Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2934 ggr
EternalWinter
0

Markering madness..

Min hund är dryga 10 månader och kissar och bajsar ute nu. Han gör de oftast direkt när vi går ut.

MEN han markerar över hela lägenheten. På soffan, bordet, stolar, soffkuddarna!! Det är jättejobbigt för jag vet inte vad jag ska göra lyfta upp honom och ta ut honom funkar tydeligen inte för markering.

Han gör det ofta och verkar aldrig få slut på kiss..

Vad ska jag göra?? Obestämd

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

russin
0

När det gller markering så är det big nono och här gäller ta på bar gärning och ge en rejäl åthutning som hunden inte glömmer - helst.

Hade en lagotto som daghund för ett antal år sedan som försökte sig på det i den åldern och har gjorde det bara en gång, för jag blev fly förbannad och lär hnom få höra detFlört

Markering handlar inte om runsrenhet, utan just om markering,,,

[Forest]
0

Tror på att ta han oxå på bar gärning o visa att detta gör man inte. Ofta räcker det med låta lite arg+ vara arg  o bära/ta ut dom. Går man ut tillräckligt ofta och sånt så är det ren markering detta, så det är som sagt bara ta dom i rätt ögonblick.

EternalWinter
0

#1/2  Ja men grejen är den att det verkar inte röra honom i ryggen om jag låter arg han liksom drar örona åt sig och springer vidare. Väldigt frustrerande. Vet inte om jag kanske måste ta i mer.

Det är bara en markering för vi kan ha kommit in från en promenad och han har kissat flera gånger och så springer han in och pinkar på stolen Obestämd

Jenna_Nord
0

#3 Antingen låter det ju som att han inte riktigt tar dig på allvar när du säger till honom, så att de kanske krävs lite "barskare" ton, eller så kanske de är UVI? Hade en kompis som hade problem med sin hane på 7mån och de visade sig att han hade någon bakterie/virus (kommer inte ihåg) i urinen som var tvunget att behandlas.

Mvh Jenna

EternalWinter
0

#4 Ska försöka låta lite barskare. Tror inte det är något virus utan bara markering han gör de ännu mer om de kommer in någon annan hund i lägenheten. Men jag tar honom naturligtvis till vet om det inte slutar.

[Forest]
0

De är snabba på detta pga de vet mycket väl att detta är inte okej. Så de brukar ju smyga iväg bakom ryggen på än. Jag hade kompostgaller o där jag var åkte gallret för dörren, nattetid är det stängd sovrumsdörr här men det är oxå pga annars har vi en katt som ska leka med hunden. En fråga ts markerar han även dagtid?

EternalWinter
0

#6 Han markerar nästan bara på dagtid/kvällen för på natten ligger han i min säng och sover. Han hoppar inte ner själv så han stannar där hela natten.

Det är väldigt svårt att hålla ögona på honom hela tiden även om jag försöker följa efter när han går iväg. Men det går ju på 1 sekund så jag hinner inte med!

[Forest]
0

7 oja de är ju snabba o små man hör inte de små rackarna Flört Skaffa annars kompostgaller då lär du finnas nära om han gör något o då kan du inte missa ta han i rätta ögonblick Flört

EternalWinter
0

#8 Undra hur många gånger jag ska behöva säga åt honom Obestämd Så äckligt för han kissar på soffan. Men ska följa efter honom lite oftare nu!

[Forest]
0

9 ursh, värsta är har de kissat 1 gång så tyvärr gör dom lätt om det på detta ställa igen :-( man han bajsar oxå inne? Tänker lite så det inte är uvi? jag har haft pissenisse till katt när jag både i liten lägnehet jag vart trött med på kissandet o köpa ny säng ofta så jag skaffa mig en stor presenning Flört då sluta han kissa i sängen.  (han var kastrerad o ingen uvi)  Jag börja även göra mer med honom så det kan givetvis vara en orsak oxå till slutandet. Men testa o se om det hjälper, det är någ inte så skönt o kissa i prasslig soffa som sen oxå man kan bli blöt av om tassarna Flört

vallhund
0

Kompostgaller, du kan hägna in soffan t ex, ta bort alla kuddar, ha ögon i nacken o håll hunden i koppel när du inte har full koll. och låt himlen trilla ner på honom om han bara antyder att lyfta på benet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

11 hahah Flört

EternalWinter
0

#10 Nej han bara markerar inne han har precis börjat pipa lite vid dörren när han vill ut vilket jag är tacksam för. Tror inte det är något sånt men jag kanske borde kolla för att vara på säkra sidan!

#11 Jag skulle behöva sätta kompost galler runt alla möbler och han skulle ändå markera säkert på kompostgallrena med! Jag får prova detta med att låta himlen ramla ner när jag ser honom lyfta på sitt lilla ben. Jag kan låta vääldigt arg så det borde väl gå..

Catta-
0

Är han kastrerad?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

EternalWinter
0

#14 Nej och jag vill helst inte kastrera honom heller.

Catta-
0

Okej. Jag har hört(kan inte bekräfta det själv att det stämmer) att hanar kan markera mer om dom inte är kastrerade. Men jag tror att du säkert kommer att få honom att sluta med det med mycket träning och tålamod :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Michaela-N
0

Varför vill du inte kastrera?

Vi kastrerade vår hane med samma problem. Bara några dagar efter var han som en helt annan hund. Han har inte markeringskissat inne sen dess.

EternalWinter
0

#17 Avelsplaner. Löser det sig inte på något annat sätt får jag väl fundera på kastrering ändå men det är inte säkert det hjälper heller.

Michaela-N
0

#18 Jag prioriterar hundar som funkar i vardagen, för mig är avel bara nåt extra Glad Men då hoppas jag att det löser sig på ett annat sätt för dig så du slipper kastrera honom.

EternalWinter
0

#19 Det gör jag med såklart men provar hellre annat först =)

Michaela-N
0

#20 Ja, kolla om du hittar något annat alternativ, men jag kan varmt rekommendera att prova på en kastrering, för mig hjälpte det i alla fall och gav väldigt många fler fördelar än det där.

EternalWinter
0

#21 Det ska jag absolut göra isåfall. Tack för tipset! Glad

[Forest]
0

kastrering behöver verkligen inte lösa detta, så mitt tips är forsätt vara med han som en hök o ta han på bar gärning :)

vallhund
0

# 18

Avel?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

EternalWinter
2

#23 Jag har följt honom hela morgonen! ;)

#24 Vet inte riktigt vad som var oklart. Vill helst inte kastrera honom för att det finns avelsplaner.

Jenna_Nord
2

Du kan ju testa en kemisk kastrering då :) De brukar funka psykiskt som en riktig kastrering men håller bara i 6mån eller så. Då kan du ändå avla på honom i framtiden :)

Mvh Jenna

EternalWinter
0

#26 Det kanske vore något för då ser man väl ungefär hur dom blir om man kastrerar dom? =)

Jenna_Nord
0

Ja precis :) På vissa hundar märks de ju stor skillnad och på vissa andra kanske inte så mycket. De är nog väldigt individuellt.
Finns också dom som säger att vissa beteende kan bli kvar efter den kemiska kastreringen. Till exempel om han slutar kissa så är de chans att han inte heller kissar fast den kemiska är ur kroppen efter 6 mån:)

Mvh Jenna

EternalWinter
0

#28 Det lät väldigt intressant måste läsa på lite mer om det här. Tack så mycket för tipset!! Glad

Amandla
0

Är det löptikar i närheten? Min hane blev heltokig när Pixie löpte första gången, fram tills dess hade han fungerat finfint. Men då gick det överstyr, han pinkade på allt och alla *morr* Kvittade vad jag gjorde, han kunde inte låta bli, och jag kan bli heligt förbannad och låter det märkas Skrikandes

Han fick ett hormonchip och det var som trolleri, ett otroligt bra resultat! Han fattade ingenting nästa gång tiken löpte Skrattande och nu är han kastrerad på riktigt.

Jag hade avelsplaner på honom från början, men i pudelvärlden betyder utställningsresultat (alltför) mycket och han tyckte inte om att en massa folk och i synnerhet domaren skulle titta så ingående på honom. Han är lite för känslig (reagerar för kraftigt på allt möjligt) och ängslig, detta i kombination med att han blev så påverkad av löptikar gjorde att jag inte ville ha valpar efter honom.

thilda-
0

jag hade smygit på vovven och tagit den i nackskinnet om det inte hjälper att visa med kroppspråk el ryta ifrån…

Vatten spruta är oxå väldigt effektiv ;)

russin
0

Man kan ju alltid prova pinkskydd för hanhundar - och förhoppningsvis kommer hunden upptäckad et blir väldigt otrevligt att markera då den själv blir blöt då.

och samtidigt givetvis tala om när du ser han är på väg att det är absolut förbjudet.

EternalWinter
0

#30 Tror våran tik löper men han kissar varken mer eller mindre för det, de är bara det att jag börjar få slut på tålamod nu och "Piss off" Obestämd

Vad är ett hormonchip för något?

#31 Jag har tagit honom i nackskinnet en gång förut och då visa han sig lite rädd och undergiven men så fort jag släppte skaka han på sig och sprang iväg som ingenting..väldigt frustrerande!

Vet inte om jag hinner fram med vattensprutanRynkar på näsan

#32 Han har ett på sig och jag får "byta" på honom rätt ofta då han pinkar i det. Men han har inte haft det så länge än bara några dagar

Amandla
0

Ett hormonchip är en sorts kemisk kastrering. Det sätter veterinären i nacken på hunden. Verkan kan sitta i upp emot ett halvår, vetten lovade inte längre än så, men på min Albin hjälpte det i ett år Flört Det ger inte lika god effekt som en riktig kastrering (operation), och man bör inte låta hunden få för många kemiska behandlingar. Men det kan vara ett test för att prova och se litegrann hurpass annorlunda hunden blir av en kastrering.

EternalWinter
0

#34  Aha okej! Om man sätter in ett sånt chip tar man bort de sen då? Kan driven för tikar försvinna även om chippet är borta eller slutat verka? Tänkte om han står där och inte fattar vad han ska göra med tiken.

Det låter väldigt intressant och kanske skulle prova det då han är väldigt tikfixerad nu.

Amandla
0

Nix, chippet sitter kvar. Vad jag förstått så ska driften komma tillbaka sen.

Jenna_Nord
0

Har man tur så kan hunden vara lite mer balanserad i psyket efter chippet när det gäller juckande osv. Min kompis hund skulle rida på allt o alla, både hundar och människor.. Och speciellt på henne….
Så hon satte in en sån i februari och det har hjälpt jätte mycket.
Men när det väl har gått ur och du sätter ihop hanen med en löptik så tror jag inte det kommer råda några tvivel på vad han ska göra :)

Mvh Jenna