Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 5321 ggr
xjanniex
3

Går i hundtankar

Hej!
Jag och min man har gått omkring i ett par månader och funderat på hund. Ingen av oss har haft hund förut men vi kan knappt tala om något annat. Vi vill ha en liten ras, vi har funderat på Yorkshire terrier, Malteser, Mops och Pomeranian.

Med undantag för mopsen så är det mycket små raser, det är inte för att jag ska bära runt dem i en handväska eller ha på dem kläder. Vi är ute efter en liten hund med mycket personlighet som man kan träna till en riktigt väluppfostrad och nöjd hund. Vi tror stenhårt på att även små hundar måste tränas tidigt och ordentligt, en aggresiv knähund är super obehagligt.

Vi har sett över vår vardag och kommit fram till att det absolut skulle fungera att ha en hund, men ekonomin behöver bli bättre innan det blir aktuellt, så det dröjer nog ett år eller så innan vi börjar leta valp.

Nu undrar jag om någon här inne har någon av dessa raser och vill skriva lite om hur de är och hur det fungerar att träna dem. Eller om ni har något tipps på en annan liten ras som är lätt att träna.

[Driva]
1

Malteser och pommar har jag ingen erfarenhet av. men däremot mellan mops och orkie skulle jag välja mops alla gånger. Yorkies är ju terrier, och terriers är speciella. mycket envisa och enligt min erfarenhet slår de gärna "över". Mopsar däremot är mera stabila hundar, och jag tycker de har en "enklare" mentalitet. De mopsar jag träffat är underbara hundar med mycket humor.
Yorkarna jag träffat däremot har jag tyckt varit lite jobbiga, även om de haft jättebra ägare som jag vet uppfostrar hundar bra.

Men det är min erfarenhet :) Om jag var niskulle jag besöka ex en utställning och träffa de olika raserna, eller ringa till uppfödare och få besöka olika för att få en egen uppfattning om de. Det är ofta svårt att förklara raser i text, speciellt när det gäller de här raserna, som är ganska lika i motionsbehov och sånt, så det är mer vilken typ av personlighet som passar familjen :)

russin
6

Jag har träffat en hel del jättetrevliga Yorkshireterrier och tror den kan passa utmärkt.

Mopsen är jag inget för alls, då jag inte träffat många mopsar som inte väser och gurglar så fort dom rör sig snabbare än snigelfart och dom är ofta mycket värmekänsliga.

joheck
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Papillon finns ju också. En liten hund som är jätte lättlärd. De är pigga hundar som älskar att vara med matte och husse. Passar perfekt till bland annat agility och lydnad. Har en pojke på snart ett år här hemma och han är min allra första hund.

xjanniex
0

Hej igen, vi har läst på en massa om både Yorkies och Mopsar här hemma nu och båda är ju helt bedårande..
MEN… det verkar som att en mopsvalp från kennel kostar ca 18 000… om vi var rika så skulle det väl vara ok men med tanke på att vi även ska ha en buffert på ca 7-8 000 för veterinär räkninga mm så känns en mops lite väl dyrt för oss.. Dessutom får vi väldigt blandad information om hur frisk rasen är i sverige, en frisk hund är ändå viktigt för oss.

Yorkies är ju minst lika söta, det vi tvekat på med en yorkie är att de KAN bli skälliga och KAN ha svårt för barn. Vi har inga planer på barn än på många år men vi har små barn i vår närhet och vill inte behöva oroa oss för att vår hud ska ge dem ett tjuvnyp. Men å andra sidan så kan vi ju träna hunden extra i detta avseende och hjälpa den på alla sätt vi kan att vara trygg med barn (lämnar såklart inga små barn med en yorkie utan uppsikt då yorkin är så liten) och vi är också beredda på att träna mycket på att lära hunden när och hur mycket den får skälla (vi bor i lägenhet). Sen kostar yorkin oftast 10-12 000 har jag förstått.

Men vad tror ni, är yorkin ett bättre alternativ för oss då?

[Forest]
0

Jag röstar på Yorkshireterrier av dina rasval själv väldigt förtjust i denna ras, aktiv liten ras :) Jag har träffat många trevliga yorkar, detta med skällighet har helt klart till fostran o göra. även har flera av dom bor i hem där barn finns med i bilden, jag tycker ni låter bra hundägare. Jag hade letat efter en bra upfödare av denna ras och även träffat o se hur yorkar kan vara. Tänk på att ufd har flera hundar och visst är det lätt för dom att hänga på om någon skäller. Men som sagt träningsak helt klart :)

Qepta
1

Jag tipsar också om Papillon, En stor hun i litet format helt enkelt, de orkar hur mycket som helst. Älskar att lära sig sakar, är lättlärda och mysiga.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Michaela-N
1

Jag kan också tipsa om papillon och yorkshireterrier (min hund råkar vara en sån korsning) Med york kan man behöva se upp lite. De har extremt dåliga tänder. En vän till mig har en yorkie med fyra tänder kvar tror jag, och de har borstat tänder och skrapat tandsten och så. Det kan bli väldigt dyrt. Sen har båda raserna problem med luxerande patellor, det får man också kolla upp. Sen även problem med ögonen.

[Surina]
2

#4 rekommendera inte pom om mops är lite dyr enligt er. Pommar ligger på 16-20 000 oftast hos en seriös uppfödare. Men hur ser ni på pälsvård ?

[Surina]
0

#4 rekommendera inte pom om mops är lite dyr enligt er. Pommar ligger på 16-20 000 oftast hos en seriös uppfödare. Men hur ser ni på pälsvård ?

LLLINN
0

Kolla med på papillonen tycker jag :-). Men ang. yorken och barn - om ni vänjer hunden tidigt vid människor av alla åldrar och storlekar så blir set inga problem :)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

xjanniex
0

tack för alla tips, papillion är söta, har en nära vänn som har en sådan, men jag har inte riktigt fastnat för dem..

Det här med tandvården har vi  hört, vi får borsta borsta borsta och hålla ett öga på tänderna helt enkelt. Det är ju många små hundraser som har dåliga tänder/tandkött.

#9 oj då, visste inte att även Poms låg i den prisklassen

era kommentarer har varit väldigt uppmuntrande ;) Vi får tänka vidare lite till så får vi väl se vad vi bestämmer oss för, Har köpt hem böcker om både yorkshire terrier, mops och pom sedan innan jag skrev här, och har även boken Lystra av memea molin.. har inte hunnit läsa allt men man lär sig massor.

[Highonbluetomorrows]
0

Jag vill som andra rekommendera papillon. En av mina favoritraser och definitivt nummer ett av småhundarna. Kan kosta alltifrån 8-14 000 beroende på var i landet kenneln ligger. Generellt är de dock på normalpriset på hundar, inte dyra som mops, fransk bulldog och pomeranian.

Just nu är jag dagmatte åt en supersöt liten tjeckisk råtthund. Han har aldrig skällt, är helt ovaktig och bryr sig inte om andra djur som katter/fåglar. Han ligger gärna i sin mattes knä och sover, hatar kyla (behöver kläder om det är kyligt), är social med andra hundar, är pigg och glad och älskar godis (en hund som älskar godis är ofta lättmotiverad i träning). Sen vet jag inte om andra prasckys är likadana, då det står att de kan vara lite vaktiga.

Aily
0

Det beror ju helt på vad ni ska ha hunden till. Vi skaffade vår första hund för två år sedan. Vi insåg att vårt eget sätt att leva inte skulle passa vilken hund som helst. Det finns dagar då vi inte reser oss ur soffan och andra dagar då vi inte är inne alls. Vi är väldigt humörsstyrda med vad vi gör.

Efter mycket efterforskningar fanns det nästan bara en ras som skulle passa oss, och det var Cavalieren. Den anpassar sig helt efter sin ägare. Den har inte så mycket egenheter utan är en lugn hund.

Jag rekomenderar den varmt.

Kul test: http://pedigree.se/whatdog

Lycka till med Hundvalet. :)

Anibaz
1

#13 Om det finns dagar man inte reser sig ur soffan ska man inte ha hund överhuvudtaget.

Lycka till med rasvalet, TS!

Michaela-N
2

#14 Alla mår bra av vilodagar. Även om jag skulle ha en border collie skulle jag se till att det fanns precis såna dagar minst en gång i veckan.

Anibaz
0
Anibaz
0
[Highonbluetomorrows]
8

Verkar ha blivit något fel på inlägg #16 och och #17.

Oavsett vilket, så vet man ju inte riktigt om #13 menade bokstavligen att de inte rör sig alls. Kanske snarare att de bara rastar hunden och inget mer. Onödigt att sitta och berätta för folk om huruvida de ska ha hund eller ej, efter en kort och rätt oprecis kommentar på ett forum.

Givetvis ska alla hundar lära sig att det inte blir stim och stoj varenda dag i veckan. Klarar de inte av det så har något i aveln gått fel. Å andra sidan ska hundar givetvis tas om hand alla dagar i veckan, dvs man kan inte bara strunta i hunden varje onsdag ;) Men jag tror inte det var det som åsyftades heller.

Michaela-N
1

#18 Jag tror inte det blev nåt fel, hon ångrade nog bara vad hon skrivit

Anibaz
0

#19 Nope, min text syns inte.

xjanniex
0

Vår hund är tänkt att vara en utpräglad sällskapshund men som vuxen gärna ska kunna hänga med på medellånga promenader (3-8 km) kortare joggingpass (3-5 km) och så massa bus och mys såklart.

Den ska helst vara lätt tränad då det är viktigt för oss att den ska lära sig grundläggande kommandon som hjälper den att leva med oss.

[Surina]
0

Jag skulle ju säga att pomeranian är en ras att titta på även om priset är lite högt… men det finns ju de uppföddarna som måste omplacera hundar osv? Kanske eventuellt ett köpelse avtal med bihållande avlesrätt?

Det är ju en jätte trevlig ras! Men mycket energi i! Lättlärd. Men det är en del pälsvård.. när de är vuxna så är det mindre pälsvård ca 1 gång i veckan borsta, sen beror det på också om ni vill ha en pom klippning men annars behöver de inte klippas.

xjanniex
0

pälsvård ser jag inte som ett problem däremot vet jag inte om jag vågar chansa på en omplacerings pom då jag tänker att de kanske omplaceras just för att de skäller eller är vaktiga.. och vill helst kunna börja från scratch så att de inte kommer med dåliga vanor.. men jag ska titta på vad som finns.. (ska vara ärlig och säga att jag heller inte gärn skippas valptiden då den är så mysic, krävande, men mysig)

Aily
3

Oj, jag var inte beredd på att bli tagen så bokstavligt. Då hade jag varit tydligare. Naturligt vis rastar vi vår hund flera gånger om dagen. Jag trodde inte det behövde nämnas i ett forum för hundägare. Den som inte bryr sig om sin hund kommer nog inte hit alls… Skrikandes

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig i mitt inlägg.

[Driva]
4

#24 folk har för vana på det här forumet att läsa in de värsta i allt man skriver…

Beckibus
0

Jag kan varmt rekomendera mops! En glad och social allround hund! Som passar till allt från lydnad till agility. En härlig ras som man får många fina minnen med. Inköpet ligger på 12-16000 men det beror på var och vem du köper av. Jag har skickat ett PM som du kan kolla ;)

Våra mopsar hänger med på allt, en regning dag ligger de utan problem och sover, medans en fin dag utan problem är ute oh går i timmar!

Med handen på hjärtat säger jag

- Köp en Mops! Glad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Driva]
0

har ni kollat på boston terrier? Hade en i min agilitygrupp, och den var så härlig! Verklig kul liten grabb.
Hade det inte var för att jag hade amibtioner med brukset hade jag lätt kunnat tänka mig en liten boston!

xjanniex
0

Hej igen! Det har hänt mycket sedan jag skrev här sist, jag har fått jobb och min man fick sitt körkort betalt av sina föräldrar vilket innebär att vi helt plötsligt hade mer än råd med hund i sommar vilket var fantastiskt då vi har så mycket tid just i sommar! Vi hade först tänkt oss en yorkshire ifrån en kenell men sen fick jag nys om en kull valpar som hade några procent chiuaua och papillion i sig och vi tog kontakt med uppfödaren som berättade en massa om föräldrarna och vi åkte dit och hälsade på och vi blev så vansinnigt kära i en liten skrutt där så då fanns det liksom ingen återvändo. Vi har sökt en sällskapshund, inte en hund som ska gå i avel eller som ska ställas ut så vi kommer älska den lille lika mycket oavsett några procent av andra raser i honom. Vi har jättebra kontakt med uppfödaren som hade otroligt sociala och lydiga hundar till föräldrar. Jag uppdaterar med mer info när den lilla korven flyttar hit

[Forest]
0

28 åh vad roligt Grattis ser fram mot bilder o info Glad

[Empisen]
0

#28 Vad roligt! Du får visa bild sen också! Glad

[Norpan88]
0

#25 Kan hålla med dig där.