Vilken hund?
Hej! Vår familj är lite sugen på en hund just nu.
Så jag vill ha lite tips på vilken hundras skulle passa oss bäst!
Jag är mer ute efter en gosig hund, helst lurvig eller lite långhårig men inte fäller särskilt mycket. I en mellan storlek. Jag är sugen på Lagotto då, pappa är ute och kollar på lhasa apso men det tycker jag är för litet men ja… Vi är inte ute efter strävhåriga hundar. Mamma har samma smak som mig på hundar på utseéndet men det viktigaste är ju hur den passar i vår vardag.
Vi bor i ett hus, nära skog och berg. Vi bor typ nedanför ett berg sen är det massa andra hus också. Jag kommer hem vid tre vissa dagar och två på andra. Åker till skolan vid åtta. Pappa åker till skolan halv sju och kommer hem vid fyra eller fem. Mamma jobbar förmiddag ibland och eftermiddag ibland, förmiddag är sju till två och eftermiddag är två till nio.
så, vad tror ni? :)
Vad vill ni aktivera hunden med?, det är det ni ska gå efter och inte utseende :) kolla rasgrupp 9, och lagotto är välldigt aktiv så den tipsar jag inte!
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Bus utomhus och söka kanske :) Vi har inte bestämt så mycket ännu!
Jag anser att till och med de hundar som "inte kräver motion" fortfarande behöver en uppgift eller något att göra. Om du inte vill träna med den i något så kan man lika gärna skaffa katt!
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Nu har ju inte TS tänkt så långt ännu som vad de ska träna med hunden, en del kommer man ju på först när man provat på.
Vill ni gå långa promenader, är ni beredda på pälsvård, kommer ni att gå kurser med hunden osv? Vill ni ha en hund som ska klippas (fäller inte, men pälsen måste skötas noga) eller en som fäller (då gäller det att dammsuga… )?
#3 Det finns många katter som behövs aktiveras också för att må bra, så det där var bara ett väldigt dåligt påstående 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 njaa, det var ju inte en katt vi har siktat in oss på :) Vi har inte funderat så mycket än!
#4 Japp! Min mamma vill ha en som inte fäller :)
Alla hundar och katter måste ha sällskap ganska mycket som ungdjur och hundar måste ha både bra motion och hjärngympa.
Jag har en golden med inslag av bordercollie och det är en mils språngmarch delat på tre gånger om dagen som gällt cirka 3 år. Nu cirka 5 km delat på 3. Tuggben boll med hål att rulla ut godis leta söka busa kasta pinne boll kel bus och lek cirka 2-4 timmar om dagen.
grannen har en Lagotto som ochså är tre år och han får ungefär samma motion plus att de busar flera timmar ibland med varanadra.
Lagotton får man klippa trimma två gånger om årtet och snön fastnar i pälsen som isbollar.
Shetland sheepdog har vi haft jackrazzel / pappilon Whels springelspaniel schäfer doberman. Pitbull och två rottisar. Nu 4 golden border och 50 valpar.
Jobb ja men ochså kärlek och bus. Klart ska du skaffa vovve om du verkligen vill. Man växer med uppgiften. Kan inte vara utan vovve. Blossas matte
Jag är ju pudelfrälst, och Pudel är definitivt en ras jag kan rekommendera. Glada, sociala, lättlärda, gosiga och lättlärda familjehundar, och av många kallad en bra nybörjarras. Finns i fyra storlekar och sex färger, så det finns en variant som passar alla.
Du får gärna komma in till oss på Pudel.ifokus om du vill veta mer!
#8 Sex färger? Vilka är det då? Vit, brun, grå & svart. Sen de andra då?
Aprikos och röd!
#10 Oj va lik den färgen va på de, borde dom göra till en färg 
De har gått som samma tidigare, då var röd inte tillåten. Men det är ändrat och det kan allt vara rejäl skillnad! Om du tittar här så ser du: http://www.sporrens.se/hanar.htm bläddra ner lite.
#12 Jo skillnad är det allt, nu när du visar det.
Pudel finns ju även i black and tan, harlekin och blue merle.
Vill ni ha en ickefällande hund så är ju pudeln en god kandidat. Finns som ovan nämnt i olika storlekar och det är riktiga allroundhundar som man kan ha till det mesta.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
11, Nej röd och aprikos tycker inte jag är lika många tror att Enja som är röd (min avatarbild) är brun men hon är röd. Aprikos är mycket ljusare bra bild som på visa nyanserna, nu tror jag att den till höger kanär röd men är mycket ljusare än Enja. http://www.123minsida.se/HAPPY_LIFE_Pudlar/16755204 Röda nyanser varierar oxå.
Eurasier! :D
/rasen är precis som du beskriver! :)
/Christel & kaninerna!