Vilken hundras?
Hejsan! Vill ha tips från er om vilken hund som skulle kunna passa min farmor och farfar. De är båda pensionerade och har alltså mycket tid. De har tidigare haft flera hundar och de hade en för kanske 1 år sen och vill nu få en ny liten kompis.De åker upp till en stuga i Norrland några gånger per år. De har en väldigt stor tomt med stora ytor, vill gärna att det ska vara en ganska lättlärd hund. Mindre hund också sån storlek som Tax, cocker spaniel osv. Bra med barn gilla mycket lek men också mys. Vet du någon bra ras som skulle passa?
Helst ska den gilla katter också ;)
hur mycket kan dom aktivera hunden? hur långa promenader? pälsvård? vad vill dom ha hunden till?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
håller med #2
jag har en cocker spaniel, egentligen är det mycket pälsvård men vi håller honom korthårig så det behövs inte borstas. Kräver inte så långa promenader. Vi går 3-5 ggr/dag med honom och inte så långa. Kvällspromenaden är däremot lång, och på helgerna går vi långt.
Har honom till sällskap. Världens gulligaste hund. Kan många tricks och är lättlärd (men inte nu i gammal ålder).
Älskar katter (att jaga de
) men är den uppvuxen med katt och uppfostrad så har den nog inget emot katter. :)
#1 Om den gillar katter inte, har inte med ras att göra utan uppfostran:)
Tycker att cavalier king charles spaniel kanske?
Eller annan ras ifrån grupp9 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min granne har en cockapoo och jag tycker att den passar alla.
Skälv har jag en schäfer men är väldigt krävade vad det gäller motion och man måste sysselsätta den på fler sätt än bara promenader
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#5 Måste man med alla hundar ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #6, Pudel låter som ett bra val tycker jag! :)
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
De kan aktivera hunden mycket och den får också springa fritt på deras enorma tomt.
# 5 Cockerpoo är inte en ras, det är en blandras, o med blandraser vet man aldrig hur de blir.
# 9 Att springa fritt på tomten är inte aktivering, aktivering är något man gör tillsammans med hunden, såväl fysiskt som psykiskt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
jag vill fortfarande gärna veta svaret på min fråga i inlägg #2, då kan jag säkert ge lite tips :)
håller även med #10, det är ingen aktivering
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Herregud, har jag menat att det ska vara dens enda aktivering? Nej. Jag menade bara att den har möjlighet att gå ut när den vill
De älskar att gå långa promenader flera gånger per dag. Pälsvården sköter dom väldigt bra och borstar hunden flera gånger i veckan och klipper/trimmar osv när det behövs. (beror ju på hur beroende hundrasen är av pälsvård)
De vill ha en hund som är snäll mot barn, gillar att mysa men också att leka och aktiveras mycket. Inte en så rädd och "ömtålig" hund. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Japansk spets? Aktiv hund som orkar gå långa promenader men som även kan slappa i soffan (dom jag har träffat iallfall). Varnar när det kommer någon.
Pälsen behöver bara borstas igenom någongång då och då och badar den gör man vid behov. Lättlärd och går bra ihop med andra djur vad jag uppfattar det som. Kan vara något reserverad mot främmande människor.
#13 Tack för tipset!