Hur mejlar man egentligen?
Nu kommer jag till den jobbigare biten av valpletandet - jag kontaktar alla presumtiva kennlar!
Har haft kontakt med en, det blev bara pannkaka av mejlet… tycker det är rätt viktigt att redan från början verka riktigt seriös och bra och försökte och la ner tid på att skriva så rätt som möjligt men det blev inte bra, blev en massa missförstånd och frågor. Vill ha allt i samma smet eller hur man nu kan säga det!
Så det gick inte så bra, är inte säker på att uppfödaren fick rätt bild av mig nu pga. det.
Hur författar man ett mejl till en uppfödare om valpköp egentligen? Det låter så lätt men är ändå så otroligt svårt… kändes lite som att skriva ett CV
Är det först kontakten så tycker jag att man ska hålla sig rätt kort. Berätta lite om dig själv och varför du är intresserad av en hund av just den här rasen. Har du några frågor så kan du ju ställa dessa också, men kanske inte peppra uppfödaren med frågor. Jag tror att ett första mail egentligen inte behöver inehålla så mycket. Det kommer ju att skapas en två-vägs kommunikation där uppfödaren ställer frågor och uttrycker funderingar.
Jag brukar inte skriva alls mycket i första mejlet (oftast bara några basic frågor om den kommande kullen man är intresserad av m.m.), men sen brukar det bli en hel roman i nästa mejl då jag presenterar mig ordentligt och förklarar mer osv… hehe
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
När jag mejlade min uppfödare presenterade jag mig först såklart, berättade därefter lite om min boendesituation och kort om min hunderfarenhet.
Därefter gick jag mer in på lite kort om varför jag valde just den rasen jag valde samt hur jag ser på hundlivet överlag. Berättade även mina planer med hunden.
Jag tycker inte man ska skriva en hel roman, tror det nog är bra om man håller sig kort men ändå försöker berätta lite kort kring en del saker. Det är lite som ett CV kan man säga… man ska inte berätta ALLT i mejlet tror jag, utan försök väcka intresset först! :)
Jag presenterar mig själv, skriver hur jag bor, hur jag har tänkt med hubdpassning när jag jobbar/är i skolan, skriver planerna med hunden, varför jag vill ha just den rasen och varför jag är intressetad utav just den kenneln/kombinationen.
Medarbetare på brukshundraser.
Ja, detdär med att jag skriver en hel roman var väl lite överdrivet.. Tycker också att det är bättre att hålla sig kort men ändå intressant.
Jag presenterar mig och berättar varför jag föll för just den kenneln och kombinationen i första mejlet. Sen när jag fått kontakt så berättar vilken erfarenhet jag har av hundar/hundträning, hur min vardag ser ut (jobb/plugg t.ex.) vad jag gör med min hund just nu, mina planer med framtida hunden, varför just "den rasen", lite hur jag bor… Det är allt
Resten får man ta sen.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se