Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 9209 ggr
mopsen12
0

Resa med valp?

Har ni några tips på hur jag ska resa med min valp? Vi får henne och då är hon 12 veckor, när hon är 14 veckor ska vi åka till Halmstad och då kommer hon följa med. Vi är där i  ca två veckor. Vi ska stanna ofta med bilen på vägen dit och se till att hon har det bra under resan. Efter vad jag har läst ska det gå bra att resa med hundar då de finner trygghet med flocken och inte som katter, i hemmet. Vad tror ni?

När hon är fem månader dvs i slutet av sommarlovet kommer jag och hon vara i Norge i lite mer än en vecka. Det är en rätt lång resa dit, men vi kommer stanna och sova en natt innan vi fortsätter (med bil). På vägen hem lär vi åka tåg. Vad tror ni? Ha med filt och leksaker och sådant som gör henne trygg? Försöka att ta det lugnt när vi väl är där så hon inte blir för stressad eller upplivad? Många svar och åsikter, tack! Glad

mopsen12
0
[madelaine]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen erfarenhet av att resa med en sån liten valp, men vi har rest ganska mycket mer vår hund från det att hon var 9 månader, och det har gått bra. Vi har åkt både flygplan och tåg (15 timmar, pjuh!). Flygresan tyckte hon var jobbig eftersom hon var tvungen till att sitta i transportbur, men så snart hon fick komma ut och gosa lite var hon samma glada lilla hund igen. Vi tog en något större bur än vad som behövdes, och la in hennes filt så att det skulle bli så bekvämt som möjligt. Som sagt, hon tyckte inte att det var världens roligaste grej, men det gick ändå över förväntan.
Långväga tåg har hon hängt med på 2 gånger, och där blev jag överraskad över hur mysigt hon verkade tycka att det var! Hon var visserligen ordentligt rastad innan, men hon däckade inom en timme och sov sen nästan hela resan båda gångerna :)

Detta är väl olika från hund till hund, men jag tror att vi hade mycket att tacka att vår plutt har fått följa med mycket sen dess att hon var liten. Så länge husse eller matte är nära går vad som helst bra :)
Vi ser dock till att hon får ganska mycket vila och gos efter att vi har rest eller varit bortbjudna på nånting, och efter vilan en lek/upptäcktsfärd i området :)

Det längsta vi reste när hon var liten valp var ~40 minuter. När vi gjorde de längre resorna hade vi ändå lärt känna varandra så pass bra att hon såg oss som trygghet. Jag vet inte hur långt ni har att åka, men att ta med en valp på äventyr kan nog vara nyttigt och stärka banden mellan er om man bara ser till att göra det på ett lugnt och tryggt sätt så att den tycker att det är spännande och roligt :)
Jag är ingen expert, men det är min erfarenhet i alla fall :)

malinroth
0

Så länge hunden inte är åksjuk eller rädd blir det nog inga problem. Mina hundar gillar att åka bil och har gjort sen dom var små. Det är ju ingen större grej utan se till att hon får komma ut och sträcka på sig, göra sina behov och dricka vatten osv :)

mopsen12
0

Tack för fina svar! Och ursöt bild! haha. Resan till halmstad är rätt lång, det är 6 timmar dit. Resan till Norge ska vi sprida ut på två dagar, annars tar hela 12 timmar. Jag tror att det är enklare med bil än med flygplan eftersom man själv har kontroll och kan stanna om det behövs och så.

Ni kanske har rätt, hon kanske sover mestadelen av resan, det vore ju perfekt! När vi väl är där, då är det väl bäst att ta det lite lugnt de första dagarna? Bara så att hon kan vila upp sig efter den långa resan och så?

malinroth
0

Vi körde 70mil enkel väg för att hämta Nelly när hon var 8v och hon sov typ hela vägen :) dimma åkte jag ungefär lika långt för att hämta men hon var ca 1år, det gick också jättebra trots att hon inte var så van att åka bil :) du får väl åka lite bil med henne innan och se vad hon tycker om det. Hämtade en valp åt min syster för några år sedan och han satt och kräktes i en påse och dreglade hela vägen, som tur var bara 11mil. Vad är det du tänkte att ni skulle ta det lugnt från? Man tar väl de ganska lugnt över lag med en såpass liten valp ändå.

mopsen12
0

Vad kul att höra att det gick bra för er! Eller kanske mindre bra med den kräkande valpen…? Som jag vet har hon inga problem med att åka bil :)

Det jag tänkte på var bara att hon skulle blu stressad av en annan miljö och människor och så, men det är nog bara jag som är överbeskyddande och orolig… Tack alla!Skrattande

Lööv
0

Det du vänjer den lilla valpen vid då den är just valp kommer den att älska. Om den har en tendens att bli åksjuk så kan man ha valpen en bit av resan i en handuk i knät så den ser vägen.  Då den blivit van  vid att åka bil så ha en filt i ev kombi utrymmet eller baksätet så att valpen kan välja om den vill titta ut eler sova.

En av mina golden glömde jag lite bort då vi hadde 3 st i olika åldrar. Hon blev alltid bilsjuk. Fick ge henne åksjuke tabletter. Det är samma som till människor. Så det är bara att ge dem någon timme innan bilfärden.

Mjukstrtar man bilfärden med att åka en kort tur till skogen  träning  parken göra något kul och sedan hem igen. Då blir resa kul. Mina vovvar håller reda på bilen de sover i bagagen i skuggan på en bra plats medan vi gör olika aktiviteter.  De älskar bilen. Resa till nya mål nya människor.

Man bör dock tänka på att sommaren i en varm bil ej är ok. Tidiga mornar eller kvällen och natten är bäst för hunden. Klimatanläggningen är ganska ok i allfall. det kommer att bli super. Kram Blossas Matte

mopsen12
0

Hej! Ja, vi hade tänkt "öva" på att åka bil med henne innan. Men resan från uppfödaren till mig är 4 timmar så redan där kommer hon åka långt. Vad bra att du skrev att det funkade i baksätet, för våran bil är inte byggd så att man kan ha hundbur där bak. Hon kan ju kravla omkring lite på baksätet i sådana fall om jag sitter bredvid.

Vi har två små marsvin som följt med varje sommar till Halmstad och det har alltid funkat fint. AC:n på våran bil är jättestark så det blir aldrig särkilt varmt. Om du menade att jag skulle lämna henne ensam i bilen så är det absolut ingen risk, skulle aldrig lämna en hund i bilen en varm sommardag!

Vi får ta lite turer till skogen eller så så att hon tänker att bilen är något skoj! Jättebra tips!