Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1679 ggr
elaijn3
0

Kastrering av 10 jackrussel?

Jag har en 10 månaders jackrussel hane som är jätte mysig inne hemma men när vi är ute och stöter på andra hundar ute är han helt hysterisk… Han skriker( inte skäller utan skriker) vilket gör att folk tror att vi misshandlar honom typ haft ihjäl honom… Vilket är pinsamt.. Han är inte aggressiv utan vill bara leka eller träffa men det finns ingen hundägare som vågar låta han hälsa då dom tror att han ska hugga… Vi funderar då på kastrering då han kanske kan lugna sig, vi har provat de mesta: Gå vidare- men han släpas bara efter , sen är de inte alltid man kan gå vidare Locka med godis- funkar inte alls… Ta upp han- han slänger sig bara iväg… Vill gärna ha tips på vad man kan göra eller om det är någon idée att kastrera…??? HJÄLP!

Changrila
1

Det absolut bästa tipset är nog att gå en kurs på brukshundklubben eller liknande. Det finns unghundskurser/slyngelkurser som säkert skulle vara jättebra för er, och vissa klubbar har även separata hundmöteskurser.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Loveradio
1

Kastrering är ingen mirakellösning. Gå en kurs istället.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Madlene]
1

Håller med #1.

kastrering hjälper inte alltid mot ett oönskat beteende .. så du vet Skrattande

Amandla
0

Gå en kurs är ett jättebra tips! Sen kan du också se till att få tag på en robust och trygg äldre hund, gärna större Oskyldig som kan lära din hund att umgås med andra hundar. Menar inte att den får vara stygg! utan just lära din hund tydligt och sansat att vara med hundar på ett balanserat sätt.

Min Albin är just en sån trygg hund med ett mycket bra hundspråk, fast eftersom han är en dvärgpudel så släpper jag inte ihop honom hur som helst med större hundar om de är för "på". Jag är rädd om honom helt enkelt. De enda hundar jag nånsin hört honom morra åt och sett uppfostra så är det unghanar i slyngelåldern, de som behöver plattas till lite Flört

[Doglovers]
1

Din hund är nog i puberteten nu och sjövild. Riktig "slyngelålder" Han kommer lugna ner sej till slut, men du behöver nog gå någon kurs med honom. Din hund är ju en trerrier och dom är vilda. I den här åldern testar dom det mesta.

Lycka till med vovvenSkrattande

[Forest]
1

Håller med övriga här, så tips är kolla runt olika kurser :)

men vad gör du annars med din jr? kanske är felet att du akterverar han för lite eller för mycket att han rent av är full av energi o gör utlopp mot andra hundar pga det, eller är för trött o gör utlopp pga det. Osäker hund dåligt kontakt med dig, allt detta kan du få hjälp med på någon hundklubb som har kurser. Glad

Maja2
0

Håller med #6 och undrar samma sak: Vad aktiveras hunden med? Hur tränar ni, och vad?