Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3803 ggr
Cassii
0

Hosta

Hej! Jag har en fråga och behöver hjälp. Min tik har under en längre period hostat då och då, vid olika och ibland märkliga tillfällen. (Stigit av plan vid agility, vaknat på natten och hostat, även om jag bara råkar komma åt hennes luftstrupe löst så hostar hon). Ingen annan hund har blivit smittad och vi träffar hundar dagligen. Hon har även delat vattenskål med de flesta. Så inget smittsamt heller. Först trodde jag det var kennelhosta, men det är uteslutit för länge sen (träffade inte hundar under perioden jag trodde det), sen trodde en vän och jag tonsillit. Men hennes tonisiller är fina. Jag börjar misstänka att det är en tumör som kan sitta på luftstupen och då störa henne? Har ni några erfarenheter av sådant här? Vill tillägga att efter agility osv. är det mer än om vi bara är hemma och tar det lugnt, vissa dagar hostar hon inte ens medan vissa dagar hostar hon (ibland mer o ibland mindre). Har även provat att byta foder, utan resultat.

Tack för all hjälp jag kan få!

Lojs
1

Kolla henne ordentligt hos veterinär, det kan ju vara massa olika anledningar till hosta. Till och med hjärtfel kan ju ge hosta. (Även om jag inte tror det är så i detta fallet) Mammas lilla hund Missy som avlivades för ett tag sedan, 14 år gammal, hon hade från kanske 7-8 års ålder hosta till och från, dåliga luftrör, ofarligt och inget att göra åt enligt veterinär.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cassii
0

#1 Hon har gjort UL för hjärtat, så det är det inte.. Tack för svaret!

[Forest]
0

småhundar kan ha känsliga luftrör. Donna kan hosta högt tydligen kan det vara nån typ av katarr. Hon hostar när hon är uppspelt vid lek o mycket spring.  Hennes mandlar har vi kollat o de är fina hos vetrinären jag trode det var dom som spökade. Hennes hjärta låter normalt oxå även det har vi kollat upp. Vet inte vad man kan göra faktist mot detta jag pratar om inte änds säkert att din tös har samma :)

JoannaLi
0

Vår jämthund har haft en sådan fruktansvärd hosta i flera år, och veterinärer hade kollat för allt, men när vi åkte upp till grannstaden så tittade han på henne, lyssnade på när ho0n andades, och berättade att det var lungkatarr. De röntgade för säkerhets skull, och hela hennes bröstkorg var full av de där lilla vita prickarna som han sade var lungkatarr.

Så jag säger att prova olika veterinärer, för de lär ju ha olika syn på saken. :)

Kan tillägga att hon nu behandlas med kortison (tror jag att det var) och har äntligen blivit frisk; hostar inte, mycket gladare, mycket mindre spak och har mycket mer energi!

Michaela-N
0

Ja, jag är rätt säker på att det är kennelhosta hon har. Tills du kollat upp vad det är, låt henne inte träffa andra hundar.

Andra hundar hon träffat är i så fall med största sannolikhet smittade. Det kan ta några månader innan symptomen syns, därför har du inte märkt något på andra hundar.

Cassii
0

#5 Nej det har hon inte, precis som jag skrev i texten. Och jag ska inte skriva ut mer saker.

Hultan
0

Kan vara trachealkollaps.

Med sunt förnuft kommer man långt!

vallhund
0

# 7

Låter mycket troligt.

# 4 Det finns inget som heter lungkatarr, däremot luftrörskatarr som är samma som bronkit o så finns det lunginflammation, knappast något man går med länge.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.