Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1993 ggr
EternalWinter
0

Hjälp..

Vi har en tik här hemma som löper vet inte riktigt hur länge hon har löpt men misstänker att hon just börjat.

Jag har en 10 månaders hane som är helt besatt han höll mig vaken hela natten och tjöt så varken han eller jag har fått någon sömn. Han typ går och klipper med ögonen men ska ändå fram till henne hela tiden.

Så fort hon försvinner tjuter han jättehögt så de skär i öronen.

Han är superstressad och jag är riktigt j*kla trött. Tiken säger ifrån lite grann bara för hon är så himla snäll så jag får springa och ta bort honom hela tidden..

Jag ska flytta ut om 1 vecka men han ska vara med min far på dagarna då jag jobbar och min far har tiken med sig..

Han har träffat löptikar förut och aldrig betett sig såhär men det kanske är för att dom bor tillsammans?

Tycker synd om både honom och tiken..

Kan man lösa detta på något sätt?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Maja2
0

Att tiken inte säger ifrån, beror inte på att hon är snäll, utan att hon är på löpen.

Ett sätt är ju att ha dem åtskilda. Vet många som helt enkelt låter hanen vara hos någon annan familj under höglöpet, en del har dem åtskilda i hemmet.

Letfors
0

Känner du ingen som kan tänka sig att ta en avhundaran till du flyttar? För om du flyttar peranat med bara en av hundarna, så kommer det ju inte att behövas något större åtgärd, om hannen fortsätter att vara "jobbig" med löptikar även utan för hämmet, kan det vara en god ide att fundeta på att kastera:)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[vädur-52]
0

Detta liknar jag närmast vid djurplågeri.Se till att få placerat

hanhunden hos någon annan omedelbart.Han följer bara sina

instinkter och det är förfärligt att låta honom ha en löptik alldeles

inpå sig utan att få para.Vad tänker du på när du utsätter dina

hundar för detta???

EternalWinter
0

#1 Fast nej för hon är inte alls intresserad av honom. Hon säger inte ifrån annars heller. Det är tyvärr inte ett alternativ och ha dom separerade i hemmet får honom bara att tjuta högre.

#2 Tyvärr har jag ingen som kan ta honom just nu däremot funderar jag på att hitta en annan hundvakt medans hon löper. Han blir inte så jobbig när andra tikar löper utan bara när han bor med en tydeligen. =)

Maja2
2

#4 Det är en överhängande risk för att det blir parning, ifall de inte hålls åtskilda.

EternalWinter
0

Tack för hjälpen, verkligen. Fina människor det finns.

Beckibus
2

Du behöver ju inte trycka ner TS. Hon vet ju mycket väl om att de är fel att ha dom så och vet om att de är stress för honom. Men hon vill ha tips så länge tills hennes pappa kan ta dom/den.

Ja du, placera ut hanen/tiken, kastrea honom, eller henne. Annars vet jag inte.. :(

Hoppas de löser sig snart!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

russin
5

Knappast djurplågeri att ha hane och löptik tillsammans - däremot bör hanhunden får en ordentlig tillsägelse att han ska knipa igen trutenFlört

Håll dom åtskiljda då hanen är så pass på och låt tiken få lugn och roGlad

EternalWinter
0

#7 Tack! Jo, jag ska försöka lösa det tills hon slutar löpa för annars har dem inga problem och vi  flyttar ju snart.Obestämd

#8 Jag sa till honom ordentligt och nu ligger dom brevid varandra och sover. Ska iväg med honom imorgon sen på måndag kan dom vara ifrån varann hela dagen men måste vara i samma lägenhet på kvällen.

Tack för svar!

LinaK
6

#3 Tycker du ska tänka på hur du skriver, trådskaparen försöker ju lösa detta på bästa sätt och förstår ju själv att det är jobbigt för hanhunden. Hur gör uppfödare då tror du? Hanar på en kennel får ju inte alltid para vid varje löp.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[EllenAlicia]
0

undvk inte problemet, ta iut med det :)

EternalWinter
0

#11 Det är det jag försöker göra men eftersom vi flyttar snart så är det ju inte ett återkommande problem. =)

vallhund
0

# 12

Har jag missat något? Du skriver:

"Jag ska flytta ut om 1 vecka men han ska vara med min far på dagarna då jag jobbar och min far har tiken med sig.."

Om din far har både tiken o hanen så är det ju ett återkommande problem.

För att återknyta till ämnet, hanhundar som växer upp med tikar blir oftast perfekta gentlemen, men första gången de upplever löp kan vara jobbigt o man får ha tummen i ögonen på dem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

EternalWinter
0

#13 Nej för under den tiden tiken löper kan jag fixa en annan hundvakt sedan när hon slutat kan han vara med henne återigen. Det är inte ett återkommande problem.

Men allra helst skulle jag vilja att han kunde tollerera det då jag velat ha en tik i framtiden därav undrade jag om det fanns något man kunde göra.

Detta är första gången han upplever löp. Finns det chans att han bättrar sig ju äldre han blir eller är det bara onödigt och påfrestande för hunden?

[vädur-52]
0

Det här gränsar väl ändå till dumhet.

Har man okastrerade hundar tillsammans är det väl ingen

överraskning att denna situation uppstår,eller???

Alltså ordnar man en lösning innan problemet dyker upp,som en

gardering utifall att…..

Kan man inte tänka längre än så är det illa.Det är inte bara att skaffa

djur hur som helst och bli överraskad när något så naturligt som

löp inträffar.

Hunduppfödning är väl ändå inte vad det handlar om här?

EternalWinter
7

#15 Du är både otrevlig och väldigt dömande då du inte känner mig. I denna tråden bad jag om hjälp vilket du inte alls ger och jag vill verkligen inte ha någon hjälp från dig. Det finns personer i denna tråd som ger mig råd och bra sådana. Så du kan sluta skriva i den här tråden, du bidrar inte med ett smack.

[vädur-52]
0

Jag är glad att jag inte känner dig efter vad du har skrivit här.

Hade du TÄNKT hade det här inlägget aldrig behövt skrivas.

Alldeles för många skaffar djur utan att planera och du är ytterligare

en,sedan skall djuren lida för det.Fy sjutton.

Maja2
9

#15 #17 Lugna ner dig och tänk efter ett varv innan du publicerar det du skriver.

LinaK
7

vädur-52: Nu får du sluta vara så nedlåtande mot trådskaparen, har du inga tips att komma med tycker jag inte du behöver skriva i tråden då det skapar väldigt otrevlig stämning // LinaK medarbetare

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

EternalWinter
0

#17 Som sagt, du kan sluta skriva här.

vallhund
5

vädur-52, du är extremt otrevlig o har inget att bidra till för vare sig TS eller tråden/ämnet.

För övrigt är vi ganska många som haft hundar av olika kön, i olika konstellationer utan att det innebär lidande för hundar. O hör o häpna okastrerade sådana.

Ta du såpa o tvätta munnen med, o knip igen så länge du inte kan komma med annat än fördömmande förolämplingar.

Skrikandes

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

DeniceP
0

Usch, lider med dig.

Kommer själv ha samma problem sen, när min tik löper nästa gång, för då kommer Minus vara könsmogen. Jag har turen att antagligen kunna låta henne bo hos min mormor och morfar under löptiden.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

russin
2

#17 - varför i jösse namn skulle en hanhund "plågas" av att inte para ? I så fall sulle han plågas av alla löptikar som kan finnas i samma hus/ på samma gata.

Det är INTE normalt att en hane parar alla löptikar den har tillgång till - inte ens bland vilda hundar, så att en hane skulle lida av att få hålla sina lustar i shack är löjligt. Det går att lära en hane att han helt enkelt inte är den som har den rätten till tiken…