Foderbyte! Hur gör ni?
Idag började jag på foderbytet!
Det blir från Royal till Standardt med den ena hunden :)
Jag vill verkligen att detta ska funka! Så vill att det ska gå lugnt till så att hon hinner vänja sig och inte mår dåligt..
Idag fick hon några bitar (5-10st) till frukost och kvällsmat ovanpå sitt gamla foder och verkar gilla det! Jag vet att man brukar säga att foderbytet ska ta ca. 2 veckor, men tycker det är svårt att veta hur mycket och snabbt man ska öka. Speciellt när hon ska ha 8dl Royal och bara 6dl Standardt, och att det ska ökas och sänkas successivt.
Har bytat foder med den andra hunden några gånger, men tyckte det var mycket lättare då, och minns knappt då de var så länge sen!
Hur har ni gjort när ni bytat foder? 
Tack!
Mvh Jenna

Jag är mycket långsam i sambad med foderbyt, då min ena hund utlöste allergi vid ett foderbyte tros långsam övergånng, händer att det går för lånsamtn än för snabbt. Börjar med att ge de nya foderet som goids för att testa så att de inte händer något, har ingen fast plan för att gå över, vet att de skumme vart mycket bätttere att ha det, går istället på magkänsla, tyckrt dock att 2 veckor är för kort, ser gjärna att det går fyra, allt för att vara uppmärksam på om hunden tål det eller ej!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
med Donan så tog jag nya fodret som belöningsgottis första veckan jag ökade lite mer efter märkt att hennes mage fixa mängden. Jag har fått gjort hennes foderbyten väldigt försiktigt, men andra veckan vart det iblandat i fodret ca 25% av det hon skulle äta 2 veckor, sen öka jag till 50% i 3e veckan (observera att det är igentligen 4 veckan för första veckan var fodret mer godis) 5 veckan ca 75% sen körde jag över helt så ungefär tar det en månad med foderbyte på henne. Man får se lite hur dom reagerar oxå på nytt foder vissa hundar tar nytt foder o man märker inget av foderbytet, mendans vissa kan blir riktigt dåliga i magen. Sån är Donna här. Enja är mer normal tror det tog 3v så åt hon nya fodret helt :)