Tandlossning, två tandrader?
Jag och mamma började prata om tandlossning på våra valpar, båda ska/har tappa(r) tänder nu, min är nästan färdig (schäfer på 6 månader imorgon) och mammas (russkiy toy på 7 månader snart) har hon inte riktigt koll på hur hon tappat för hon har inte visat någonting, så vi kollade i munnen på hon.
De visade sig att hon har två tandrader i överkäken, en med mjölktänder och en med dom ordinarie, och sedan har hon två uppsättningar av "huggtänder" på undre raden…
Är detta vanligt? om intee, va ska man göra åt de?
Om inte mjölktänderna trillar av sig självt så kan man behöva dra ut dem hos veterinär. Hundarna ska inte ha dubbla tandrader, så i ert fall hade jag ringt veterinär på en gång för att kolla hur ni ska göra.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Är valpen 6-7 månader så åkt och få veterinär att ta bort dom omedelbart. Risken för bettfel är stor om dom sitter kvar för länge.
Då ska jag meddela mamma det! Tack för snabbt svar! :)
Hur har det gått med dessa mjölktänder fick dom dras ut o hur gick det mår hunden bra?
Dom drogs ut 3 dagar efter jag la upp tråden, inga komplikationer, lite groggy (självklart!) Men nu mår hon jätte bra, blev inget som hann påverka bettet och hon äter bra ! ^^
#5 Du kan inte lägga upp en efterbild? :) skönt att det gick bra
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
hmm.. jag kan alltid försöka få en ;)
#7 Skulle vara intressant att se. Om du nu lyckas ta en bild 

#9 Jamen sedär :) ser fint ut!
oja! :D men ser på henne att hon är mycket gladare nu oxå så ^^
#11 Det kan jag förstå, skönt att slippa dom där jobbiga extratänderna :)
Vad skönt o höra att det gick så bra :)