Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4530 ggr
paow
1

student+hund?

Jag är lite nyfiken på om hur det funkar att skaffa hund som student. Vad för ras passar bäst och hur mycket kostar det att ha hund i månaden osv?

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

DeniceP
0

Jag är student och har två hundar och en jäkla massa andra djur (som jag betalar allting själv för!)

Det gåller ju att prioritera, speciellt med ekonomin.

Jag rekommenderar att om du ska skaffa hund, så skaffa en mindre som inte äter så mycket, det blir stor skillnad för plånboken!!

Du måste ju dessutom ha någon som passar hunden när du är i skolan.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

EternalWinter
4

Fast du ska ju inte skaffa en liten hund bara för att det är skillnad för plånboken för det finns massa som kan dra upp kostnaderna ändå.

Du är förmodeligen inte student hela hundens liv.

När jag skulle skaffa hund tog jag reda på vad te.x mat och försäkring m.m kostade och gjorde en lista.

Det funkar bra för mig som #1 det gäller bara att prioritera.

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

joheck
0

Jag pluggar på universitet och har en hund och en kanin. Lever på studiemedel men har inga problem att försörja oss tre på det. Små återkommande kostnader är inga som helst problem, det är när oväntade större kostnader dyker upp som det kan bli problem. Det är därför viktigt att ha pengar sparade inför det "oväntade", jag har även föräldrar som lånar mig pengar om det skulle behövas.

Vilken ras man ska skaffa har väl egentligen ingenting med om man är student eller inte, utan ens livsstill i allmännhet.Glad

Anibaz
0

Jag har två stora hundar och är student. Hundarna kostar mig ca 1000 kr i månaden, vissa månader mer om jag behöver köpa tex utrustning eller dyl. Har föräldrar som hjälper till med självrisk om något skulle hända. Dom har även varit väldigt snälla och hjälpt till med foder, men nu betalar jag även det själv.

Wand
0

Lite svårt att säga då jag inte är student ännu, utan studerande på gymnasiet. Jag betalar dock allt för min hund själv och tar hand om henne helt ensam, så det bör väl räknas ändå kanske? 

Eftersom att det funkar för mig med en inkomst på 1050 i månaden (varav 350 går åt till mobilen + abonnemanget) så bör det väl funka för någon annan med tycker man.

Min hundförsäkring kostar ca 900 per år, jag betalar halvårsvis. Fodret blir inte mer än några hundringar i månaden, 200 kanske? Ska dock byta foder när hon går ur valpfoderstadiet så det blir väl lite dyrare då (+ att hon lär äta mer). 

Veterinärvårdspengar sparar jag lite varje månad för att ha en säker buffert, har ett speciellt sparkonto till just det, jag hoppas bara att jag ska slippa använda den på ett tag.  

Tuggben, leksaker och annat är ju bara lite extra, sådant som kanske inte egentligen måste köpas mycket av då man har en massa plock hemma också.

Egentligen är det inte så jäkla dyrt att ha hund, det är bara det att man får räkna med de större summorna också vid sjukdom, olycksfall eller försäkringstrubbel.

Att ta hand om henne är inga problem, framförallt inte nu då jag flyttar hem till min mor igen, då kommer hon kunna vara ute medan jag är i skolan.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

DeniceP
0

Absolut ska man inte skaffa en ras efter plånboken, men som studerande/student blir det mer eller mindre halvt omöjligt att försörja en stor tex GD jämfört med tex en Chihuahua.

I foderväg iaf, för bra foder kostar, och en stor hund äter betydligt dyrare än en liten.

Det jag syftade på Glad

Som hundägare vill jag enbart ge mina hundar det bästa, och jag kan itne ge en större hund det, innan jag har stabil och högre inkomst

EternalWinter
0

#6 Men man ska ju inte glömma att liten som stor kan dom dra upp kostnaderna. Jag har en Pomeranian (en hund som äter ca 1dl mat per dag) som har kostat mig en hel del i veterinärkostnader osv.

Känner man att man förtillfället inte kan ge hunden det bästa kanske man ska vänta med att skaffa hund tills man kan det.  Glad

Men jag förstår hur du menar Flört

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

DeniceP
0

Jo självklart, men jag menar såklart standardkostnaderna, så som foder, försäkring och liknande Glad

Att ha höga vet kostnader är bara otur, men tyvärr sånt man måste ha i tankarna Obestämd

cupcakes
0

Jag studerar på gymnasienivå och bor på internat. Jag har inackorderingstillägg, underhåll och studiebidrag. Efter hundmat, hyra, telefon och litelite sparande har jag ca 900 kronor att lägga på mat, nöjen och så vidare. Det är tight men det fungerar, man får prioritera.

Mamma betalar Gibsons försäkring på 178 kronor i månaden, men jag betalar resten. Ca 450 kronor i månadern för foder, och sedan utrustning, godis, ben och sådan utöver det. Hamnar förmodligen på ca 700 kronor i månaden för honom, en golden :)

Liingefors
0

Jag är student och köpte min första egna hund i september 2011. Innan jag skulle köpa hund så tänkte jag igenom noga så att jag verkligen hade råd och det blir inte mycket pengar över till mig själv men det gör inte så mycket, sålänge min hund är glad och mår bra haha :) Jag bor på internat så jag har min hund i hundgården under dagarna och själva hundgården kostar 350:- i månaden och när jag väl köper hundmat så köper jag en tio kilos säck som räcker allt mellan 5-10 veckor :) och den säcken kostar bara 120:- men sen köper jag nya koppel och halsband hela tiden typ så på utrustning lägger jag väl 300-400:- i månaden haha sen tog hon även spruta denna månad som kostade 400:- så det blir en heldel varje månad men men :) hehe

Hon är en tibetansk spaniel förrästen :)

SmileyMalin
0

Jag är student med tre hundar. Rent ekonomiskt så är det inga större problem. Dem nödvändiga kostnaderna (mat och försäkring) går på runt 1000:- per månad. Sen vill jag ju gärna tävla ett par gånger i månaden och det är såklart tufft på studiemedel. Så det är väl det jag längtar mest efter, ha råd med fler tävlingar ;-)

Rent praktiskt tycker jag det är enklare att studera med hund än jobba mewd hund. Man bestämmer ju lite mer fritt över sina tider och mina hundar är sällan ensamma. Dessutom kan vi åka till hundklubben mitt på dagen vilket jag tycker är lyx ;-)

Så även om vi tävlar mindre så har jag betydligt seriösare träning med hundarna nu som student!