Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10020 ggr
[RMSLiners]
0

Misstänker livmoderinflammation

Sen min tik löpte ett tag sedan har hon nu börjat slicka sig ovanligt länge i underlivet flera gånger om dagen, hon kan han hålla på i minuter. Hon har nu också börjat lukta illa i underlivet men enbart då och då, ibland luktar hon inget. Hon äter lite dåligt kan jag tycka men tappar inte vijt eller så, visst äter hon men et är enbart frukosten, kvällsmaten lämna hon. Hon dricker som vanligt. På torsdag ska hon på undersökning men om det nu är li vmodern blir det säkerligen kastrering. Och då läser jag på Agrias sida kring detta där det står att inte många överlever en operation och det skrämmer mig. Stämmer det verkligen? (Från mobil)

vallhund
1

Många överlever, om de opereras i tid. Pyo kan bli akut väldigt fort, skulle inte vänta till torsdag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

malinroth
2

Skulle åkt in direkt, det kan gå fort det där :-/

Adalissa
0

Säger som de andra - åk in på en gång!
Min förra hund blev snabbt så dålig att det var bara avlivning som alternativ kvar.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Alexandra-S
0

Det är som dom andra sagt inte själva operationen som är farlig (självklart finns det risker med den också) utan det som är farligt är infektionen, som kan bli akut väldigt snabbt. Jag skulle absolut inte vänta till på torsdag med att åka till veterinär. Hoppas att det inte är pyo.. Lycka till!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Forest]
0

Kolla upp detta det kan oxå annat oxå inte ovanligt att tikar efter löp får svamp. Jag googla o hitta denna http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/min-tiks-underliv-luktar/11649

Lööv
1

Kan till och med vara en urinvägsinfektion. Det kan tikar få ring närmsta vetrinär. Be om undersökning ev antibiotikakur.  Hur gammal är tiken. Min golden fick livmoderinflammtion efter ett löp. Hon hadde massor av intorkade svarta  sikret från livmodern.  Böjde sig bakåt och bara skrek av smärta.

Hadde jag  åkt till vetrinären i tid hadde det kanske gått att få bukt med med antibiåtika. Men nu fick vi ta hela livmodern på min 6 åriga bästa avels tik. Hon blev aldrig sig själv igen. Men jag är tacksam att hon lever vid 10 års ålder.

Eller ta närmsta djursjukhus akut.     Blossas Matte

vallhund
0

# 6

Möjligt men inte troligt, utifrån symptombilden.

[RMSLiners]
0

Svårt att åka på en helg när alla veterinärer har stängt men ska ringa på måndag och se om de har en tidigare tid, något de inte hade sist men kan ju alltid höra igen.

La märket till detta igår, vet inte om det är en tillfällighet eller så men jag ringde veterinär direkt ändå. Idag luktar hon ingenting, äter gör hon men hon spar allt till kvällen trots att hon är hungrig dagtid vilket jag inte fattar. Hon kissar inte ofta utan kissar som hon alltid gjort, 1-2 ggr under en promenad. Men slickandet är den samma. Obestämd

vallhund
2

# 8

På måndag kan din hund vara död. Akuttider finns alltid o jourveterinärer finns lite överallt, kan vara långt, beroende på var man bor.

[RMSLiners]
0

#9 Kan kolla efter en veterinär men har för mig närmsta jourveterinär är 26 mil bort och vi har ingen bil.

[RMSLiners]
2

Hittat en ringer dit nu.

Hultan
1

Ingen ide att behandla pyometra med antibiotika. Symtomen kommer tillbaka oftast nästkommande löp eller löpet efter det. Alltid bäst att ta bort livmodern operativt. Ta tempen. Sätt på tikskydd så att du kan se om det kommer flytning innan hon slickar sig ren. Om du ser gul flytning, hunden har feber eller mår allmänt risigt åk till vet direkt.

Med sunt förnuft kommer man långt!

[Doglovers]
1

Tikar kan bli lite slöa under eller efter att dom löpt. Så det behöver du nog inte oroa dej för. En hund som har pyometera dricker kopiöst mycket vatten, så det är ett säkert tecken. Det brukar vara bland det första veterinären frågar.

Hoppas det inte är något allvarligt fel din tik råkat ut för. En livmoder operation är nog isej inte så farlig. Men råkar tiken ut för akut pyometera går det snabbt och tiken riskerar dö.

Håller tummarna att allting går bra för er.

Lycka tillGlad

[RMSLiners]
4

Det var tydligen inget fel på henne. Bara jag som oroat mig i onödan men en lättnad att veta. Att hon enbart äter kvällstid är inget fel men sen vet jag också att hon inte riktigt gillar det foder hon har så vi ska byta till färskfoder. Hennes slickande kan antingen vara en fason efter löpet eller att jag bara tycker hon slickar mycket fast hon inte gör det, inte helt omöjligt. Ska ha koll på henne nu och verkligen uppmärksamma hur mycket och hur länge hon slickar.