindra hostan eller är det bara att vänta ut dessa 14 dagarna?
Prata med veterinären om Noskapin - det går att ge om dom hostar så pass att dom t ex kräks upp maten. Men dosering bör ges av veterinär.
Okej, skall se om det lugnar sig. Han kräks nämligen nästan varje gång han hostar…
När vår stövar tik råkade ut för detta så fick vi inget.Vi fick härda ut hostan och kräkningarna.
Jag var tvungen att ge just Noskapin till bulldoggen när jag hade kennehosta här (typ 10 år sedan) för hon kräktes upp all mat pga hostan. Men Noskapin fungerade kanonbra till henne tack och lov. Doseringen var jag dock tvungen ringa och rådfråga veterinär, då det är olika till människa och hund - så jag kommer inte ens ihåg.
Första och enda hunden jag fått snyta….grönt snor i mängder fick hon kraken. Den andra hunden jag hade då fick kennelhosta även hon, men hostade typ 5 gånger….
Den som blev mest sjuk var den vaccinerade - den ickevaccinerade shar-peien fick alltså bara en lätt släng. Så kennelhostevaccin känns sisådär att ge då det ger så pass dålig effekt på vissa då det tar för litet område.
Vi har härdat ut här under helgen och det har blivit bättre, lite hosta bara och knappt några kräkningar alls. Skönt :)
Härligt - då är det på rätt väg
#4 Tror det kommit ett nytt vaccin mot kennelhosta
#5 Skönt att det vänt. Hoppas allt går bra nu