Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1719 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Ni med TERRIER..! (inte bulltypen)

Kan ni inte berätta lite om er hund?

• Hur är den att träna?
  • Är den lyhörd? Lättlärd?
  • Går den att ha lös?
  • Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Eller har ni kanske redan fått någon titel?
  • Hur motiverar ni er hund på bästa sätt?
  • Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten?

Vore härligt med lite svar :). Glöm inte att skriva vilken ras det är!

mejamylove
2

Vrf inte bulltypen, det är ju också en terrier?

JohannaEkroth
0

TS kanske är intresserad av framtida hund och gr undersökning… Vad vet jag… Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

Jag kan svara, men det är mammas lille Yorkshireterrier hane som är 3 år.

• Hur är den att träna? Han är envis och allt ska vara på hans villkor. han kan bara han vill…
  • Är den lyhörd? Lättlärd? När han vill är han lyhörd, lättlärd.. Vet inte, men han är absolut inte dum. Mamma har fått väldig pli på honom. Och han lyssnar på andra också, inte bara mamma.
  • Går den att ha lös? Uj ja! han är jätteduktig på att gå lös, går bättre utan koppel och är mer lyhörd och samarbetsvillig uten koppel än med.
  • Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Jag  tror han skulle funka bra på agility. Har aldrig provat, men det känns så. Eller har ni kanske redan fått någon titel? Nej, men hans favorit "sport" är att lek med sin stl 7 basketboll som är större än honom, den är han mycket duktig med, stoppar, parrerar, rullar, puttar osv. Flört
  • Hur motiverar ni er hund på bästa sätt? Uppmuntrar, är rättvis, fel är fel, rätt är rätt, godisbelöning, berömmer med ord. Pratar mycket med honom.
  • Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten? Envisheten och den egocentriska mentaliteten. Han blir jättelätt sotis och sur. Han är en riktig ensamhund, men älskar att leka och träffa andra djur och hundar, men det funkar inte att ha något mer djur än honom…
  • **
    Det är så irriterande när man ska träna med honom, isar godis och säger "sitt". Han vägrar, tittar surt, riktigt surt. "Då blir det ingen godis" säger jag och stoppar undan godisen. Då sätter han sig….**

JohannaEkroth
0

Bäst med terriermentaliteten: Personligheten. Intelligensen.

[Highonbluetomorrows]
1

#2. Precis. Jag vill veta om en terrier (tänker mest på manchesterterrier, tyvärr är de väldigt ovanliga) hade kunnat passa oss eller inte. Det som sägs om den rasen är att den är mycket terrier och då vill jag veta vad "mycket terrier" egentligen innebär :). Jag planerar att träna och tävla med min hund - varav frågorna kretsar kring just träning.

Bullterriers intresserar mig däremot inte.

Maja2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bodeguero som är ca 4 år gammal. Jag har haft henne i 1.5 år lite drygt och hon är helt underbar. Hon är pigg, ettrig, full av energi, mycket terrier :)

Hon är väldigt lättlärd, har henne mestadels lös, det enda hon är intresserad av att jaga är småfåglar och råttor, men bryter när man ropar.  Jag tränar rallylydnad och agility med henne.  Jag använder sällan leksaker eftersom stressnivån kommer upp tillräckligt mycket utan, så jag använder godis eller röst som belöning.

Jag tycker att det är just terriermentaliteten som är det bästa med en terrier :)

R&Smatte
0
  • Hur är den att träna? Intensiv, väldigt motiverad och ivrig.

• Är den lyhörd? Lättlärd? Mycket lättlärd eftersom min är en gottegris.

• Går den att ha lös? Nej, Ronja är för intresserad av katter m.m

• Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Eller har ni kanske redan fått någon titel? I agillity skulle hon gå mycket bra p.g.a snabbheten.

• Hur motiverar ni er hund på bästa sätt? Med levergodis och mycket beröm.

• Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten? För intensiv ibland, men underbart följsam och en bra familjehund. Skäller sällan.

Tax/borderterrier är min tös- Det som märks av taxen är hennes sök lust och att hon är envis som attan mellan varven. Hon har lärt sig Rulla, Tass, hopp på drygt 3 månader. Så ja, hon är som en svamp när det gäller att lära in.

Mischa
0

Kan beskriva min tidigare hund, en JRT.

Hur är den att träna?

-Hon lärde sig fort, men inte alltid så lätt att motivera och blev snabbt uttråkad av för många upprepningar.

Är den lyhörd? Lättlärd?

-Som tidigare svar, lärde sig fort och "ville" gärna efter bästa förmåga.

Går den att ha lös?

- Hon var inte särskilt lämplig att ha lös, förvisso var inkallning inget prioriterat, men det var en hund med rätt mycket jaktlust som kunde dra vid en synlig retning.

Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Eller har ni kanske redan fått någon titel?

- Jag tävlade och tränade inte särskilt mycket med den hunden, men andra individer av samma ras är ju representerade inom publiksporter som agility, freestyle etc.

Hur motiverar ni er hund på bästa sätt?

- Mycket positiv förstärkning och blandade tillvägagångssätt, på så sätt höll hon intresset uppe. Bästa tipset är nog att variera träningen för en terrier blir lätt uttråkad.

Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten?

- Impulisiviteten är nog både till för och nackdel, jag gillar hundar där man får en reaktion oavsett vad det än är, det är aldrig en tråkig sekund med en terrier.

Man får vara beredd på att saker kan ske väldigt snabbt.

≧◔◡◔≦

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för svar!

De är alltså lättlärda, men inte särskilt lättmotiverade - om jag förstått det rätt? Jag vill ha en fartig hund så det låter ändå intressant, man får försöka se till att tänka steget före ;).

Går de att ha tillsammans med katter i flocken? Alltså, många terriers kan ju vilja jaga katter och annat utomhus, men nu pratar jag om katter att dela hem med.

Fridaaaa
0

Har ingen egen terrier men tränade en Cairnterrier ett tag, den var som min egna hund, plus uppväxt med dem:P

• Hur är den att träna?
    Ja ganska lätt.
  • **Är den lyhörd? Lättlärd?
    **Hon var lättränad för att vara den rasen. Dem kan vara lite mer envisa annars :)
  • **Går den att ha lös?
    **Ja men det var ju pga bra träning :)
  • **Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Eller har ni kanske redan fått någon titel?
    **Lydnadsklass 1 skulle jag tro hade kunnat gå eller spår :) Men tränade inte henne så länge, mest allmänlydnad
  • **Hur motiverar ni er hund på bästa sätt?
    **Med mitt kroppsspråk, lek och godis
  • **Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten?
    **Tåliga, lagom envisa och helt enkelt underbara (talar då om cairnterrier)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

R&Smatte
0

#9 En borderterrier är en ypperlig familjehund och skaffar man en valp från början så lär den ju sig leva och bo med katter. En hund är en hund i slutänden. Glad

[Driva]
2

nu harjag inte en terrier själv men har träffat många terriers och min erfarenhet att de har lätt att "slå över".
Ex på min praktik fanns det en jack russel och en schäfer. Den lilla jack russeln var väldigt bestämd och schäfern undvek henne. Jag skulle träna med min hund efter jobbet och hade godis i min väska vilket terriern hade upptäckt på morgonen. På eftermiddagen var hon vid mitt skrivbord och får syn på schäfern lååååååångt bort på i andra änden av en korridor. Och jag är rätt säker på att hon kopplade mitt skrivbord med godis, såg schäfern och så slog det över och hon blev helt rabiat och flög skällande genom hela korridorn mot stackars schäfern som blev livrädd.
För mig ä de ganska typiskt terrier situation om jag ska se på alla jack russels och liknande vi haft i stallet.

Sen finns det mer eller minder ettriga (och min mening jobbiga) terriers. Jack russels hör till den jobbigare delen av skalan enligt min erfarenhet, däremot de norwich och cairnterrier jag träffat har varit jättetrevliga! Men då har de iof vart kanske lite för envisa istället och varit väldigt omotiverade att träna.

mejamylove
0

#12 Ungefär så upplever jag terrierna :) (förutom bullterrier och cairnterrier, norwich vet jag inget om då jag bara träffat en)

[Highonbluetomorrows]
1

Finns det något sätt att hindra att de "slår över"? Är de inte bara understimulerade? JRT är ju även en mycket krävande hundras.

R&Smatte
2

Och så reagerar jag med ett svar som faktiskt gäller alla raser:

Hunden är vad man gör den till. Visst finns det rastypiska beteenden, men en hund ska inte vara ettrig eller agressiv oavsett ras. Jag har mött många trevliga jackisar och tycker inte man ska dra dom över en och samma kam.

Jag har även mött ett par border terrier både innan och efter jag fick hem min blandis och har bara hört gott om rasen. En enda jag mött hade en border som inte var så där jättetrevlig, men det var ett undantag.

R&Smatte
1

#14 Olater kan hundar få av understimulering helt klart. Så jag tror snarare ovanstående svar om att "slå över" är en hund som inte fått den stimulans den behöver än att just rasen jack russell skulle vara just en sådan ras som "slår över".

R&Smatte
1

P.s Långt ifrån alla hundar som gillar varandra med. Precis som med människor handlar hundarnas relation om kemi. Flört

Fridaaaa
0

#12 Det är få cairnterrier jag träffat som har varit omotiverade till att träna ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
1

#15 Men en terrier som är avlad på att gå ner i gryt, måste nog inneha lite ettrighet och "jävlar anamma"  Annars duger de inte till det

R&Smatte
0

#19 Ja, så är det nog. Men på inlägget ovan står det klart och tydligt att hunden "slog över". Det är inget en terrier står för. Men jag förstår hur du menar.

Maja2
0

#20 Nej, att det "slår över" är inget typiskt för terrier, mer typiskt för en under- eller överstimulerad hund.

R&Smatte
0

#21 Precis. Ville reda ut det så folk inte tror att alla terriers "slår över".

LinaK
0
  • **Hur är den att träna?
    **Mycket lätt skulle jag säga, väldigt samarbetsvillig och villig att arbeta tillsammans med mig. Han tackar aldrig nej till ett träningspass och han är oftast 100% fokuserad på mig när vi tränar. Han är riktigt rolig att arbeta med!

• **Är den lyhörd? Lättlärd?
    **Väldigt lyhörd och lättlärd. Har tränat mängder av kontaktövningar och skapat ett starkt band ända sen valptiden vilket har gjort honom väldigt lyhörd. Han lär sig saker väldigt snabbt.

• **Går den att ha lös?
    **Utan problem, han kommer nästan alltid på inkallning och lyssnar ofta väldigt bra. Är inte heller intresserad av vilt trots att det är en jack russell.

• **Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Eller har ni kanske redan fått någon titel?
    **Lydnad och agility håller vi ju på med, tänker satsa främst på lydnaden och tror faktiskt att vi har potential för det. Även agilityn är han mycket duktig. Sen har vi tänkt satsa på rallylydnad då det är något jag också tror skulle kunna passa honom. Så han har potential för många hundsporter skulle jag säga.

• **Hur motiverar ni er hund på bästa sätt?
    **Motiverar honom med myyycket belöning och saker han tycker om (tillexempel godis eller leksak)

• **Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten?
    **Bästa envisheten, dom ger sig oftast inte. Detta gäller även i träning, dom är ganska outröttliga och det går att träna länge med dom skulle jag vilja säga.

**Går de att ha tillsammans med katter i flocken?
    **

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LLLINN
0

Jag har en Westie på 14 månader, en hane

Hur är den att träna?Sixten är skitjobbig att träna Skrikandes. Svårmotiverad som F*N! Godis tröttnar han på snabbt, man måste ha minst 20 sorter i fickan och aldrig ta samma godissort flera gånger i rad. Leksak kommer inte på tanken att ha som belöning.. Han går dessutom iväg och lägger sig om han inte vill träna (oftast alltså) eller så struntar han helt enkelt i att göra det som efterfrågas.

**Är den lyhörd? Lättlärd?
**Ganska lättlärd, men inte varken lyhörd eller lättränad!

**Går den att ha lös?
**Nja, för mycket jaktintresse. Dessutom springer han fram till mötande, så det är långlinan på än så länge Glad

**Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Eller har ni kanske redan fått någon titel?
**Nja, kanske viltspår.

**Hur motiverar ni er hund på bästa sätt?
**Med massa gott, kladdigt godis.

**Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten?
**Bästa: Han är en hund man kommer minnas p.g.a sin egenhet!
Sämsta: Självständigheten, envisheten, svårmotiverad, svårtränad o.s.v..

Älskar min jobbiga terrier, underbarare plåga finns inte Skrattande <3

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

LinaK
0

Men va sjutton! Fattas en massa i mitt inlägg i #23. Aja får skriva det jag skrev lite senare då. Typiskt!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kickan90
0

Kan ju säga har att terrier är väldigt lättlärda, lika lätt som de lär sig "rätt" lika lätt lär dom sig det som är "fel". så man får tänka på att lära in rätt komando vid rätt tidpunkt och ha mkt tålamod då dom har en egen vilja, dock så brukar de vara väldigt matglada vid träning och gilla träning där det händer något nästan hela tiden.

de brukar kunna vara "tuffa" mot andra hundar, men dom är riktigt härliga hundar.
själv tycker jag att få passar ihopa med terrier, eftersom dom har mkt energi och stark vilja samt att träningen får man lägga ner en hel del på. men ett tips är att ha gott godis som ex. köttbullar, korv, ost, skinka, kyckling..ja allt sånt gott som luktar.

har bara en staffe, men har tränat några jrt :)
kan tillägga en sak, den som tränar hunden mest brukar hunden ty sig mer till och med terrierna så brukar de krypa en extra nära och gosa en massa.

med all den energin så kommer det lika mkt kärlek tillbaka :)
lycka till och hoppas att du hittar den rätta hunden för just dig (;

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Maja2
0

#26 Att få skulle passa ihop med en terrier, stämmer väl inte? Det handlar ju, som alltid, att skaffa en ras som passar ens livsstil och personlighet.

R&Smatte
0

#27 Helt rätt. Håller med.

[Driva]
0

Jag tror att man måste träffa terriers för att förstå terriers :) Mig passar de inte, för mig är de för ettriga och har de fått för sig något har jag i alla fall upplevt att det är svårt att bryta de eller få de att ändra uppfattning. Sen har jag mött fler hundilska JT, då har det handlat om tikar.

Jag vet inte om jag håller med att de som slår över är inte ordentligt stimulerade. Den jagh gav exempel på kan jag hålla med att den är understimulerad, samtidigt tycker jag att just den situiationen var ganska typiskt för min erfarenhet av terriers. och de flesta andra har varit aktiva hundar med sunda ägare. Men detta är mina egna erfarenheter, ocj ag tror att bäst är om man träffar hundar ifrån den rasen och får sig en egen uppfattning :)

[Empisen]
0

**Har en Jack russell terrier hane på 3 år.

Hur är den att träna?
**Beror på vad det är för dag, både jag och Hugo måste vara på ordentligt träningshumör, men är vi det, så är han väldigt rolig att träna med, uppmärksam på mig om jag har rätt motivation.

**Är den lyhörd? Lättlärd?
**Lyhörd, nja, beror på i vilka situationer, men vid rätt träning så ja, det är han. Otroligt lättlärd, ja.

**Går den att ha lös?
**Ja, men skulle det komma en katt, hare eller liknande skulle han springa efter.

**Har den potential att komma långt i någon hundsport och i så fall vilken? Eller har ni kanske redan fått någon titel?
**Hugo skulle nog komma långt i många olika sporter.. Det är jag som inte har motivationen.

**Hur motiverar ni er hund på bästa sätt?
**Gott godis, köttbullar eller liknande, boll brukar jag också använda mig av, men då kan han bli för stressad.

**Vad är det bästa och sämsta med terrriermentaliteten?
**Jag skulle säga att envisheten både är bra och dålig.
Självständigheten är inte det roligaste kanske.

Men jag älskar min terrier, finns ingen finare än min Hugo. Så är det Flört