Frågor inom lydnad
Jag och min tik har tränat lydnad ett par månader och nu är vi redo för tävling.
Hon kan nästan alla moment riktigt bra.
Men. För någon vecka sedan gick hon perfekt i fritt följ. Baken hängde med, positionen samma och hon lysstrade på alla rörelser. Sedan förra veckan vände det.. Totalt. Hon blev okonsentrerad och hade inte fukus på mig. Därav det tidigare har varit 100 % ögonkontakt med ströning. Vad ska jag göra??
Hur tränar man upp de så att de har rikligt med kamplust? Och vad är bra att ha som kamp. (hon gillar att kampa, men nästan bara med min kkeps..)
Och så sista frågan. Idag på kubben tränades hon. Mycket ströning, agillity kurs, MYCKET mygg, valpkurs därav hennes lillebror är (min andra hund). Hon var nu också även helt ofokuserad och gjorde någon lov mot skogen.
Det är inte likt henne, vad gör jag för fel? Vad ska jag göra?
(All träning sker på positiv förstärkning och negativt straff)
Väldigt tacksam för svar, debuterar till helgen.
Läs här om kamp och lekutveckling- http://www.klickerklok.se/lekutveckling/ Lite svårt att ge tips och råd utan att ha sett er men några fråor du kan fundera över- Är belöningen tillräckligt bra och motiverande?. Varierar du övningarna?. Hur länge tränar du? Korta men intensiva pass där du avslutar när hon är riktigt taggad är bäst.
Medarbetare på brukshundraser.
Hon har sin boll, hon gjorde allt för den till en början. Men börjar misstänka att den börjar slockan, därför vill jag ha lite andra skarpa belöningar. Tips?
Hur menar du variear övningar? Exempel på det? :)
Ska man träna korta intesiva pass så här innan tävling? Jag menar, vill på köra 4 moment i taket för att hon inte ska tappa lusten efter ett moment om det inte kommer belöning!
Leta efter andra belöningar, prova lite allt möjligt och kolla efter vilken intensitet hon har. Du kan också prova att använda extern belöning, det brukar min hund tända på riktigt mycket. Alltså tragglar ni på en och samma sak länge och ofta?. Om jag körde mycket detaljträning med min förra hund kunde hon tappa fokus och sin intensitet därför fick jag variera ofta, hitta på olika övningar och byta ofta. Jag skulle inte tävlat nu om min hund blev sådan. Jag skulle fokusera på att fä tillbaka fokusen, hitta bättre belöning och sedan träna utan störning/mindre störning, beroende på bad hunden klarar av och sedan börjat tävlingsträna innan jag går ut på tävling, men det är jag det :).
Okej! Ska tänka på det! Är nog det som kan vara boven bla..
Ja, det har kommit ett rejält bakslag i linförigheten och du har helt klart rätt.Ska även gå en kurs som det är bla en tränings tävling. Tror det blir att skippa tävling trotts allt! Men att träna under ströning har inte varit ett problem. Utan mer det här ofokuset.
Men du! Tack för hjälpen. Ska verkligen tänka på de grejerna.. För när det lyckas, vill hon aldrig sluta! :)
Föresten, extern belöning? Vad är detta?
Så lite så :). Hoppas att ni hittar tillbaka och lycka till, hoppas att vi syns på tävlingsbanorna framöver! :)
Kamprulle är grymt! Använder det till mina väldigt kamplystna schäfer. Jag (och hon) älskar dom :)
#6. Extern belöning. Har kollat upp det nu. Visste bara inte att det hade ett specifikt namn. Har använt det innom aggility! Värt ett försök i lydnaden då det funkar bra :)
#7 Har suttit och kollat, hittade en kampleksak med läder och fårull på Canis. Värt att testa iaf :)
#5 Du lägger godis eller leksak en bit ifrån er och när hunden ska få belöningen så får hunden lov att ta den (genom ditt varsegod eller vad det är du använder). Jag brukar oftast ha den placerad bakom oss, beroende på vilket moment vi tränar på såklart. #7 Absolut, det är riktigt bra belöning OM hunden gillar att kampa…
Ja läder är kanon! Det har jag, och fårull gör den nog ännu roligare :)
Åh så bra! Nu så vi fixa det här.. Matte som har slarvat..