Fastnat i belöningarna..
Jag har fastnat en del i belöningarna verkar det som. Wille älskar mat över allt annat och tar det alltid som första val. Så när jag ska t.ex ge honom en godis bit när han sätter sig ner ''sitt'' och sen när vi kör en gång till fast jag använder leksak som belöning så ignorerar han leksaken och tittar länge på mig tills han får godis istället för lek..(jag ger honom inte godis då) Eller om jag har godis i min hand och Wille känner doften av godis så vägrar han ta emot lek som belöning igen…
Självklart har vi alltid blandat lek, godis, rösten och kel som belöningar när han var mindre och varierat ofta men han har bara fått lite problem med lek när godis är i närheten.
Frågan:
Någon som vet ett bra tips hur man kan få honom att gilla lek som belöning när godis finns i närheten/fått en godis belöning innan? Alla tips är välkomna (:
Ifall någon vill veta så är Wille 4 månader och snart 2 veckor på tisdag.
// Hannah
Jag skulle inte lägga ner så mycket krut på att han ska ta leksak när godis finns i närheten. En Belöning innebär ju att HUNDEN ska se det som en belöning, dvs känna att det är värt att göra en uppgift för, bli motiverad att arbeta för. Vill han inte ta leksaken, så är det ingen belöning för honom. Gör det lättare isåall och ha inte godis framme om du vill prova med leksak. Blanda inte, inte så länge han inte ser leksaken lika åtråvärd som godiset.
Säger som 1. jag har en som verkligen inte ser leksak som en belöning för henne är det godis. En som tar både och men är godis med in i bilden så är inte leksaken så värdefull för henne alla gånger ;)
Lek är en stor del av min träning (förutom i lydnaden) helt enkelt för att det ger annan intensitet i söket och uppletandet. Jag använder endast godis i lydnaden just för att det är lugnande och min hund behöver det. Tar jag in lek i lydnaden får han känguru hopp i fritt följ, hamnar för långt fram osv. Lek används dock i vissa moment i lydnaden, tex inkallning. Det är bra att ha många belöningsalternativ. Det du kan göra är att lära honom att tycka om lek, något jag lägger ner stor vikt i när jag har valp, utveckla leken helt enkelt. Du kan läsa mer om hur du gör det på- www.klickerklok.se/lekutveckling/. Min förra valp var ett godismonster och hatade lek, efter träning på lekutvecklingen tog hon hellre lek som belöning.
Medarbetare på brukshundraser.
Håller med #1 och #2, men på valpkursen jag gick var det sååå viktigt att hunden älskade alla typer av belöningar. Träningen gick på att belöna en tråkig belöning med en rolig belöning. (Vi använde klicker.) Typ om du vill ha dragkamp i stället för att ge godis så håller du fram trasan/repet/leksaken, väntar tills hunden tittar på den, klickar och ger godis. När hunden kan det ska han nudda med nosen för att få klick och godis, sen kanske han måste slicka osv. Man höjer ribban långsamt och tillslut har man en hund som drar i trasan för att få godis. Tillslut associerar hunden det med så mycket positivt att man inte behöver ge godis.
Personligen fattade jag aldrig varför man skulle lägga massa tid på det om man redan hade belöningar som funkade. Om någon vet får ni gärna förklara :)
Jag tycker inte heller att det är viktigt att alla belöningar fungerar på alla hundar, huvudsaken är att man hittar i alla fall en belöningsform som fungerar för ens egen hund.
Men däremot tycker jag att det är viktigt att man kan leka med sin hund, kanske inte som belöning när man tränar men annars. Lek är viktigt för att kunna ha roligt tillsammans med sin hund och man skapar ett samarbete och en relation. Sen gillar ju olika hundar olika sorters lek, och vissa måste lära sig att leka, men det får man prova sig fram.
#4 Det kan vara en fördel att kunna variera belöningarna, och som andra åxå säger: Lär hunden att leka, både med och utan leksaker. Lär åxå hunden att fysisk kontakt kan vara en bra belöning. Men håll alltid i åtanke att Belöning är något hunden ska uppskatta … annars ÄR det ingen belöning i hundens tycke.
Ja oja det är bra om hunden förstår leksak som belöning oxå men det är inte Enjas grejj heller vi har en leksak som jag kört med en större fuskpälsmus den går som belöning. Men den toppar ju inte godiset, att leka med sin hund är viktigt, men som Maja säger måste belöningen vara en bra bunus :)
Okej, tack! Får se hur vi gör då. :)
// Hannah